Bedömma ett sto

A

Amanda

Jag är relativt "grön" vad det gäller islandshästar och har därför några funderingar som för andra kanske är självklara, men som jag inte har en aning om.:confused:

Såhär är det, för ett år fick jag min första isis. Hon har bra stam och därför funderade vi på att ta ett föl på henne, men sen har jag läst i diverse annonser och sånt tidigare om föl undan "bedömda ston" och "1:a eller 2:a klass ston". vad innebär det egentligen? Hur gör man för att avelsvisa eller bedömma sitt sto??
Jag kan nästan ingenting om avel!:o Men jag hoppas att ni kan hjälpa mej att förstå hur man kan göra och hur man ska gå till väga! Även om det inte blir något föl är det ju ändå nödvändigt att kunna! :D

Sv: Bedömma ett sto

När man avelsvisar eller bedömer sin häst så får hästen en poäng (upp till 10) på först exteriören och då tex på ben, hovar, man och svans, proportioner etc sen bedöms även hästens ridegenskaper, då visas hästens gångarter och sen får hästen även poäng på tex form under ryttare, lynne etc. Sen räknas poängen från exteriören och ridegenskaperna ihop och du får en totalpoäng som blir hästen bedömning.

1:a klass är en totalpoäng äver 8,0 och 2:a klass är över 7,5 (tror jag). Numer finns inte klassindelningen utan nu kan man bara få hästen stambokförd, tror gränsen är 7,5.

Det är ca 4 tillfällen/år du kan visa din häst. Oftast lämnas hästen på träning och visas av "vana visare" men vissa visar sina egna hästar. På visningen ska hästen via upp sina gångarter på rakbana, tror det är 8-10 sträckor man har på sig.

Här kan du läsa mer:
http://www.icelandichorse.se/ under avel/bedömningar

För hingstar gäller numer att de måste ha minst 7,75 för att bli stamboksförda.

Det står också på SIF's hemsida. Verkar vara:

7 – 10 maj Vaggeryd
9 – 11 juni Wången
24 – 28 juni Strömsholm
26 – 30 augusti Strömsholm

Jag undrar också vad "blup" är och hur det bedöms!:D Nån som vet? :O

Det står också på SIF's hemsida. Verkar vara:

7 – 10 maj Vaggeryd
9 – 11 juni Wången
24 – 28 juni Strömsholm
26 – 30 augusti Strömsholm

Jag såg det sen precis när jag hade skrivit det, men tack så mkt ändå! :)

Ingen aning men det borde vara samma princip även om olika saker tas med i bedömningen. Tölt tex på halvblod :bump: är ju lite svårt.

Jag har hört att BLUP på isiarna sjunker ju äldre de blir, såvida de inte tävlar eller skaffar andra´meriter, men så är det inte halvblod? Nåja..

Det har inte jag hört något om.

BLUP:en höjs eller sänks däremot om t.ex. släktingar/avkommor o.s.v. avelsbedöms, beroende på hur dessa klarar sig så höjs eller sänks BLUP:en.

Tävlingar räknas INTE in i BLUP räkningen.

Blup:en sänks automatiskt med 1 om året om inget sker som påverkar den. Som jag fattat det beror det på att avelsarbetet går framåt och således har yngre hästar kommit längre i aveln. :crazy:Var det någon som hängde med?!

Vårt sto har dock inte följt detta helt så jag vet inte hur noga det är. Kanske det finns släktingar i periferin som påverkar.....

Puttar upp och lånar litegrann!

Jag är också grön på det här området, men det har nu blivit lite mer intressant och aktuellt. Det är så att snart (mars) kommer jag få hem en ny häst, född -05. De nuvarande ägarna har haft planer på att exteriörbedömma henne i vår, om hon inte blivit såld.

Nu har jag en liten gnagande tanke som säger att det skulle vara roligt att visa henne ändå.
Men hur går man till väga?
Om man ber någon visa henne behövs väl ingen träning hos denne innan?
Som sagt, hur skulle jag som okunning gå till väga?

Tacksam för svar!

En fårga hur vet man om ens hästs blup sänks eller nöjs då??KLKommer det brev hem om det eller hur märker man de??

Har som tanke att visa Jorunn nästa år allt beror på hur bra Tölten utvecklas den måste ju vara fin först=)

En fårga hur vet man om ens hästs blup sänks eller nöjs då??KLKommer det brev hem om det eller hur märker man de??

Har som tanke att visa Jorunn nästa år allt beror på hur bra Tölten utvecklas den måste ju vara fin först=)

Nej det får man inget meddelande om.
Man går in i WF (Worldfengur) och tittar.
Antingen betalar man för ett login eller så är man medlem i SIF och kan då logga in gratis på WF.

mvh Åsa

Det är inte möjligt att enbart exteriörbedöma ston? Man måste göra alltihopa?
Om en häst inte kan tölta, då är det inte löst att visa antar jag, som, 3 gångare? Eller skulle man ens FÅ göra det?

Det går att enbart exteriörbedöma.
Man får visa en tregångare men eftersom tölt har hög koefficient blir ridegenskapspoängen låg.

Visa henne själv istället! Rolig erfarenhet och inte speciellt svårt. På plats behöver du bara kunna ställa upp hästen och springa i trav med den fram och tillbaka. :)

Jo, det klart att det inte blir några höjdarpoäng på ridegenskaperna..
Men skulle det vara bättre att ha ett visat sto, som inte har bedömd pass/tölt, en ett som är helt ovisat?
OM hästen får bra exteriörbedömning har ju man ju något att gå på iaf! Jag överväger ju att ta föl nångång, o då är det är ju bra att iaf ha visat exteriört?

Får man visa exteriört, oavsett hur gammal hästen är?

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III