Bebispresent?

lady_vip

Trådstartare
Nära vänner till oss har i natt fått sitt första barn, vi vill ju såklart gärna gå förbi med en present när allt har landat, vad är vettigt att ge??

Ger man något till föräldrarna? Till barnet..?

Jag har själv inga barn, är inte sådär jättehemma på hur man gör... Kan man köpa en "delikatess-korg" till föräldrarna eller bör man fundera med på något i barnväg..?? Tänker att vi antagligen blir bjudna på namngivningscermoni/dop senare och då kanske man ger barngrejer...??

Totalt förvirrad, men väldigt glad för mina vänners skull. Vi tar iaf hand om deras hund nu ett tag, det är väl sånt jag kan bäst:angel:

Sv: Bebispresent?

Många köper bebiskläder men oftast får mycket kläder från alla håll.
Jag hade blivit väldigt glad över böcker om allt som handlar om bebisen och föräldraskap så det är mitt tips. :)

Vanligtvis ger man något till barnet men man kan givetvis ge föräldrarna något också om man vill men det är ju barnet som är huvudpersonen.
Vanligast är att ge är kläder.
Däremot är det smart att ta med fikabröd när man hälsar på och då gärna så att det räcker till nästa som hälsar på också som inte har varit lika smart som du och tagit med själv ;) Ofta är det många som hälsar på och att baka är ju inte prio ett när man har fått barn och fikabröd blir dyrt när det ska räcka till många.

Gör en egen korg med saker till båda föräldrarna och barnet :)
Då kan du ju lägga i saker du vet föräldrarna gillar och något litet till bebisen om du vill.

Vilken kul idé att ge något till föräldrarna!

Men det är bebisen som är huvudpersonen och jag tror föräldrarna tänker så också så det är nog i första hand bebisen.

Jag gillar att ge och gillade när dotra BRA pekböcker dvs. inte "töntiga foton av djuren på gården" utan de moderna med fräsiga bilder och roliga rim (Tipsar om "Min första bok om vilda djur" och de andra böckerna i samma serie ). Vi har läst böcker för dottern sen hon var sex månader och nu kommer hon själv med favoritböckerna ...

Jag gillade inte att få kläder. Det hade vi en uppsjö av.
Men jag gillade att köpa bebiskläder till folk som fick barn för det är så jävla gulligt och mysigt. :o ;)

Tips är att köpa något i större storlek typ 68. Man får väääldigt mycket kläder (i alla fall jag) och vi hann knappt använda det i mindre storlekar mer än någon gång. :o

Och mitt tips om man köper något i större storlek är att fundera på vilken årstid det kan vara när storleken tros passa. Vi fick en hel del i större storlek och vissa saker blev oanvända pga att det var fel årstid.

Tips att köpa är kanske något litet till alla? En tuggleksak till bebisen, en skön duschkräm till mamman och en bok till pappan kanske? Eller något till bebisen och lite matlådor för frysen till föräldrarna skulle jag också ha uppskattat :)

Min bror fick barn förra helgen, jag köpte en jättesöt mjukisoverall till min lilla brorsdotter.
De fick mest bebiskläder och så fick de sånt set man kan göra hand- och fotavgjutning (gips) med också. Något halsband till lilletjejen.

Delvis kl

Jag håller på att baka lite lussekatter till dem och sen tänkte vi köpa nåt litet plagg och en pekbok:)

Jag hade blivit superglad om jag fick typ en delikatesskorg eller något.
Vår dotter fick typ snuttefiltar, tofflor, smycken och annat krimskrams när hon föddes, vilket jag tycker är totalt onödigt.
Ätbara saker är ju jättebra för det är ganska omtumlande att få barn och den första tiden är man inte speciellt sugen att stå vid spisen.
Lussebullar var en toppenidé tycker jag :)

Jag blev glad för saker jag hade nytta av. Fick lite kläder, någon varm overall, lite leksaker och sånt.
Två par i umgängeskretsen fick barn för två och tre veckor sedan.
Jag köpte en liten barnservice, något klädesplagg och en liten tuggleksak.
Det blev uppskattat av båda paren.

Jag hade blivit superglad om jag fick typ en delikatesskorg eller något.
Vår dotter fick typ snuttefiltar, tofflor, smycken och annat krimskrams när hon föddes, vilket jag tycker är totalt onödigt.
Ätbara saker är ju jättebra för det är ganska omtumlande att få barn och den första tiden är man inte speciellt sugen att stå vid spisen.
Lussebullar var en toppenidé tycker jag :)

Håller med, jag skulle också bli jätteglad för t ex en sån korg, eller presentkort på Burger King el dyl. :D Kläder vill jag inte ha, dem vill jag köpa själv så att det blir "rätt" (avskyr t ex löjliga mössor med öron på och kläder med Nalle Puh-tryck). Men presentkort på kläder är ju bra, det skulle jag bli glad för!

Jag blev gladast för fina babykläder (gärna märkessaker som man inte kostar pa sig själv). Min son fick en jättegullig Levis-joggingdress i storlek 62. Den blev ju inte utsliten direkt men jag blev väldigt glad över den!

En klasskompis till mig fick barn tidigare i år, och vi känner inte varandra jätteväl, samt att vi då aldrig träffat hans sambo, men vi i klassen la ihop pengar till några små kläder till bebisen, och sen har jag för mig att vi slängde med en chokladask till föräldrarna.

Känner man föräldrarna bättre än vad vi gjorde, så kan man förmodligen komma på något roligare som man vet att de skulle uppskatta.

När vi fick dottern så var de mest uppskattade gåvorna en otroligt fin filt som användes (och fortfarande används) väldigt mycket, Barnkammarböcker och att besökarna själva tog med fikabröd, lunch eller liknande. Det var så otroligt skönt att inte behöva försöka vara någon supermänniska där i början och stå och baka bullar, koka kaffe eller laga lunch samtidigt som man har en liten spädis på armen.

Nu hade ju vi en rätt omtumlande start då sambon blev väldigt sjuk i samma veva som vi kom hem från BB, och jag var otroligt slut en lång tid efteråt. Det är inte lätt att bolla allt med en ny liten människa, samtidigt som man ska se till att själv få i sig mat, hjälpa en sjuk sambo osv.

Jag tycker tipsen om en korg där man plockar i något både till den nya familjemedlemmen och något till föräldrarna låter väldigt bra, jag hade blivit superglad!

Jag har för övrigt köpt tre av de böckerna på cdon. De hade tre olika rabatter så jag gjorde tre beställningar och köpte dem för frakten på 29:-/st :D

Kl

Det blev 2 pekböcker, de där ned djur som jag inte minns vad de heter:p och sen lite lussekatter, föräldrarna uppskattade det och det blev dotterns första böcker. Så tack för tipsen alla!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 870
Senast: Amk
·
Småbarn Äldsta barnet fyller fem nästa vecka och har önskat sig ett Robin Hood-kalas med "en jättesvår skattjakt i skogen". Det ska ingå...
Svar
19
· Visningar
3 724
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama