Sv: Beckolja

Nu vet jag ju att du inte ville ha synpunkter på beckolja men jag måste ändå bara säga vad jag tycker om den :) Nästan alla i vårt stall har använt beckolja i massvis med år. Det kanske är effektivt, men det kladdar väldigt mycket, hästen luktar tjära (för att inte tala om allt annat som vistas kring hästen eller medlet) och de i mitt stall blandar ut 1 flaska med 1 liter rapsolja. Det blir med andra ord flottig päls och smutsen tenderar att dras till hästen. MEN det verkar fungera hyffsat. Jag kommer att sälja min lilla flaska som jag bara använt några droppar av, men om du står ut med beckoljans nackdelar så är ju det något att glädjas över :D Så till din fråga: Här i Vindeln (utanför Umeå) kan man köpa beckolja på färghandeln, men jag vet inte om det är någon lokal företeelse.

lånar första knappen..

Eftersom att det redan finns en tråd om beckolja så tänkte jag att jag kunde fråga saker här. :)
Funderar på att införskaffa beckolja eftersom att jag inte varit nöjd med US förra sommaren. Men många skriver att den måste blandas ut med olja men det vill jag absolut inte göra eftersom att olja kokar när det är sol och varmt ute.

Så kan man anväda beckoljan utan att späda ut? Det står ju även olja på den finns det risk för att det skulle börja bränna?? Är salvan bra den kostar ju en hel del?? Så vad tycker ni?

Jag blandar beckolja med vatten och probolja, har inte haft några brända hästar. Men sprayar man på blir det ju ett väldigt tunt lager. Skulle väl inte smörja in nosen kanske :p

dum fråga probolja vad är det? :)

Hon i affären sa att jag skulle blöta en svamp och sedan dutta på beckoljan och sedan strycka på hästen? funkar det mån tro har ingen som helst erfarenhet av bäckolja men myggen är otroligt många och envisa i år har på en vecka tagit slut på två flugspry flaskor :( tänkte att beckoljan kanske håller bättre

PROB är en produktserie med medel mot bland annat insekter. Googla på PROB så hittar du säkert.

Jag tycker beckoljan är väldigt koncentrerad, därför späder jag den, skulle inte ha på den "ren" men det kanske går.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 888
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 900
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 351
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka