Jag har nog koll på det kan man säga...
Har man en bearded collie så får man räkna med att ha långa hundhår mest lite överallt. De avfallna håren brukar hitta små samlingsplatser där de alla samlas för att sedan rulla lite omkring innan den elaka husinnehavaren kommer med sugaren.
Beardisarna fäller ändå inte så farligt mycket och har man ordning med sig och vårdar pälsen ordentligt så är det nog ännu lättare.
Kan tyvärr inte skryta med att jag vårdar pälsen på min beardis så bra. Det straffar sig; då pälsen väl skall redas ut så är det en fleradagars sysselsättning med enorma mängder bortkammat/borstat hår som följd. Pälsen tovar lätt ihop sig och jag har på känn att en del av de hårstrån som faller av sig själv fastnar halvvägs i pälsen och tovar ihop sig.
Har inte märkt så stor skillnad på hårfällningstider och icke-hårfällningstider. Pinan är ganska konstant.
Om du funderar på att skaffa en Bearded collie så rekommenderar jag rasen VARMT

Min hund (9 år) är glad, pigg, rolig, lydig, menlöst snäll och absolut alldeles underbar. SSkaffar man en sådan hund så får man räkna med sand, små pinnar och annat samlat från naturen, på golvet.
Min hund får inte hoppa upp i soffan eller i sängen och jag är väldigt tacksam för att jag bestämde mig för det då hunden var liten.
Rekommenderar rasen !!!!! Jag har VÄLDIGT roligt tillsammans med min lilla skrutt.