L

Lillknoddas

Tänkte för en gångs skull vara ute i god tid och inhandla flug/knott/broms medel. Hadde tänkt testa att köpa beckolja, men vart får man tag i det? Nån som har någon bra internet sida eller nån butik, då helst i kramfors-trakten. Tacksam för alla svar

Sv: Beckolja

Hej!
Vi använder beck-olja och den är verkligen skitbra :idea:
Vi köper våran i Njurunda(sundsvall) på...Stångå kvarn heter det väl. De säljer foder osv, antar att många foderåterförsäljare kan ta hem det annars om man frågar :idea:

Det har jag aldrig hört talas om. Vad är det för tillverkare på den oljan?

Kanske inte direkt svar på din fråga...:angel:
Men jag använder en beckolja från Wilma Naturprodukter. Ligger i norrland tror jag, har deras tel.nr nånstans om det är intressant....

bole-produkter säljer, de finns på internet.
Det funkar superbra, men det blir väldigt kletigt och svart efter det. Så det är inget bra att ha på tävling har jag upptäckt ;)

Tja en smaksak måste jag säga.

Jag tycker bäckolja kletar omkring på alla de ställen man inte vill ha den, sen om man använder det på hästen så kan den bli bränd.

Lite off topic, var bara tvungen.

Jag blandade en halv liten flaska beckolja med ca 500ml vatten, citrusolja (sån som man har till doftkrus, var vad jag hittade hemma) + pressad citron.

Funkar hyfsat, har bara provat vid nåt tillfälle när jag skulle rida.

Nu har jag på Flusa + gift från tyskland i form av Bremsen Blocker när vi arbetar.

Kolla på sportaffärer de brukar ha beckolja i små flaskor, så jag blandar ut den med vanlig matolja. Jag smörjer på kvällen då inte solen är stark, då olja kan "bränna".

Wilma naturprodukter heter tillverkaren.
Finns att köpa på t ex jakt- och sportfiskeaffärer. Priserna varierar. Små flaskor på 25 ml ca 60:-. Det finns som salva också. Hittade en på 35g som kostade 75:-.
Beckolja är väl bland det effektivaste "flygfämedel" som finns. Jag tror inte så mycket på att blanda med matolja, som ju kan börja koka på hästkroppen.
Ett annat effektivt medel är hjorthornsolja. Det var förbjudet ett tag, men efter att dom ändrade lite på innehållet så finns det åter på marknaden.

Kolla på sportaffärer de brukar ha beckolja i små flaskor, så jag blandar ut den med vanlig matolja. Jag smörjer på kvällen då inte solen är stark, då olja kan "bränna".

Jag använder det bara där solen inte skiner direkt på. Skapet ,mellan frambenen, öronen som bara vinklas neråt mot gräset!
Har täcke på resten av kroppen.

Jag har köpt mina på bensinmack i Norrland. Och beställt från Adolfström nån internetbutik förra året. Det var så drygt när jag spätt ut med matolja så det räcker för i år med.

Jag tycker bäckolja kletar omkring på alla de ställen man inte vill ha den, sen om man använder det på hästen så kan den bli bränd.

Har aldrig upplevt att den kladdat, men vi blandar med matolja (som det står på flaskan) och sprejar på typ rumpan, skap/tissar/mellan framben osv. Kan inte tro att det skulle bränna när det är bara ute på pälsen?

Till alla: Tack för svaren

Ska börja leta igenom butikerna här hemma nu å se om jag hittar nått :D

Wilma finns på Team Sportia t ex, kan dock inte säga att jag är imponerad av effekten.

Var kan man köpa hjorthornsolja? Får man ha det på tävling eller är det doping?

beckolja + avkok av skvattram (doftar citrus) och om man så vill vitlök. Det är bra mot broms och mygg. Sen kletar man det på de värst utsatta ställena. Jag tycker det är det medel som funkar bäst, de man köper på hästsportaffärer är oftast inte speciellt verksamma är min erfarenhet.

Ingenting som jag rekommenderar till skimmlar, eftersom den är färgad... men folk som har använt den säger att den är effektiv!

Tvättas enklast bort med såpa, har jag hört. (Tips till alla som ångrar sig sen de smort in hästen ;) )

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 888
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 900
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 351
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka