Bedlingtonterrier

Silver Girl

Trådstartare
Har funderat över vilken hundras det ska bli för min del i ca två år och trodde jag hade koll på de raser som skulle kunna passa mig. Men nu har jag plötsligt fått upp ögonen för en ras jag inte tänkt på tidigare - nämligen bedlingtonterriern! Tror jag missat den för att jag dels helst inte vill klippa/trimma men främst för att jag inte tycker att terrier generellt sett passar mig. Men har förstått att dessa oftast har lite mildare temperament?

Så nu vill jag höra era erfarenheter av denna ras.

Jag söker en sällskapshund i första hand, men kommer vilja träna lite lydnad och agility utan större tävlingsambitioner. Ska kunna ta det lite lugnare några dagar då och då (t ex om den passas av mina föräldrar eller om jag blir sjuk). Vill helst inte har för mycket jakt, då jag vill kunna ha den lös ibland, vet inte hur det är i denna rasen, är ju en jakthund från början.

Jag känner faktiskt 3 stycken. Supertrevliga! Verkligen en underskattad hundras.

Min bästa vän har en, hon är med dem överallt. Alltid lös, springer i stallet och hänger med på ridturer. Enkel, lätt att träna, liten och smidig. Som nåt slags mellanting av vinthund och terrier, som har fångat alla positiva egenskaper.

En ras jag gärna rekommenderar som sällskapshund för de som vill ha ett enkelt hundägande med lite fart :)

Jag vill också hissa en flagga för bedlingtonterriern! Har träffat ett gäng här i UK och de har varit super allihopa - fina både utan koppel och med andra hundar. :)

De är klart underskattade och dessutom fruktansvärt frisk ras. Pälsen kan man ju lätt snagga om man inte är intresserad av utställning. Jag uppfattar Manchesterterriern på samma/liknande sätt om du ändå inte pallar pälsen. Utställningsvarianten är ju inte mycket till jakthund så man klarar sig bra om man inte uppmuntrar jaktbeteendet. Har två kompisar med bedlingtons, varav den ena väldigt engagerad och kan linjer etc. Så feel free att skicka PM om du vill ha tips på bra kennlar.

Jag gillar också bedlingtonen, grannen hade två stycken då jag växte upp och jag fick följa med på utställningar och träffa en hel hög med andra bedlisar.

Någon som har koll på hur svårt det är att lära sig pälsvådern själv? Har inte tänkt ställa ut så enbart vardagsklippning.
Har ju t om lämnat bort klippningen av min häst tidigare, trots att han var superlätt att klippa (stod och halvsov), så är lite orolig hur det ska funka om både jag och valp är ovana...
Har ingen koll på möjligheten att lämna bort för klippning häromkring, men det ska undersökas så småningom.

Vi har en i byn, jättetrevlig! Hänger med på allt, funkar bra både med människor och andra hundar och verkar lättsam i största allmänhet. Han är i vart fall inte utställningsklippt och är jättesöt. Vet inte hur han funkar lös men jag kan fråga nästa gång jag träffar hans ägare.

Manchesterterriern låter också intressant, men verkar vara en liten ras i Sverige. Kan nog vara svårt att pricka valp med min möjlighet att vara långledig. Jag måste tyvärr, för att få långledigt, ansöka i god tid, dvs troligen innan tiken ens är parad.

Uppfödaren brukar kunna hjälpa en och visa hur man klipper och klippa åt en i början eller åtminstone tipsa om andra. Gäller det bara vardagsklippning och inte rasenlig kan vilken trimmare som helst göra det. Jag är självlärd på min pudelmix tex men vet man att man inte har tålamod lära en valp stå still kan det vara smart leja ut det i början till en som är van tills hunden bir van.

Jag känner bara en bedlingtonterrier och kan inte svara på om han är rastypisk, men det är en av de trevligaste hundar jag träffat. Hade det inte varit för pälsen så hade det utan tvekan blivit en sådan för mig. Pälsen är väldigt mjuk, inte vattenavstötande och blir smutsig lätt, kräver vad jag förstått ganska mycket pyssel (jag har idag släthårig hund med noll pälsvård, så därför blir steget väldigt stort för mig)

"Min" bedlington är väldigt behaglig, han är mjuk utan att vara menlös, man tror att det är en försiktig hund men skenet bedrar. Han tycker om allt och alla, är bra på att slappna av, oerhört enkel att ha att göra med i vardagen. När det gäller träning så är han jätteduktig på platser han är van vid, på nya platser är han svårmotiverad och lättdistraherad, så vill man tävla så är iaf inte denna individen rätt, och jag har en känsla av att det är så rasen är - men vet inte, jag kan ha fel.

Eller också klipper man bara då och då, och låter dem se ut såhär. :D Trasdocka, men skitkul hund ändå!

Någon som har koll på hur svårt det är att lära sig pälsvådern själv? Har inte tänkt ställa ut så enbart vardagsklippning.
Har ju t om lämnat bort klippningen av min häst tidigare, trots att han var superlätt att klippa (stod och halvsov), så är lite orolig hur det ska funka om både jag och valp är ovana...
Har ingen koll på möjligheten att lämna bort för klippning häromkring, men det ska undersökas så småningom.
Vår pudelmix var rakad av uppfödaren en gång, sedan gick vi till hundfrisör en gång och fick lite lektion. Sedan har jag experimenterat själv, är ganska kul då det ju växer ut fort om det blir fult ;)
Efter fem år är jag dock LITE less på att man måste klippa så ofta om man vill hålla dem kortsnaggade och lättskötta.

Pälsvården verkar ju vara det enda som är negativt (för mig) vad gäller denna ras. Men kan man lämna bort den så är det definitivt ett mycket intressant alternativ.

Har inte hittat någon bok på biblioteket om bedlingtonterrier, verkar inte finnas någon på svenska. Hittade en om pudel, lånade den för att läsa om pälsvården, för att se om det är någon jag överhuvudtaget tror att jag klarar av.

Är det någon som vet hur pälsvården skiljer sig mellan pudel och bedlingtonterrier. Dvs det man själv behöver göra hemma mellan klippningar, så som regelbundna bad, borsta, plocka öron m m. Vad behöver man för utrymme? Bor i en tvåa, har ingen plats för trimbord eller liknande. Måste man alltid föna efter bad eller kan hunden självtorka?

Någon som vet om de är fina med rakad nos alltså inte den typiska frisyren?

Jag har oftast bara sett utställningsklippta beddlor, och så hade min vän snaggat ner huvudet på en av sina tikar... Tyckte inte hon såg riktigt klok ut :D

Jag är själv väldigt förtjust i bedlingtonterrier, trevliga familjehundar som kan tänka sig att hänga med på det mesta. Tyvärr är inte sambon lika förtjust i deras utseende, annars hade jag tagit en valp av min vän direkt! Brukar dock låna hem en beddla lite då och då, så han kanske blir van tillslut:)

Är det någon som vet hur pälsvården skiljer sig mellan pudel och bedlingtonterrier. Dvs det man själv behöver göra hemma mellan klippningar, så som regelbundna bad, borsta, plocka öron m m. Vad behöver man för utrymme? Bor i en tvåa, har ingen plats för trimbord eller liknande. Måste man alltid föna efter bad eller kan hunden självtorka?
Jag hade en av mina kompisars då två bedlingtons boende hos mig i 2mån för några år sedan. Vi gjorde inte mer än borsta hundarna med en karda för att få ur tovor och liknande. Hade de bott här längre hade de nog bara blivit snaggade på köksbordet. Skaffar man en egen trimmer kan man ju rätt enkelt klippa hunden så ofta det behövs.

Har nu läst om pälsvård hos pudel. Om lika mycket krävs för bedlingtonterrier (borsta noga varje vecka + troligen efter varje skogspromenad, bada varannan vecka inklusive föna, klippa var 6-8 veck, ev oftare i ansiktet), så är det tyvärr lite för mycket för mig. Vill nog hellre lägga den tiden på annat. Samt att jag sett flera bilder på bedlington med brunt runt munnen. Kan inte hjälpa att jag tycker det der fult och ovårdat ut oavsett ras, så jag ska nog ha en ras som är naturligt korthårig i ansiktet och utan skägg.

Funderingarna är nu tillbaka på papillon och mittelspitz :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 671
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 039
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 377
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 263
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar