Bebisprylar, när blir det för mycket?

Jillybean

Trådstartare
Var hem till bekanta idag som har en 5-månaders liten pojksnutt, deras första barn. Jag hjälpte mamman att montera ihop - nu har jag fått totalt hjärnsläpp, heter det matstol på svenska? :o :angel: När mina barn var små hade jag en sådan från IKEA, en plastlåda på ben som kunde dras upp till bordet. Den här Cadillacen kunde lutas bakåt om bebisen somnar mitt i maten (vad är det för fel på att lägga ungen i sängen, är de trötta på riktigt så vaknar de ju inte?) 3 olika leksakspryttlar som kunde monteras på matbrickan (ska ungen leka eller äta?) och en speldosa (vad sjutton har den för funktion?)

Utöver denna makalösa stol hade de även: 2 barnvagnar (en för promenader och en för om man ska åka någonstans), en lekhage med blöjbord, ett fristående blöjbord, en babysitter med minst 4 olika leksakspryttlar som gick att hänga framför bebisen, ett babygym för lek på golvet, en hopfällbar lekhage och mängder med skallror, speldosor, mjukdjur och andra pedagogiskt korrekta babyleksaker.

Är det sådant man kallar för överkonsumption, eller? Behöver man verkligen allt detta? Kan det isåfall förklara varför det går så motigt med min 15-åring; hade hon en traumatiserad uppväxt med brist på stimulerande leksaker? :angel: För vi hade väl knappt hälften av allt detta, tyckte det gick bra med en barnvagn och en spjälsäng. Leksaker, tja, kastruller och träskedar gick bra det med! :D
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Oj. Rasmus kommer nog också få det jobbigt som stor, han får sällan leksaker vid matbordet och i sin säng har han bara sitt täcke och en kudde ;)

Vi har en lekfilt (ett ihopvikt stort täcke) med lite prylar men de bästa leksakerna han tycker nu som 4 månaders är papper och handdukar.
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Barn behöver inte så mkt..

Har sj en 5 månaders pojk...

I dagens läge så är massvis med folk köpgalna och det utnyttjas.

Vf kan inte barnen leka med sina föräldrar? Måste dom ha en tusen olika leksaker när det räcker gott och väl med föräldrarna? Bebisar bryr sig inte om hur mycket saker dom har, det enda som betyder är mamma och pappa.
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Bebisar bryr sig inte om hur mycket saker dom har, det enda som betyder är mamma och pappa.

Precis min tanke! De flesta av dessa grejor verkar ju gå ut på att man ska slippa underhålla eller ens hålla i barnet och varför skaffar man då öht barn??!
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Det finns ju säkert förklaringar till det och jag skulle gärna vilja få läsa dom.

Klart man ska underhålla sitt barn.

Min son tkr det är mer stimulernade för honom när jag sjunger för honom, än att han håller på med en leksak. Samma sak när vi busar med honom.
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Precis min tanke! De flesta av dessa grejor verkar ju gå ut på att man ska slippa underhålla eller ens hålla i barnet och varför skaffar man då öht barn??!

Som gungan jag såg på babyland, fanns olika melodier och sen gungade den i 7 olika hastigheter.

Kan man inte ha sitt barn i knät/famnen/på axeln och sjunga själv?

Jag sjunger verkligen falskt, men Rasmus tycker jag är bra och han har börjat "sjunga" med, han härmar mina ansiksrörelser och han börjar jämt skratta när jag håller i hans händer och gör rörelser till sångerna :D
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Sådär gör min Loke med:p

Vi hade en babysitter/gunga med vibration och melodier..... Den hjälpte oss mkt då han var mkt mer krävande när han var yngre. Så man fick ju jämt ha honom i knät och gunga. Man vill ju kunna gå på toa ifred :P.

Men så är han inte nu iallafall
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Min svägerska skaffade en pryl när hennes första var runt 6 månader; det var en Fisher-Price speldosa som såg ut som ett akvarium, fiskarna simmade runt i takt med musiken. Denna dosa skulle hängas på sidan av spjälsängen och vagga barnet till sömns. Ok, då men den kom med en fjärrkontroll så man skulle slippa kliva upp själv om bebisen vaknade mitt i natten!! :eek:
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Kan det hela förklaras med att de har mycket vänner och hade en stor babyshower?

Dock borde de ju snart inse hur jobbigt det är att städa med alla saker som är ivägen hela tiden.
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

jag tror att en del framtida/nyblivna föräldrar inte inser hur oerhört kort tid man behöver vissa saker och hur fort behoven ändras. Vissa babysaker används kanske i ett par månader (badbalja, babysitter, gåstol etc etc) och blir sen bara jobbiga att ta hand om så man måste sålla hårt.

Nu vet jag inte hur det är i Kanada men i USA verkar det vara total köphysteri iaf för medelklassbarn. Mitt intryck (från att ha besökt några familjer) är att de dessutom har galet platskrävande leksaker, enorma mjukdjur och plastslott och sånt. I Sverige har vi ju mycket mindre bostäder så det blir sällan lika illa här.
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Leksaker, tja, kastruller och träskedar gick bra det med! :D

Här är slickepotten en stor favorit. :D

Och som Doglover säger. För bebisar är föräldrarna det bästa som finns. Vi skulle kunna ha 1000 olika pedagogiska leksaker och pryttlar som spelar och lyser och rör sig, men dottern kommer ändå krypa fram till mamma eller pappa för att leka. :)
Hennes tre favoritlekar just nu är kastas i luften, hoppa i knät och bita mamma i näsan. :D

Själv skulle jag vara pedagogisk och köpte böcker. Men det är jättetråkigt att bläddra i böcker med mamma. Då måste man ju sitta still. :crazy: :D
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Då måste man ju sitta still.

Men huga! :eek: Självklart går ju inga dylika fascistmetoder an! :D

Som ettåring älskade min äldsta dotter böcker. Hon älskade att slänga dem på golvet och krypa upp och sitta i bokhyllan, alltså... :angel: :rofl:
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Blev helt snurrig av att läsa som alla prylarna bara..

Innan jul sa min svärmor att jag och sambon inte behövde köpa så många julklappar till min sambos systerdotter (då 6 månader) eftersom vi inte hade sådär supermycket pengar över.
Min reaktion: :eek:
Självklart hade vi inte tänkt köpa en massa julklappar (leksaker) till henne, vad skulle hon med dom till?
Jag sa till sambon: Vi köper en liten leksaksbil, hon kommer ändå att tycka mest om papperet och snörena som är runt paketet.

Efter jul sa svärmor lite förvånat: Ja (barnbarnet) brydde sig knappt om sina julklappar, hon ville bara leka med papperet!

Vad var det jag sa? ;)
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?



:angel:

Jag fick en IKEA-påse full av saker från min kusin. Han var 50 + när han fick sitt första och enda barn. Jag fick förra sommaren när min förste var några månader gammal. Kollade i den nu i helgen :o

Och fann denna :eek:

Det måste ju vara en sådan du menar? Den är himla sliten, så nog har de använt den. Den rör sig, det blir stjärnor i taket och den spelar musik. Och det finns fjärrkontroll :crazy:
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Det måste ju vara en sådan du menar? Den är himla sliten, så nog har de använt den. Den rör sig, det blir stjärnor i taket och den spelar musik. Och det finns fjärrkontroll :crazy:

Så undrar folk varför deras bebisar inte sover. Jag skulle inte kunna sova om jag hade en sån där vid min säng.
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Fast vi använder den. Dock som på bilden, den står på bordet där Alvin kan nå den :D

Sedan sliter han ner den på golvet, den kommer nog aldrig att fungera som den ska :crazy:
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Ungefär så! Håller med pmm, tänk dig själv att vakna mitt i natten lite ledsen och så helt plötsligt brakar det loss musik, dansande björnar och stjärnor i taket! :eek: Inte så underligt kanske att svägerskans ungar fortfarande sover dåligt :angel:
 
Sv: Bebisprylar, när blir det för mycket?

Jag håller stenhårt på att gråtande bebisar vill ha mamma eller pappa. Basta. Orsaken till gråten (bajsblöja, hungrig, arg, whatever)kommer liksom i andra hand. Här fick jag höra jagvetinteHURmångamiljonergånger att "håll inte i bebisen så mycket, du skämmer bara bort henne" :confused: Skämmer bort henne med VAD? Kärlek?? Go ahead, sue me! :devil:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag gillar egentligen inte termen ovan men kom inte pa nagot battre. Den later som om man gar till ICA eller Konsum och koper en unge...
2
Svar
24
· Visningar
2 372
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp