Beach 2017

8 kg ska svingas med stolthet. :up: Problemet är om man vill svinga mer och det inte finns pga ens kön. En vän till mig tränar på ett gym som har en tjejavdelning och de tyngsta viktplattorna som finns där är tio kilo (och stängerna tror jag är 15 kg istället för 20 kg som är standard).

Men varför? O_o

Jo men ett riktigt gym borde väl ha kommit längre än så i sitt tänk?
Tror faktiskt det är ganska få gym som har det. Enligt min erfarenhet är gym en sån plats som är väldigt könsuppdelad, tror gym har en väldigt stark kultur. Den absoluta majoriteten av tjejerna (typ 95%) kör cardio, kanske lite planka/sit ups på matta, och killarna lyfter. Speciellt bland medlemmar under ca 30 år. På gymmet jag är nu, en stor och känd kedja, har jag sett tre andra kvinnor lyfta vikter, alla tre har varit över 40. Resterande personer (som varit minst ett 20-tal) har varit män i alla åldrar.

Tror faktiskt det är ganska få gym som har det. Enligt min erfarenhet är gym en sån plats som är väldigt könsuppdelad, tror gym har en väldigt stark kultur. Den absoluta majoriteten av tjejerna (typ 95%) kör cardio, kanske lite planka/sit ups på matta, och killarna lyfter. Speciellt bland medlemmar under ca 30 år. På gymmet jag är nu, en stor och känd kedja, har jag sett tre andra kvinnor lyfta vikter, alla tre har varit över 40. Resterande personer (som varit minst ett 20-tal) har varit män i alla åldrar.

Tillägg: Tror inte det är gymmen i sig (dom som inte har tjej-gym) utan folket som är där. Gymmen uppmuntrar säkert alla att lyfta, men kvinnor vill/vågar inte tror jag. Det är ju faktiskt fortfarande rätt normbrytande med lyftande kvinnor.

Tillägg: Tror inte det är gymmen i sig (dom som inte har tjej-gym) utan folket som är där. Gymmen uppmuntrar säkert alla att lyfta, men kvinnor vill/vågar inte tror jag. Det är ju faktiskt fortfarande rätt normbrytande med lyftande kvinnor.

Ja så är det säkert! Jag har ingen erfarenhet av gym. Känns bara väldigt fjantigt med en tjejavdelning :p

Ja så är det säkert! Jag har ingen erfarenhet av gym. Känns bara väldigt fjantigt med en tjejavdelning :p
Både ja och nej. Jag tycker att det är fånigt att det behövs.. Men bra att det finns - förutsatt att det är ett lika välutrustat gym som det "vanliga" gymmet. En kompis i Gbg har tjejavdelning på sitt gym, som ser likadan ut som övriga avdelningar. Tanken är dock att tjejer som vill lyfta ska kunna göra det utan att ha fem unga män som stirrar på deras rövar när de kör knäböj, etc. Vilket, i min erfarenhet, är mer än vanligt. Jag har varit medlem i 5 större gym under mina 25 år. Endast på ett av dem fanns det en sådan kultur att jag inte kände mig uttittad när jag lyfte. (ÄLSKADE det gymmet, bodde i princip där!)

Både ja och nej. Jag tycker att det är fånigt att det behövs.. Men bra att det finns - förutsatt att det är ett lika välutrustat gym som det "vanliga" gymmet. En kompis i Gbg har tjejavdelning på sitt gym, som ser likadan ut som övriga avdelningar. Tanken är dock att tjejer som vill lyfta ska kunna göra det utan att ha fem unga män som stirrar på deras rövar när de kör knäböj, etc. Vilket, i min erfarenhet, är mer vanligt. Jag har varit medlem i 5 större gym under mina 25 år. Endast på ett av dem fanns det en sådan kultur att jag inte kände mig uttittad när jag lyfte. (ÄLSKADE det gymmet, bodde i princip där!)

Det är sant! :up:

Och apropå detta så tycker jag alla borde ta sig tid att läsa denna artikel! Hittade det för några år sedan och går tillbaka till den ibland. Tycker den verkligen sätter fingret på varför det är så normbrytande med kvinnor som lyfter skrot. Och hur sexistiskt det är att kommentera/ifrågasätta kvinnors kroppar. Så om ni har lite tid över, läs den :up:

https://sophieologie.me/2014/08/19/...one-who-has-told-women-dont-get-too-muscular/

Det blev ingen crossfit igår för jag orkade inte ta bilen till stan :p Men, stack ut o sprang min första joggingrunda för året så det var väl ändå inte fy skam tycker jag :)
Tog tiden upp för vår backe (bor på Hallandsåsen) som referens, tänkte att jag kan mäta den fler gånger under våren/sommaren o se ev förbättring i kondition och benstyrka! 6:22 minuter tog den igår iaf o totalt var jag nog ute i 25-30 min.

Crossfit idag på morgonen istället! En hel del gymnastik idag, handstående, början till muscle-ups och repklättring. Sen en cirkel med 3 min/station så många reps som möjligt. Cykel, handstand pushups, rodd, dips och armhävningar.

Det gick bra! Kunde tom klättra en bit upp på repet, det visste jag inte :up::D

8 kg ska svingas med stolthet. :up: Problemet är om man vill svinga mer och det inte finns pga ens kön. En vän till mig tränar på ett gym som har en tjejavdelning och de tyngsta viktplattorna som finns där är tio kilo (och stängerna tror jag är 15 kg istället för 20 kg som är standard).

I tyngdlyftning är 15 kg standard för damstänger, kanske inte för att de behöver vara lättare utan för att de är lite smalare och därför blir lättare. Så just det hade jag sett som en stor fördel, jag saknar istället damstänger på många gym. Däremot är det ju lämpligt att det finns ordentligt med viktplattor och tyngre kettlebells.

Nu tycker jag ni har lite tråkig attityd. Jag svingar minsann min 8 kilos kettlebell med stolthet! (och för att det inte finns något annat på mitt gym och jag :love: kettlebell.)

Oj, det var verkligen inte meningen att se ner på någon. Jag har själv en 8 kg kettlebell hemma som jag använder ibland (dock inte hjärtformad ;)). Jag hoppas att alla förstår att det var ett skämt relaterat till myten att man blir supermuskulös direkt av att styrketräna tungt och istället ska lyfta lätta vikter (tänk 1-2 kg-hantlar) supermånga gånger istället för att få "långa slanka muskler". Vilket liksom inte har så mycket verklighetsanknytning.

Men 15kilosstängerna är ju FANTASTISKA?! Bästa. Hatar 20kilos efter att ha vant mig vid 15...
De är smalare, vilket gör att jag får ett så mycket bättre grepp. Sjukt jobbigt när det bara finns 20 :p

Här är jag igen!
Så jävla sämst på att hänga med här av någon anledning :p

Igår sprang/gick jag 4 km på löpband, och 1 km på crosstrainer innan dess (pga jobbets enda löpband var upptaget).
Idag ska jag spela innebandy (pga ska jobba natt och innebandyn är då helig på jobbet...) och försöker bestämma mig för om jag ska gymma innan eller ej. Alla dessa svåra val :p

All time high (typ iaf) på vågen igen också. Det går bra nu.

Men 15kilosstängerna är ju FANTASTISKA?! Bästa. Hatar 20kilos efter att ha vant mig vid 15...
De är smalare, vilket gör att jag får ett så mycket bättre grepp. Sjukt jobbigt när det bara finns 20 :p

Och jag är van vid 20 så jag tycker att de smala stängerna är läskiga. :D Dessutom skönare med lite grövre stång när man ska knäböja 80-85 kg.

Men jag är inte den som är den, jag pudlar angående 15 kg-stängerna, det är bra att de finns!

Och jag är van vid 20 så jag tycker att de smala stängerna är läskiga. :D Dessutom skönare med lite grövre stång när man ska knäböja 80-85 kg.

Men jag är inte den som är den, jag pudlar angående 15 kg-stängerna, det är bra att de finns!

För knäböj håller jag med, då är de grövre lite skönare, men för ryck och stöt är det 15 kg som gäller. I tyngdlyftningen påverkas jag också mer av att det blir lite olika känsla med olika stänger än i t.ex böj och mark där stången bara lyfts upp och ner utan några krusiduller och där timing inte är lika avgörande.

Förstår det. :)
Och jag är med på att du inte menade något illa på något vis.
Sjukt kass med tyngden på vikterna på tjej-gymmen! Där håller jag med totalt. Och det borde finnas både 15 och 20 på stängerna, på både tjej och blandade gym, så kan kan välja själv :)

Dagens promenad blev lite mer intressant än vanligt. Sista kilometern fick jag nämligen bära 7 kg bebis på ena armen medan jag försökte knuffa vagnen i snömodd på en tjock iskaka.
Hon som annars älskar promenader blev jätteledsen i vagnen och slutade bara gråta om jag höll henne. :(
Jag hade fått upp lite värme i kroppen innan men nu har jag även tränat korsettmuskulaturen med sned belastning på ojämnt underlag. :rofl: Jävlar vad fin hållning jag hade! :up:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar