Bedömning??

K

kentflikkan

Vad menar dom med den här bedömningen:

0,90m – 10 cm bed A:0+A:0/A

först tänkte jag att det var 0,90 och plus 10 cm, alltså varierande hinder på 90 o 100 cm

sen så kollade jag igen, och klassen efter är 90, och klassen efter igen 100 cm, så varför börja med 100 cm hinder?

menar dom MINUS 10 cm,
får man isåfall inte skriva ut 80 cm?
lokal tävling.

blir fundersam.

någon?

Sv: Bedömning??

Lägsta klass för häst är 90 cm, troligen därför de skrivit som de gjort.
Samma sak som i allsvenskan (iallafall förr) då juniorerna red i 110cm - 10cm. Då berodde3 det iofs på att det ingick en kombination, vilket inte får finnas förrän på 110-höjd.
Så, svaret på din fråga: Troligen är det 80cm som gäller, men inte utskrivet pga att det egentligen inte "finns" 80cm.-klasser för häst.

Kombination får visst finnas på 100 cm.
Men det är konstigt att dom inte skrivit 80 cm, Jag var på en lokal tävling för ngr år sedan då dom hade 80 cm först (men det var en CR bedöming) och då hade som skrivit 80 cm.

När ändrades reglerna? På den tiden jag tävlade (inte på stenåldern, bara några år sedan :D ) var kombination inte tillåtet i klasser lägre än LB/110 cm. Har själv varit tävlingsansvarig i vår klubb i ett antal år, så jag vet att jag iallafall då hade stenkoll på regler som gällde. Men, så mkt som ändras fram och tillbaka så är jag iofs inte förvånad om även de reglerna ändrats. Det ska inte vara lätt att hålla ordning på allt...:confused:
Är det inte så att 80 cm bara får finnas på klubb/inbjudningstävlingar??

När ändrades reglerna? På den tiden jag tävlade (inte på stenåldern, bara några år sedan :D ) var kombination inte tillåtet i klasser lägre än LB/110 cm. Har själv varit tävlingsansvarig i vår klubb i ett antal år, så jag vet att jag iallafall då hade stenkoll på regler som gällde. Men, så mkt som ändras fram och tillbaka så är jag iofs inte förvånad om även de reglerna ändrats. Det ska inte vara lätt att hålla ordning på allt...:confused:
Är det inte så att 80 cm bara får finnas på klubb/inbjudningstävlingar??

Jag har bara tävlat häst i 2 år (sen 2005) och under dom åren har man iafa fått ha kombination i 1m. Har vart på nästan varenda 1m jag har hoppat.

Den jag var på där dom hade 80 cm var en vanlig lokal. Men det var ju en CR så det kanske är andra regler då. Den som TS beskriver var ju en med vanlig bedömning.

Jag har då aldrig sett en kombination i vare sig Lc eller 1 meter..

Är stensäker på att 2 kombinationerna inte får vara med för än i 1.10.

Bevis ;) Första klassen är 1 meter, som ni ser är det en kombinaton först i grunden och sen en i omhoppningen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZYUU82QkTH0

Så ja, jag är stensäker. Som sagt, kombinationer har det vart med i nästan varenda 1 metersklassen jag har startat i.

Senast ändrad:

I varenda 1 m jag har ridit och/eller tittat på har det varit kombination med.

tips: Det står i TR vilka klasser resp kombination får förekomma i...

Jag tittar i TR från 2003 och kombination får finnas i 1,00 m. Endast tvåkombination och endast med rättuppstående och stigsprång.

Däremot får inte kombination finnas i LC eller LD. I LB ska det finnas minst en, dock ingen trekombination. Det konstiga där är sen att det i Msv B får finnas och i Msv A och Svår B bör finnas.
(Samma inkonsekvens på häst f.ö. I 1,10 ska det finnas kombination medan det i högre klasser endast nämns att trekombination får användas. Är det per automatik så att föregående höjds regler gäller om inget annat nämns eller vad? :confused: )

(Samma inkonsekvens på häst f.ö. I 1,10 ska det finnas kombination medan det i högre klasser endast nämns att trekombination får användas

Kan inte det där ha att göra med att det kanske inte passar att ha tex 3-kombination om man har tävling i ett mindre ridhus/bana tex.
bara fundering från min sida...

Jo, att det står får för trekombination kan jag förstå men att man inte ens ska ha tvåkombination låter lite väl :crazy:
Man skulle ju också kunna ha separata bestämmelser beroende på banans storlek.

På ponny finns det ju minimimått för banans storlek inomhus i Msv A och Svår B. Där är det ju dessutom "hårdare" med kombinationer då de bör finnas, inte bara får.

Här uppe kör dom dom inte med kombinationer i en meter....

Har då aldrig sett det. Fast det kan ju hända att det är vanligare på större tävlingar i södra sverige.

Varje dag lär man sig något nytt..

Jag har då aldrig sett en kombination i vare sig Lc eller 1 meter..

Är stensäker på att 2 kombinationerna inte får vara med för än i 1.10.

Jag har hoppat 2-kombination i 1 m-klassen för senast en månad sen...

Tack för svaret !
Men konstigt att man får ha en 90 minus 10 cm, alltså 80-klass, om man egentligen inte får ha vanlig bedömning på 80 :S
Jaja, jag är glad att det är 80 i alla fall. :) Unghäst =D

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 213
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar