Sv: Bebisångest
Jag ska inte säga att jag förstår precis hur du känner, för det vet jag inte om jag gör. Men jag kan säga att jag oroade mig också massor för såna saker i början av min graviditet.
Någonstans trodde jag att jag var den första 21-åringen i världen som skulle ha barn.
Den första tiden efter att ajg testat positivt var det som att jag såg mitt liv passera i revy och jag tänkte att "jahapp, nu var det kört. Här är Fridas liv över." Jag hade svårt att sova på nätterna och hade världens klump i magen. Rädslan över hur man skulle klara allt ansvar.
Jag hade sån ångest över att behöva berätta för mina föräldrar. Jag trodde att dom skulle bli arga på mig och aldrig mer vilja prata med mig, att jag skulle få höra pekpinnar från alla om att jag förstört mitt liv i så ung ålder.
Men alla har blivit glada. Mamma jublade i telefonen när jag berättade, så det kändes skönt.
Dom hade tydligen bara gått och väntat på besked om att första barnbarnet var på väg, och nu har jag fått veta att mamma förra julen sagt att "Jag kan nästan lova att Frida och Lars kommer att ha barn innan nästa jul." Hon hade nästan rätt, jag är i v 37 nu.
Sen gick tiden och helt plötsligt insåg jag att jag längtade ju faktiskt efter bebisen, och blev glad när jag tänkte på det.
När jag kom hem till Sverige igen insåg jag att jag kanske inte var så ung mamma ändå. Jag och min sambo var ju inte ens välkomna i grupper för unga föräldrar, vi var för gamla för det.
Jag kan fortfarande bli rädd ibland vid tanken på att jag ska klara av att ta hand om en bebis. Men nu tänker jag istället att herregud, det föds barn med sämre förutsättningar varje dag i Sverige. Jag och barnets pappa bor ju ihop sen snart 3 år, vi älskar varandra och ser verkligen fram emot det här (för det gör vi nu). Mina föräldrar bor i samma stad och dom stöttar oss verkligen i allt. Så även hans föräldrar såklart, om än dom får vara stöttande på lite längre avstånd. Vi äger våran bostad, bilen, båda har jobb och nu funderar vi mest över vad vi oroade oss för så mycket där i början. Att vänta barn är ju det häftigaste och underbaraste som finns.
Det finns en anledning att man är gravid i 9 månader. Tack och lov för det. Då hinner man bearbeta alla dom där ångestkänslorna och rädslorna, man hinner ställa in sig på att livet kommer att förändras och faktiskt se fram emot det. Och som sagt.. paniken kommer tillbakasmygandes ibland. Men nu är det väldigt sällan. Och hade du frågat mig första 12 veckorna hade jag nog aldrig trott att bebis skulle kunna vara så efterlängtad som hon är nu.