Bedöma gångarter på ett föl

Sv: Bedöma gångarter på ett föl

Jag har funderat lite och studerat lite, vad det är jag tittar efter. Inser att man har olika tycke och smak på HUR en rörelsemekanik ska se ut. Jag tror man ska ta det x några gånger till.
Som min idé om vad som är goda gångarter är kanske inte de flashigaste stora gångarterna men där man ser att hästen rör sig väldigt elastiskt genom hela kroppen. Om jag ska nämna några hingstar som har det jag menar så är det ex. Master och Zuidenwind, men det finns absolut fler.
Ett föl i den där auktionslänken (hannover?) som länkats till tidigare så hade det där fölet (hette han Quarter Man? Skrev namnet i tidigare inlägg) precis det jag menar.
Önskar man att den ska ha en viss typ av gång så tror jag att man ska leta efter ett föl som är så mycket mer än det man önskar att slutprodukten ska ha.

Bland det finaste föl jag sett är Keo e Chirlon. Han visades vid Tullstorps hingstvisning. Det fanns film på deras hemsida tidigare i alla fall, vet ej om han finns kvar nu.

Tänkte att det kanske skulle kunna vara kul att följa en individ som blev högt bedömd som föl och sedan fick gångartsdiplom. Nu är detta bara en individ men det finns iaf filmer på honom under hela uppväxten. :)

Luxus CML vann riksföl 2007 och blev BIS. Det året var konkurrensen hård. Ettan, tvåan och trean hade 93% och den danska domaren tyckte att fölen i toppen stod sig väl mot de danska även om deras topp är större. Mamma Boette blev Elit i år och mormors ansökan behandlas just nu men hon har 50 förärvningspoäng. Mormors mor har också poäng för Elit men är tyvärr borta sen många år att det inte går att ordna.

Filmen är från veckan efter Riksföl då jag såg honom för första gången.
http://www.youtube.com/watch?v=SiUZSuUWP_8

Ganska precis två år
http://www.youtube.com/watch?v=pHbBcvt2eDI

Longeras, inridningen på börjad. 2,5 år
http://www.youtube.com/watch?v=sjmgYBfYj_k

Första träningen borta, 3 år.
http://www.youtube.com/watch?v=1FkKVC7fUrk

KL
Nu är inte jag någon expert men jag begriper inte hur man kan avgöra om ett föl har bra gång på sådana där auktionsfilmer. Jag tycker inte att det säger så mkt att titta på korta auktionsfilmer där man får se ca 9 sekunder av ett föl som travar i uppspänt tillstånd. Man får inte se övergångar eller "normal" avspänd gång och framförallt får vi ju bara se traven! Traven är egentligen den minst viktiga gångarten (eller iaf inte viktigare än galopp och skritt).

Det viktigaste, tycker jag, är att hästen har tre jämnbra gångarter, det hjälper liksom inte att den har en flaschig balanstrav om den har dålig skritt och/eller galopp. Den ska balanserad och "sätta sig" i övergångarna och ffa ska den röra sig över ryggen. Just övergångarna tycker jag säger mest, det är då man kan gissa om den har ett bra register eller inte. Men på föl och unghästar ändras allt från dag till dag, man kan inte döma ett föl bara för att den har en dålig dag just när du är där och tittar. Finns det film från olika tillfällen och fölet rör sig bra och balanserat på en av de filmerna så kommer den troligen ha bra rörelser när den växt färdigt.

Sickan: Jag håller med om att Chirlonfölet var jättefint på hingstvisningen :)
Måste gå och kolla om filmen finns kvar!

Har kollat nu och filmen på Keo det var borttagen :(

Senast ändrad:

Tack för att du delar med dig av filmer på din fina häst. jag tycker att det jag skrivit synd tydligt. Han har samma typ mekanik på senaste filmen som den första, bara att det var "lite mer" som föl.
/U

Det exjobbet utfördea av Maria Edlén(som senare jobbat m Unga Uppfödare) åt ASVH och det omfattade flera 1000 hästar där det fanns fölresultat och sen 3-årsresultat att jämföra med. Och det som kom fram var sammanfattningsvis :
-sambanden mellan resultat som föl och 3-åring är höga för exteriör och gångartsegenskaper men svaga för hoppegenskaper
-Arvbarheten för extremiteter på föl är nära 0, dvs. bedömningen säger ingenting om huruvida fölets benställning beror på arv
-de enskilda egenskaper där störst samband finns är typ och gångarter-inget bedömningsmoment förutsäger framtida hopptalang hos fölen
-ett svagt samband finns dock mellan galoppbetyg som föl och hoppbetyg som 3-åring.
Så, bedömer vi föl på rätt sätt? För hoppföl är det väl eg bara stam med prestationer i hoppning som säger ngt om framtiden även om jag gärna vill ha snygga hopphästar också.
Studien visade ju också att det var en mycket större andel som fick klass I på fölvisningen än vad det var som sedan fick klass I på treårstest. Har för mig att det var 70% klass I som föl som minskade till 30% som treåringar? Orkar inte läsa igen så rätta mig om jag har fel :angel:

Åh, tack för era svar!
Det skulle också vara intressant att få se en jämförelse mellan resultat på fölvisning och senare vid t ex unghästtest...

Mitt sto fick 887 788 som föl och 777 767 som treåring. Och poängen som treåring var rättvisa, så nej - jag tror inte så mycket på det här med fölbedömningar. Sen tycker jag ändå att det är bra att åka och visa dem som föl just för träningens skull :)

Tack alla för att ni delar med er - av tankar och länkar och av filmer (en sån rörlig snygging du har, AnnaDressyr! Mkt kul att se i olika åldrar!) :bow:

Har nu sett många fina fölsar i trav och letar efter fler filmsnuttar föl i galopp och skritt!

Apropå skritt förresten - Jag vill passa på att ställa en fråga som rör min fölunges skritt. Den tenderar att bli passartad (så kan det gå när pappa har 10 och mamma 9 på skritten..! :angel:) när hon skrittar fort (dvs för fort för skritt egentligen). Annars ser skritten fin ut, så vitt jag kan se. Ni som har erfarenhet, brukar det bli mer eller mindre pass när de blir större..?

Senast ändrad:

En domare sa till mig när hon bedömde mitt föl att ofta kommer fölisarna med bra skritt i pass och anmärkte inte på det i gångartsbetyget att hon sett det . Eller så gjorde hon det och drog ner skritten till en 8 ;).

Dock ett godkänt betyg . Hon visar inte pass idag när hon skrittar .

Mia

min 4åring hade samma gångartspoäng på fölvisningen som på treårstestet (868)

upps!!! min 4åring hade inte alls samma betyg på gångarterna som föl och som 3åring men samma på alla andra poäng i övrigt....:o
betyg som föl:
788878
som 3åring (gång):
788868
men ingen über skillnad i alla fall. :D

Har nu sett många fina fölsar i trav och letar efter fler filmsnuttar föl i galopp och skritt!

Jag letade annan info på DV:s hemsida och såg så att deras elitauktionsföl ligger ute, med film, och där galopperar alla hoppfölen -dock är det då bara galopp. Men lite längre filmklipp och inte minst intressant var att se visarna ( eller det är kanske samma, tittade bara på 3) - de galopperar stona vid hand!

Man kan också roa sig med att kolla fölen som är uttagna till elitfölauktionen i Borculo. Det är väl rätt hårda uttagningar antar jag så de som är där borde hålla hög klass.

sök veulenvieling Borculo på google.

Den tredje fölungen döpt till Florida e Carthino Z är en systers avkomma till det sto jag har i avel :)

Jag letade annan info på DV:s hemsida och såg så att deras elitauktionsföl ligger ute, med film, och där galopperar alla hoppfölen -dock är det då bara galopp. Men lite längre filmklipp och inte minst intressant var att se visarna ( eller det är kanske samma, tittade bara på 3) - de galopperar stona vid hand!

Tack för tipset!
http://www.varmblod.dk/nyheder/arra...009/koeber/elitefoelauktion-5.-september-2009

Man kan också roa sig med att kolla fölen som är uttagna till elitfölauktionen i Borculo. Det är väl rätt hårda uttagningar antar jag så de som är där borde hålla hög klass.

sök veulenvieling Borculo på google.

Den tredje fölungen döpt till Florida e Carthino Z är en systers avkomma till det sto jag har i avel :)

och tackar även för detta tipset!
http://www.veulenveilingborculo.nl/paarden.php?evenement=11

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 315
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka