Bedömingar och höjder för häst i USA?

diabla

Trådstartare
någon som vet och kan förklara lite, nu pratar vi om låg nybörjare nivå.
Jag har bott där och tävlat men det var flera år sen och jag kommer itne ihåg och det var tränaren som anmälde mig till allt och jag bara hoppade och brydde mig inte så mycket.

Nu ska jag tillbaka till usa och tävla och vill veta lite om bedomönigngar vad det finns för höjder etc. Någon som vet?

Nån som kan förkklara detta med unhäst tävlignarna? Novice och baby novie och vad dom innebär?

Och sen finns det ju gångarts tävlingar, vem får vara med i dom?

:confused:

Tacksam för svar!

Sv: Bedömingar och höjder för häst i USA?

varför bemöda sig med att svara i tråden då??
Fråga Lizan hon har bott i USA (har jag för mig...)

Bedömmningar, unghästklasser, etc. är olika för hoppining och fälttävlan. Det lättaste är att kolla USAE´s regelbok; http://www.usef.org/content/rules/ruleBook/2006/

Hoppklasser delas in inom följande:
Level 1. Fences 2’9” to 3’0” in height and 3’0” to 3’6” in spread (Triple bars/liverpools
up to 4’0”).
Level 2. Fences 3’0” to 3’3” in height and 3’3” to 3’9” in spread (Triple bars/liverpools
up to 4’3”).
Level 3. Fences 3’3” to 3’6” in height and 3’6” to 4’0” in spread (Triple bars/liverpools
up to 4’6”).
Level 4. Fences 3’6” to 3’9” in height and 3’9” to 4’3” in spread (Triple bars up to 4’9”
Water up to 8’).
Level 5. Fences 3’9” to 4’0” in height and 4’0” to 4’6” in spread (Triple bars up to 5’0”
Water up to 9’).
Level 6. Fences 4’0” to 4’3” in height and 4’3” to 4’9” in spread (Triple bars up to 5’3”
Water up to 10’).
Level 7. Fences 4’3” to 4’6” in height and 4’6” to 5’0” in spread (Triple bars up to 5’6”
Water up to 12’).
Level 8. Fences 4’6” to 4’9” in height and 4’9” to 5’3” in spread (Triple bars up to 5’9”
Water up to 12’6”).
Level 9. Fences 4’9” to 5’0” in height and 5’0” to 5’6” in spread (Triple bars up to 6’0”
Water up to 13’).

jag har bott i USA de senaste 5 åren :D. så jag vet rätt mycket om tävlingarna i USA. Men här rider jag stilhoppning :crazy: . Jag vet inte om du tänker rida stilhoppning, men jag kan berätta lite om det ändå.
Stilhoppning är när domaren tittar på din sits, och hur hästen är. Allting ska se snyggt ut (fin sits, bra vägar, mm). Det går inte på tid.
Man kan tävla från höjder som är bara 30 cm tills 160 cm. Där finns också en massa extra klasser typ bara ponny eller bara unghästar. Unghäst klasser heter Green Hunter och ponny klassen Pony Hunter. I varje klass rider man 5 rundor ( 2 rundor som man lär sig utantill, hunter, equitation, flat och hunter under saddle). Hunter är när man hoppar en bana och domaren bedommer hästen. Equitation är när man hoppar en bana och domaren bedömmer dig som rider. Flat är när alla som var med i din klass rider ut på banan och rider så som domaren säjer att dom ska gjöra och så tittar han på aööa hästar och alla ryttare och bestämmer vem som rider bäst. Hunter under saddle är samma som flat men domaren bedömmer hästen och dens gångarter. Equitation, hunter och hunter under saddle är frivilliga.

Det finns inte riktigt något mer att såga om det. Även om du inte ska rida stilhoppning så tycker jag att du ska prova det. Det är jätte kul!

Om du har fler frågor kan du bara fråga :D

Lycka till i USA!:bump:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 315
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Autistisk bror