Beach 2017

Och nu började 2 åringen spy.... Är såååå trött på sjukdomar och framförallt magsjukan som dom hade för bara någon vecka sen ju :cry: Maken fick slänga sig iväg och hämta äldsta dottern på dagis ifall hon smittar också. Så ja, då får vi sitta i karantän resten av veckan igen då.

Jag tog verkligen inte illa upp, det trillade bort en ;) eller en :p kanske. Jag är bara väldigt glad att det finns en kettlebell, det fanns inte innan jul, eftersom jag tycker just svingar och andra kettlebellövningar är så skönt för hela kroppen. :love:

Jag blev lite osäker på om du skojade eller inte :p Kul att det letade sig in en kettlebell till slut, det är ett himla fiffigt redskap!

Blandar lite citat här, för det är mycket riktigt så att den lilla kettlebellen och jag hänger på tjejavdelningen på gymmet. Här är kvinnors avdelning och och herrarna avdelning två helt separata lokaler i samma byggnad. Dock bor jag inte Sverige, ska tilläggas. På kvinnodelen av gymmet har vi inte några lösa stänger, utan en smithmaskin, en uppsättning hantlar (upp till 20 kg tror jag) och några viktplattor, samt en hel del maskiner. Hur det ser ut på herravdelningen vet jag inte, eftersom jag inte har tillgång till den.

Sett till samhällskontexten i stort tycker jag att det är bra att det finns ett gym för kvinnor, dit de kan och får gå, där de kan och får röra på sig, där de kan och får be i lugn och ro osv... För egen del tycker jag dock att det är lite tråkigt, eftersom myten om att kvinnor endast ska träna för att bli smala är stark. Det tränas mycket cardio, mycket maskinövningar med lättaste motståndet och så lite core. Jag lyfter definitivt inte tungt på något vis, men jag tycker det är roligt att utmana mig och har mellan varven lite svårt att hitta inspiration och motivation, i synnerhet när jag då och då får frågan: "men varför tränar, du behöver ju inte gå ner i vikt?" På det stora hela tycker jag dock att vinsten av att träning är tillgängligt för en större grupp väger upp mina personliga motivationsbrister och avsaknad av visst material. :up:

Ja det är verkligen inte svart eller vitt det här. För egen del är tjejgym och liknande totalt överflödigt och bevis på trista normer som hänger kvar, men jag kan förstå att det fyller ett syfte för andra. Svårt.

+ @Tassetass
Nu när jag har fått bra rutin på träningen så har jag börjat lära mig om hur man bör äta, därför jag frågar :D Har aldrig använt proteinpulver och proteinbars har jag väl provat någon gång i brist på annat. Äter varierat tycker jag själv och försöker tänka smart så det räcker säkert egentligen. Men ska försöka hitta lite bra proteinrika mellanmål :) Ska prova att ta någon proteindrink någon gång ibland.

Hehe då är jag nog fel person att fråga :angel: Eller alltså, jag vet mycket väl vad som är nyttigt och vad som är bra kosthållning, men det är inte värt för mig att hålla på och tänka för mycket på det. Efter mycket om och men har jag nu landat i att mat måste få vara okomplicerat för mig, inga siffror och regler. Jag är ändå bara en vanlig person som vill må bra :)

Ingen kritik nu mot de som har annat synsätt, men det här är något jag har funderat på nu ett tag. Och angående proteinintaget igen så tror jag definitivt att det räcker om du äter varierat och får i dig protein jämnt fördelat över dagen. Ät ett extra ägg om dagen bara vetja :D

Och nu började 2 åringen spy.... Är såååå trött på sjukdomar och framförallt magsjukan som dom hade för bara någon vecka sen ju :cry: Maken fick slänga sig iväg och hämta äldsta dottern på dagis ifall hon smittar också. Så ja, då får vi sitta i karantän resten av veckan igen då.

Åh nej! :( Vilken otur ni har!

På väg till gymmet, idag blir det knäböj.

Och det gick SÅ bra att rida igår! :banana::love: Hästen var superfin och ägaren hjälpte mig jättebra, och för första gången på superlänge kände jag att jag faktiskt kanske är lite bra på att rida?! :D Riktig boost! Till och med fast det var mycket folk i ridhuset lyckades jag samla ihop mig och rida ordentligt :p

Hehe då är jag nog fel person att fråga :angel: Eller alltså, jag vet mycket väl vad som är nyttigt och vad som är bra kosthållning, men det är inte värt för mig att hålla på och tänka för mycket på det. Efter mycket om och men har jag nu landat i att mat måste få vara okomplicerat för mig, inga siffror och regler. Jag är ändå bara en vanlig person som vill må bra :)

Ingen kritik nu mot de som har annat synsätt, men det här är något jag har funderat på nu ett tag. Och angående proteinintaget igen så tror jag definitivt att det räcker om du äter varierat och får i dig protein jämnt fördelat över dagen. Ät ett extra ägg om dagen bara vetja :D

Jag vill heller inte krångla till det för mycket för då tröttnar jag :angel: Men jag är lite sån som person att jag läser på och nördar ner mig i saker jag tycker är intressanta och sen vad det blir av det beror på om jag fortfarande finner det intressant eller värt efter ett tag :) Är väldigt intresserad av hästars foder och foderstater så det hänger väl ihop lite med att jag vill lära mig även om hur man bör äta när jag styrketränar som ändå är något nytt för mig som aldrig tränat på det sättet innan i somras. Sen så har jag ju också lite som mål att bli av med lite underhudsfett och bli mer fit och för att nå det målet behöver jag kanske tänka mig för lite mer än jag gör nu :) Men som sagt, intressant tycker jag och vill mest lära mig mer.

På väg till gymmet, idag blir det knäböj.

Och det gick SÅ bra att rida igår! :banana::love: Hästen var superfin och ägaren hjälpte mig jättebra, och för första gången på superlänge kände jag att jag faktiskt kanske är lite bra på att rida?! :D Riktig boost! Till och med fast det var mycket folk i ridhuset lyckades jag samla ihop mig och rida ordentligt :p

Såg hästen på insta, så himla söt :love:

Åh nej! :( Vilken otur ni har!

Så ledsamt! :arghh: Fattar inte att ingen kan uppfinna ett vaccin mot magsjuka! min bästa väns äldsta pojk har diabetes. Han kan bli riktigt illa däran och inlagd akut på sjukhus om han får magsjuka så eftersom vår äldsta går i samma dagisgrupp så försöker vi vara extra noga med att inte sprida smitta så han blir sjuk.

Så ledsamt! :arghh: Fattar inte att ingen kan uppfinna ett vaccin mot magsjuka! min bästa väns äldsta pojk har diabetes. Han kan bli riktigt illa däran och inlagd akut på sjukhus om han får magsjuka så eftersom vår äldsta går i samma dagisgrupp så försöker vi vara extra noga med att inte sprida smitta så han blir sjuk.
Det har faktiskt kommit ett vaccin mot just Rota-virus som står för en stor del magsjuka. Ges ut gratis i Stockholm och Umeå, men måste ges klart två doser innan vecka 24 och sen skyddar det barnet i cirka 2 år. :up:
Jag hoppas det blir del av allmänna vaccinprogrammet, snacka om att det skulle dra ner på magsjukorna som roterar på förskolan.

Det har faktiskt kommit ett vaccin mot just Rota-virus som står för en stor del magsjuka. Ges ut gratis i Stockholm och Umeå, men måste ges klart två doser innan vecka 24 och sen skyddar det barnet i cirka 2 år. :up:
Jag hoppas det blir del av allmänna vaccinprogrammet, snacka om att det skulle dra ner på magsjukorna som roterar på förskolan.

Jaså? Ja det borde verkligen ingå för det är ju hopplöst att leva när det går runt runt hel tiden.

Jaså? Ja det borde verkligen ingå för det är ju hopplöst att leva när det går runt runt hel tiden.
Precis. Jobbigt, tidsödande och som du sa farligt för vissa barn. Bara VAB-kostnaderna som sparas och det uteblivna bortfallet av arbetare borde göra att det betalar igen sig ganska fort.
Vi har gett dos ett av två än så länge till vår unge och hoppas att hon kanske slipper en del magsjuka på grund av det.
Slut på OT. :D

Blir inget gym idag.. Jag har sån jääävla träningsvärk! Kunde knappt rida igår! Kroppen var helt ur balans, kände mig som en ridlekisunge i traven, fanns ingen takt eller kontroll i kroppen. Fick lite skäll av tränaren för hon tyckte jag red illa :o Men hon hade förståelse för min träningsvärk, så blev en del skrittarbete på slutet istället. Men alltså när jag satt av så kunde jag knappt gå upprätt, jag hade sååå jävla ont! Herregud, vad dom skrattade åt mig! Trodde träningsvärk skulle bli bättre av att träna lite lätt :cautious:
Det är dom där jäkla goblin squatsen alltså! Dom har tagit kål på mina quads.

@FengurLaugar Jag är inte någon expert heller, men har snöat in en hel del på näringslära till och från genom året. Jag brukar försöka hålla mig till "smalt" protein, dvs låg kalori per gram protein (typ så). Som mellanmål siktar jag då gärna på typ kvarg, keso, ägg, kalkon, tonfisk.
Som större mål tror jag mycket på att byta ut ris/pasta/potatis mot "bättre" kolhydrater som quinoa eller bönor. (sallad for the win). Gärna i kombination med smalt protein, typ kyckling. Generellt så går mitt tänk ut på att äta "naturligt". Alltså mindre mjöl, vitt socker och gärna mindre mejeriprodukter/olja (det är dock svårast).

Dock så är jag ju lite av en förespråkare när det gäller proteinshakes och sånt. För att jag tycker det är så himla behändigt! Naturligt? Not so much.

@FengurLaugar Jag är inte någon expert heller, men har snöat in en hel del på näringslära till och från genom året. Jag brukar försöka hålla mig till "smalt" protein, dvs låg kalori per gram protein (typ så). Som mellanmål skiktar jag då gärna på typ kvarg, keso, ägg, kalkon, tonfisk.
Som större mål tror jag mycket på att byta ut ris/pasta/potatis mot "bättre" kolhydrater som quinoa eller bönor. (sallad for the win). Gärna i kombination med smalt protein, typ kyckling. Generellt så går mitt tänk ut på att äta "naturligt". Alltså mindre mjöl, vitt socker och gärna mindre mejeriprodukter/olja (det är dock svårast).

Dock så är jag ju lite av en förespråkare när det gäller proteinshakes och sånt. För att jag tycker det är så himla behändigt! Naturligt? Not so much.

Känns som vi tänker väldigt lika gällande det här :) Har intresserat mig för näringslära nu när jag börjat träna så pass mycket mer än jag gjort tidigare. Sen är jag en godisgris och försöker välja bra mat och äta mycket protein för att slippa det där sockersuget eftersom jag är mätt längre :)

Känns som vi tänker väldigt lika gällande det här :) Har intresserat mig för näringslära nu när jag börjat träna så pass mycket mer än jag gjort tidigare. Sen är jag en godisgris och försöker välja bra mat och äta mycket protein för att slippa det där sockersuget eftersom jag är mätt längre :)
Japp, låter som att vi är i samma båt. Jag är ju rent av sockerberoende. Och funkar bäst på en LCHP-inspirerad kost. Jag tror inte att det är bra att äta för mycket fett eller dåliga kolhydrater. Jag kollade på Forks over knives och Cowspiracy på samma kväll för något år sen, vilket förde mig ännu mer åt "clean eating"-konceptet. Men samtidigt är det så otroligt individuellt vad man trivs med och vad forskningen säger. Jag har som sagt läst en helt del (på google-nivå) och typ kommit fram till att man får köra på det man tror mest på och det som känns sundast för en själv. Vissa svär vid LCHF/Atkins/allt vad det heter, medan andra tycker det är rena dödsdomen att äta så mycket fett.

+ @Tassetass
Nu när jag har fått bra rutin på träningen så har jag börjat lära mig om hur man bör äta, därför jag frågar :D Har aldrig använt proteinpulver och proteinbars har jag väl provat någon gång i brist på annat. Äter varierat tycker jag själv och försöker tänka smart så det räcker säkert egentligen. Men ska försöka hitta lite bra proteinrika mellanmål :) Ska prova att ta någon proteindrink någon gång ibland.

Jag är skitkass på mat överhuvudtaget. Kan dock inte riktigt tro att just protein skulle vara sämre för mig än något annat. Är inte ägg proteinrikt? Jag äter jättemycket ägg, eftersom det dels är mättande och dels något som totalt inkompetenta jag klarar av att göra i köket. :angel:

Magsjuka är döden! Jag var hemma mycket under min uppväxt eftersom mina syskon föddes i ganska tät följd efter mig och på den tiden gick inte syskon till dagis om föräldern var hemma, och jag klarade mig nog väldigt lindrigt undan. Dessutom var nästan alla mina klasskompisar yngstabarn så när vi väl började skolan hade de inga småsyskon som smittade ner med dagisbaciller = mindre sjukdomar. Likadant mina kusiner som var hemma de tre första åren har klarat sig rätt hyfsat (prematurbarn så det är därför de hölls hemma så länge). Jag hade nog kunnat isolera mina eventuella barn från förskola bara för att jag är så rädd för just magsjuka, men tyvärr är det ju sällan praktiskt genomförbart att ha dem hemma samtidigt som man måste jobba.

Alltså. Min ponny. :love:
Jag är helt nykär. Vi har varit ute och ridit en timme på morgonen, det blåser jättemycket här idag och ändå har hon skött sig perfekt. Före flytten tror jag hon stannade, tvärvände och skenade iväg 20 gånger på hundra meter mot slutet, idag stannade hon en (!) gång och det var när vi gick förbi en hästhage och de hästarna kommer alltid fram och ska hälsa.

Har tänkt på dig. Hur går det? Blir du bättre i benen? Skönt att kunna cykla i alla fall :)

Hur lång konvalescens tror du att du har kvar? Skönt att cykelsäsongen står för dörren i alla fall, du tror inte att du kan få dispens att cykla på fotbollen? Du skulle kunna få till riktigt schyssta glidtacklingar med cykeln. :D

Jag hoppas att jag har blivit bättre, har inte haft så här långt uppehåll från löpning/fotboll på många år.. Jag ska smyg provspringa lite i helgen, se om det blivit någon förbättring alls liksom.. känner ju inte av det alls när jag bara går.. men har gjort en del ändringar, går numera enbart runt i bra skor (inte för att de var så dåliga innan, men ja) då jag pronerar (riskgrupp för denna skiten tydligen..), smörjer med antiinflammatoriskt (kan hjälpa trots att det faktiskt inte är en inflammation namnet till trots), stretchar och ska iväg och köpa kinesiotejp idag.. ska även införskaffa BRA inlägg till fotbollsskorna..
Skönt att kunna cykla ja, men det är inte lika kul.. :o (blir roligare när skogen torkar lite mer, mtb på landsväg är mest bara blä..) :p

Får ni i er nog mycket protein på en dag? Har läst en massa och man ska ligga på ca 2 g x sin vikt i kg enligt det jag fått fram. Vilket betyder ca 140 g för min del. När jag började kolla mer noga med hjälp av Lifesum hur mycket jag får i mig en vanlig dag så är det inte alls så många gram protein som jag trodde. Alltså får jag i mig mindre än rekommenderat när man vill bygga muskler och samtidigt bli av med lite underhudsfett.

Jag får nog bara i mig 1-1,5 mg/kg kroppsvikt skulle jag tro. Äter ju inget kött och mycket lite ägg/mejerier så proteininnehållet blir ju lite lägre. Tänker att jag ska köpa nån sorts veganskt proteinpulver men det är ganska dyrt om man vill ha nåt som smakar ok så jag har inte riktigt prioriterat det än..

******************** Hallå jag behöver skohjälp!! **************************
Vill ha ett par skor att ha i gymet :) Jag vill ha en ganska stabil/hård men inte alltför tjock sula. Inga löparskor pga inte alls nice för ex knäböj osv. Tycker bara jag ser antingen löparskor eller skor med tjocka/mjuka sulor som ex många av Nikes skor.
Någon som har något tips?? :up:

För övrigt har jag lite lätt träningsvärk i hela överkroppen sedan crossfiten igår morse, men tänker IGNORERA det och gå på ett pass Styrkelyft efter jobbet :bump: Ska bli spännande!! Hoppas det blir fokus på böj och/eller mark ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar