Bedöma gångarter på ett föl

FlipTheFrog

Trådstartare
Hur lätt/svårt tycker ni det är att förutspå hur en fölunge kommer att röra sig när den är en vuxen individ?

Hur ser bedömningsprotokollet för ett föl ut, avseende gångarterna?

Sv: Bedöma gångarter på ett föl

Någon som vill dela med sig om vad ni tittar efter när ni försöker avgöra om ett föl rör sig bra eller ej?

det är skitsvårt med föl tycker jag eftersom de ofta är i växtfas. Så det är nog det första jag skulle kolla på, hur den ser ut alltså om den är jämn eller inte. Är den jämn skulle jag lägga mer vikt vid gångarterna än om den är ojämn (högre bak).
Sen ser man ju om den rör sig genom kroppen i ffa skritten, i galoppen så kollar iallafall jag mest efter om den är balanserad eller inte. I traven kollar jag mest på hasarbetet.

Jag tror egentligen att man ser mest om man jämför med andra föl med samma avelsmål. Annars ska man vara ganska tränad. Mycket ändrar sig genom vilken period de är i och de ska vad jag märkt röra sig en bit bättre än morsan för att få bättre gångarter än henne som vuxen. (liten tyngd och långa ben hjälper på det).
/U

Åh, tack för era svar!

Unghästar under ryttare har jag sett på ganska många gångartsprov vid kvalitetsbedömningar och unghästtester, men just föl i rörelse är en eftersatt studie!

Har nu 'youtubat' lite efter föl (halvblodsföl) i rörelse och sett ett par filmer så här långt i alla fall. Intressant är det! Om någon av er råkar känna till sådan en filmsnutt ngnstns så får ni gärna tipsa om det, här eller i ett PM. OBS: Jag är inte ute efter att göra några offentliga utlåtande eller efter att såga någon i sann Bukeanda :crazy: utan jag skulle vilja se mer för egen förkovring!

Det skulle också vara intressant att få se en jämförelse mellan resultat på fölvisning och senare vid t ex unghästtest...

Det skulle också vara intressant att få se en jämförelse mellan resultat på fölvisning och senare vid t ex unghästtest...

Min erfarenhet är att det i efterhand är lätt att se hur ett föl kommer att utvecklas.:)

Men mer seriöst, det har gjorts ett examensarbete (slu) på just sambandet mellan resultat vid fölvisning och senare 3-årstest och vad jag kommer ihåg så var faktiskt gångarter det som stämde bäst. Jag kommer inte ihåg titel eller författarnamn men du hittar den nog ändå om du söker på internet.

Det exjobbet utfördea av Maria Edlén(som senare jobbat m Unga Uppfödare) åt ASVH och det omfattade flera 1000 hästar där det fanns fölresultat och sen 3-årsresultat att jämföra med. Och det som kom fram var sammanfattningsvis :
-sambanden mellan resultat som föl och 3-åring är höga för exteriör och gångartsegenskaper men svaga för hoppegenskaper
-Arvbarheten för extremiteter på föl är nära 0, dvs. bedömningen säger ingenting om huruvida fölets benställning beror på arv
-de enskilda egenskaper där störst samband finns är typ och gångarter-inget bedömningsmoment förutsäger framtida hopptalang hos fölen
-ett svagt samband finns dock mellan galoppbetyg som föl och hoppbetyg som 3-åring.
Så, bedömer vi föl på rätt sätt? För hoppföl är det väl eg bara stam med prestationer i hoppning som säger ngt om framtiden även om jag gärna vill ha snygga hopphästar också.

Den som vill träna ögat kan titta på Hannoveranerförbundets ca 200 auktionsföl som ligger ute på filmer, korta visserligen, men där är lätt att se många på raken.

Det är nog väldigt individuellt, att kunna se hur fölet kommer att kunna se ut som vuxen. Och man har olika punkter att se på, som man tycker är viktigt.

Vi tittar inte på steg längden, utan tekniken, vid alla gångarter. Som tre månaders ålder, kan man se stundtals hur tekniken är, framför allt bakhasens arbete, samt framknänas lyft och framåtgripande teknik.

Jag vill se att fölet rör sig genom kroppen är bogfri, har balans och förstås bra haser. I Galoppen vill jag i synnerhet se att den är lätt i framdelen och galopperar i uppförsbacke.

Jag är ju inte halvblodsmänniska.
Men när jag såg ett föl för en del år sen så fick jag en aha-upplevelse.
Fölet rörde sig i en otroligt balans och med kontroll.
Nästan så att det var en karikatyr över det hela.
För er som är insatta i dressyr så var det Tellwell.

Den som vill träna ögat kan titta på Hannoveranerförbundets ca 200 auktionsföl som ligger ute på filmer, korta visserligen, men där är lätt att se många på raken.

En får tacka för tipset! Om ngn mer är nyfiken: http://www.hannoveraner.tv/app/_vie...p=22.08.2010&tab=HANNOVERANER_fohlen_20082010

Jag inledde förresten med att se infofilmen http://www.hannoveraner.com/auktion/InfoFilm/fohlen.html och väldigt snabbt jämfört (har hunnit titta på fyra-fem föl från auktionen 2010) så har de nog plockat ut några godbitar i den =)

Så "travsäkra" de är förresten, dessa fölisar. Min galopperar i stort sett hela tiden hon... =) Och stora är de - t ex den första på infofilmen, den såg ju nästan färdigbakad ut!

Senast ändrad:

Det exjobbet utfördea av Maria Edlén(som senare jobbat m Unga Uppfödare) åt ASVH och det omfattade flera 1000 hästar där det fanns fölresultat och sen 3-årsresultat att jämföra med. Och det som kom fram var sammanfattningsvis :
-sambanden mellan resultat som föl och 3-åring är höga för exteriör och gångartsegenskaper men svaga för hoppegenskaper
-Arvbarheten för extremiteter på föl är nära 0, dvs. bedömningen säger ingenting om huruvida fölets benställning beror på arv
-de enskilda egenskaper där störst samband finns är typ och gångarter-inget bedömningsmoment förutsäger framtida hopptalang hos fölen
-ett svagt samband finns dock mellan galoppbetyg som föl och hoppbetyg som 3-åring.
Så, bedömer vi föl på rätt sätt? För hoppföl är det väl eg bara stam med prestationer i hoppning som säger ngt om framtiden även om jag gärna vill ha snygga hopphästar också.

Intressant!
Här ska läsas!
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002672/01/298_Maria_Edlén.pdf

Tack för info.. flera riktigt trevliga föl. Jag blev impad av ett par stycket, ex. Quarter Star :love:.
/U

Jag tror att man måste vara väldigt erfaren för att kunna avgöra det och ändå blir det inte som man tror. Just med föl är det jättesvårt eftersom de kan ändra sig på några dagar.
Undersökningen som gjorts på slu är väldigt intressant. Jag har inte läst hela men det finns en sak som jag funderade på:
Hur kan det vara så att en och samma uppfödare år efter år får föl men höga poäng? Tur? skicklighet? Jag har pratat med en del som fött upp hästar i typ 100 år och kommit fram till att de kan se vilka föl som är i fas för utställning och vilka man ska hålla hemma. Samma sak med 3-åringarna. Medan "hobbyuppfödaren" åker med sitt föl oavsett liksom när den är 3. Det beror naturligtvis på skicklighet och erfarenhet att få fram fina avkommor men också skicklighet just att se vilka föl som ska visas.
Vårt föl hade 9:a på skritten påfölvisning men 6:a på 3-års. Hon var i en växtfas då, men vi tyckte det var en kul grej att visa på 3-års även för att se hur hennes temperament var när hon blev "utsatt" för lite prövningar. Hon skötte sig alldeles utmärkt och presterade efter sin förmåga. Nu när hon är 4 börjar skritten komma tillbaka och det fina temperamentet på tävlingsplatser är kvar.:love:

En skillnad från "hobbyuppfödaren" och en uppfödare i större skala är att det hos en större uppfödare oftast finns en mycket stark stolinje som det avlas på. En prestations och förärvningssäker stolinje är grunden till framgång. Inta många hobbyuppfödare som har ett sto med gedigna linjer.

En sak som jag klurar på - hur många uppfödare i större skala finns det idag ?

Att medeluppfödaren har 1-2 ston i avel vet vi, men finns det ens någon som kan leva på ridhästaveln ?

En och annan "hobbyuppfödare" har ju också turen eller kanske skickligheten att ha förvärvningssäkra ston i avel.

Finns nog inte särskilt många större uppfödare kvar längre. Men familjen Persson med deras "cea"-linje tänkte jag på och sen familjen Hansson i V.Hoby som tagit fram Dahlwinnie har också en mycket stadig och frangångsrik stolinje. Liksom Flyinge och Bollerup förstås har.

Just det. De har genom flera generationer valt och förkastat avkommor och kan efter lång erfarenhet se vilka individer som ska visas vid vilket tillfälle. Därmed inte sagt att alla deras föl blir toppindivider som går de högsta klasserna trots gedigna stolinjer.

Dessa duktiga uppfödare har ju inte möjlighet att behålla alla lyckade stoföl, och har man tur, plats och råd så kan man nog få tag i tag i ett sto(-föl?) därifrån.
När jag letade sto nu till avel så blev det inte någon av ovanstående familjer, men en annan familj som jag tycker har levererat.
Samtidigt, letar man efter ett sto att rida på så är det så mycket som ska stämma och en häst som kanske inte kommer från en lika genomtänkt avel kan kännas riktigt fin att rida, och då är det nog naturligt att man väljer att avla på denna senare.
/U

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 315
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka