Beagle, drever eller tax?

Jag har också hört att beaglarna är väldigt ojämna.
Tax är ett ganska säkert kort. Mina föräldrar har haft flera taxar och det är verkligen supersköna hundar. Taxen dom är har nu är den korthåriga varianten och han är världens snällaste familjehund samtidigt som han är helt jaktgalen och en riktig killer i skogen. Han går på hare, rådjur och vildsvin. När jag var liten så hade vi en korsning mellan korthårig tax och schillerstövare, och han var helt fantastisk både som familjehund och som jakthund.

Tack för tipset, vill inte ha en ljummen och definitivt inte kortdrivande. Vi ska främst jaga rå men även räv är aktuellt, hare har vi inte jagat varken sambon eller jag. Personligen så tror jag harjakt med hund skulle vara riktigt kul och haren är god att äta. Sambon är allroundjägare och jagar rå, räv, älg och alla sorts fågel som vi har här vid kusten i Västerbotten.

Då kommer en fauve att passa er väldigt bra, både jaktmässigt och med tanke på att terrängen är liknande som här och ni kan ju, om ni vill träffa en fauve irl komma och hälsa på här och få svar på alla frågor ni kan tänkas vilja ställa om rasen.

Uppväxt med drever och de enda som varit lite knepiga är de som kommit som omplacering. Mycket trevliga, goa hundar som alla haft gemensamt att de inte kunnat vara lösa utan uppsikt och knappt det hjälper för de drar direkt om de får chansen. Vi brukar skoja om att de är lite småkorkade och obildbara i jämförelse med gråhundarna. Men så läggs inte det nån mängdträning på just "vara lös i trädgården" biten. Jag jagar inte själv men vill minnas att så gott som alla drevrar pappa och farfar haft med nått undantag har jagat och det bra i deras tycke.

Då kommer en fauve att passa er väldigt bra, både jaktmässigt och med tanke på att terrängen är liknande som här och ni kan ju, om ni vill träffa en fauve irl komma och hälsa på här och få svar på alla frågor ni kan tänkas vilja ställa om rasen.

Tack för erbjudandet om att få komma och hälsa på. Det gör vi gärna framöver, vars håller du till?

Uppväxt med drever och de enda som varit lite knepiga är de som kommit som omplacering. Mycket trevliga, goa hundar som alla haft gemensamt att de inte kunnat vara lösa utan uppsikt och knappt det hjälper för de drar direkt om de får chansen. Vi brukar skoja om att de är lite småkorkade och obildbara i jämförelse med gråhundarna. Men så läggs inte det nån mängdträning på just "vara lös i trädgården" biten. Jag jagar inte själv men vill minnas att så gott som alla drevrar pappa och farfar haft med nått undantag har jagat och det bra i deras tycke.

Tack för lite info om drevern :)

Min morfar hade drever och den var en jaktgalning. Han fick hämtas några gånger när han hittats i skogen dagen efter. Duktig jakthund, men idiot som gick hur länge som helst.
Världens snällaste hemma. När vi barnbarn kom på besök (vi var så då, 4 st) så la han sig på rygg och bara låg där. Vi drog väl i öronen och allt möjligt men han var lycklig bara av att få vara med.
Han gick bra i koppel men kunde inte vara lös.

Jag tror också att en fauve hade passat er :) Men även tax eller drever, det är nog en smaksak.
En tysk är nog för kort för era marker.

Vi ledsna på tysk terrier. Skadade sig i gryt. Alldeles för snabba och ivriga på rådjuren så det bultade aldrig. De vi hade körde dessutom i timmar.

Köpte en drever från en stor uppfödare. Radade upp våra krav och han ringde när han hade en kull.
Helt fantastiskt redan från start. Riktig soffpotatis hemma och så vänlig och rar. Går bra på utställning, med mkt beröm av domarna för hans beteende. I skogen så förra säsongen sköt husse 13 rådjur. Han blev 1 i januari. Tog ett 1a pris på jaktprov strax efter. Går faktiskt att kalla av från drev. Kör runt 60-90m och buktar jättefint för honom. Tror han har ett eller två kullsyskon som tagit första pris de oxå.

Men oavsett ras, handlar det ju om att välja rätt uppfödare och rätt linjer. Jag är lite besviken att maken inte övertalade mig tidigare att skaffa drever

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka