Beach 2017

Vintern gjorde tack och lov ett kortlivat besök här hos oss den här gången. Igår när vi åkte hem från hockeyn började det regna, sen har det regnat hela natten och idag var det barmark igen. :up: Jag och ponny promenerade 70 minuter tillsammans på morgonen, en delvis ny runda (för henne) och hon var lugn och avspänd hela tiden. Jag har sen gått till och från stallet när jag skulle lunchfodra, så totalt fyra kilometer promenad till utöver det som blev på morgonen.

Summerar veckan, och det blev lite blandad kompott kan vi väl säga.
Måndag - 55 minuter promenad med hästen.
Tisdag - utbildning med jobbet hela dagen, jobbade 7-20 så var inte taggad på någonting alls när jag väl landade hemma, och maten var en fullständig katastrof. Tur att det händer väldigt sällan.
Onsdag - vanlig jobbdag, vila utöver stallarbetet.
Torsdag - 90 minuter promenad med hästen.
Fredag - sex kilometer promenad.
Lördag - vila p.g.a. jobb och hockey.
Söndag - 70 minuter promenad med hästen, fyra kilometer transportpromenad.

Blev ingen core den här veckan, var bara fredag där det fanns utrymme till det (ville inte köra måndag för det var för nära förra veckan) och kände mig lite halvkrasslig i fredags i kombination med sjukdom hemma = visste inte om det var något som höll på att bryta ut. Nästföljande vecka är den absolut sämsta kombinationen av jobbdagar/tider ever (eftersom jag utöver de rövtider jag blivit tilldelad även måste jobba lördagen åt kollegan), så får se lite vad som hinns med. Jobbar hela dagar både tisdag och fredag, och längtar något enormt tills vi ställer om klockan nu så man kan göra något vettigt även efter jobbet. Ska bli skapligt skönt när det är lördag eftermiddag och den här veckan är gjord. Känns ju hemskt att tänka så innan den ens bara börjat, men den här veckans schema är svintråkigt, så jag är lite lätt less. :o

Gud vad skönt att du mår bättre, jag har tyckt så synd om dig! Så jäkla typiskt att det kom just de här dagarna... Jag tycker att du har helt rätt tänk med träningen, crosstrainer i lugnt tempo med minimalt motstånd kan nog vara bra som första grej, eventuellt blandat med lite lugn promenad på löpbandet med backintervaller eller nått. Skynda långsamt!

Ja, så skönt! När man är mitt uppe i det känns det som att man kommer må sådär för alltid :p Och ja, jag ska verkligen skynda långsamt! Men crosstrainer på typ nivå 1 är ju rätt lättsamt :D

Sjukt nöjd med mig själv som tog mig ut i ösregnet och promenerade till gymmet när vi hade vinkat av föräldrarna mina som flyger tillbaka idag. Jag blev fullständigt dränkt både på väg dit och på väg hem, trots att det är ynka 7 minuters promenad, men jag fick i alla fall till ett bra benpass när jag var där!

Det blev uppvärmning på crosstrainer och sedan gående utfall med 15 kg stång, frontböj med samma stång, amerikanska marklyft med 30 kg stång, benpress, benpress på ett ben och så avslutade jag med @Sleepans 10-7-5-3-övning. Den var kul, och det blir ett grymt bra sätt att mäta sin generella styrka på ju!

Nu sitter jag i soffan med äggröra, kaffe och choklad och ska se en film med sambon. Sådana här eftermiddagar är gjorda för att ligga på soffan tror jag... :)

Bra jobbat! Men vad är amerikanska marklyft?

Bra jobbat! Men vad är amerikanska marklyft?
De är väldigt lika vanliga marklyft, men med mer fokus på rumpmusklerna. När man "kommer upp" så spänner man rumpmusklerna så att stången nästan åker fram lite liksom, och man engagerar därmed rumpan också och inte bara baksidan av låren. Man brukar göra de amerikanska med betydligt mindre vikt än man klarar i de vanliga, och jag fick också lära mig att inte gå hela vägen ner med stången utan ungefär en decimeter nedanför knäna bara och sedan upp igen. Den här sidan förklarar rätt bra! https://bretcontreras.com/whats-the...ff-legged-deadlift-and-straight-leg-deadlift/

Grattis @Sleepan :D

kl* (gör vi ens det fortfarande?)

Blev ingen verkning idag. Efter att ha fyllt alla hö-lådorna, mockat (tror hälften av det vi fick med oss var lera) och strött så konstaterade vi (jag och min vän) att vi inte pallade stå dubbelvikta och slita i en halvtimme till så det får bli en kväll i veckan när ingen av oss har mockningen. (Speciellt inte när hästarna rusade runt som yra höns istället för att lugnt smaska på höet, vad som farit i dem idag har jag ingen aning om) :banghead:

Grattis @Sleepan :D

kl* (gör vi ens det fortfarande?)

Blev ingen verkning idag. Efter att ha fyllt alla hö-lådorna, mockat (tror hälften av det vi fick med oss var lera) och strött så konstaterade vi (jag och min vän) att vi inte pallade stå dubbelvikta och slita i en halvtimme till så det får bli en kväll i veckan när ingen av oss har mockningen. (Speciellt inte när hästarna rusade runt som yra höns istället för att lugnt smaska på höet, vad som farit i dem idag har jag ingen aning om) :banghead:

Tack! :D

Blev ingen träning dag.
Ätit skräpmat i mängder dock. Så...löpning står på agendan imorn. Fy fasen, haha.
Jaja. Nya tag en annan dag :p

Vaknade 20 minuter innan klockan ringde och kände mig jättepigg, så skön känsla! :) Bara lite lätt snörvel kvar nu. Så jag tänkte åka till gymmet :angel: På planen står superlätta övningar med låg puls, typ öva teknik för bänkpress, hänga lite i räcke, teknik knäböj. Sen crosstrainer med väldigt lågt motstånd för att samla kilometrar till Icaklassikern.

Vaknade 20 minuter innan klockan ringde och kände mig jättepigg, så skön känsla! :) Bara lite lätt snörvel kvar nu. Så jag tänkte åka till gymmet :angel: På planen står superlätta övningar med låg puls, typ öva teknik för bänkpress, hänga lite i räcke, teknik knäböj. Sen crosstrainer med väldigt lågt motstånd för att samla kilometrar till Icaklassikern.

Härligt att du snart är frisk! :)

Hur vänder man rätt på en dygnsrytm som fuckat ur? Jag har sovit värdelöst sen jag började jobba igen efter den längre ledigheten runt jul. Och det börjar bli handikappande. I början var det nog spänningar som berodde på problemen i stallet i kombination med (mindre)problem på jobbet. Men nu har hästarna bott i sitt nya stall en hel månad och jag sover fortfarande kasst. Vaknar svintidigt, mycket tidigare än jag behöver, och kan inte somna om. Med den effekten givetvis då att jag är ett lik på kvällen efter att ha jobbat och varit i stallet, och däckar vid tvn som en sjuåring efter farmen.

När man slutar så sent om dagarna (är hemma runt kvart i sju) så blir kvällarna väldigt korta om man håller på att somna vid åtta. Och jag har ingen som helst glädje av att ligga och vrida mig i sängen från fem på morgonen. Så jag vill gärna vrida tillbaka rätt sovtid igen, men hur?

Min förkylning blir sämre men det är ändå ingen katastrof än. Men jag hoppade faktiskt coren igår. Red ett svettigt pass på hästen och tog en pw med hunden bara. Rätt beslut tror jag då jag känner att energin inte är på topp och halsen är krasslig och snuvig börjar jag bli. Den här veckan får bli lite som den blir pga förkylningen. Får se det som en återhämtningsvecka. Ska rida och promenera bara så kanske jag kan träna i slutet av veckan eller så får det bli nästa vecka. Ska rida kurs till helgen vilket innebär två jobbiga ridpass per dag :D

Sammanfattning av förra veckan är löpning en dag, överkropp + löpintervaller en dag, underkropp en dag, fyra ridpass och promenader varje dag.

Denna veckan ska jag försöka hålla maten bra eftersom jag inte kan träna som vanligt.

Morgonpromenad i regnet i morse. Den fina snön som kom i helgen regnar bort idag...:down:

Står och trampar på samma vikt, ändrar vissa saker. Rör mig mer, tar bort socker/fett men det händer inget. Inser ju att "rör mig mer" innefattar alltså mer promenader, sitter inte för mycket på jobbet mm

Jag antar att jag behöver en mer drastisk ändring? Tänkte ta en cykeltur 40min i rejält tempo efter jobbet varje dag, tror ni det hjälper?

Annars är jag ju i stallet men har en unghäst så jag blir inte svettig där precis. Gå ut och gå kan jag göra hela dagarna men det verkar kvitta?
Går med hunden 40min raskt tempo på morgonen, sen 10 min raskt till garaget, 2 timmars promenad med häst, 10 min raskt hem och sen en till 40min rask runda med hunden igen på kvällen...

Ligger på 10kilo för mycket just nu och har gjort i lite mer än ett år efter foten gick av

Hade sån träningsvärk i axlarna igår efter lördagens städpass i maskinhallen, så jag körde löpning i intervaller istället. Idag däremot blir det styrketräning :up::D

Har tagit bilder ibland för att lättare kunna se hur kroppen bygger om sig tack vare träningen och idag såg jag riktig skillnad mot sist! 1 månad sen förra gången jag tog bilder och det börjar faktiskt hända saker nu även runt magen :) Känner ju skillnad på vissa plagg. Jeans som sitter mycket snyggare och ridbyxor som går på trots långkalsonger under :up: Nu är jag peppad att fortsätta som jag gör :banana: Jag ska vara i mitt livs form till semestern (juli) har jag tänkt! :p Då är det 1 år sen jag började styrketräna regelbundet. Jag har ju tagit det i etapper och befäst en träningsrutin jag trivs med och som funkar ihop med det andra i min vardag utan att stressa mig. Nu senaste två månaderna har jag påbörjat mattänket och sköter mig mycket bättre och gör bättre val och äter mindre med godis än innan :)

Har tagit bilder ibland för att lättare kunna se hur kroppen bygger om sig tack vare träningen och idag såg jag riktig skillnad mot sist! 1 månad sen förra gången jag tog bilder och det börjar faktiskt hända saker nu även runt magen :) Känner ju skillnad på vissa plagg. Jeans som sitter mycket snyggare och ridbyxor som går på trots långkalsonger under :up: Nu är jag peppad att fortsätta som jag gör :banana: Jag ska vara i mitt livs form till semestern (juli) har jag tänkt! :p Då är det 1 år sen jag började styrketräna regelbundet. Jag har ju tagit det i etapper och befäst en träningsrutin jag trivs med och som funkar ihop med det andra i min vardag utan att stressa mig. Nu senaste två månaderna har jag påbörjat mattänket och sköter mig mycket bättre och gör bättre val och äter mindre med godis än innan :)

Jag tar också bilder, det är mycket bättre än att mäta känner jag. Vilken skillnad korten ger, man får verkligen pepp att fortsätta.

Hejja dig :banana::banana:

Jag tar också bilder, det är mycket bättre än att mäta känner jag. Vilken skillnad korten ger, man får verkligen pepp att fortsätta.

Hejja dig :banana::banana:

Jag både tar bilder, mäter och väger mig. Vågen händer det inte mycket med, men måtten har minskat senaste månaden vilket också nu syntes väl på bilderna :)

Tack! Hejja oss! :bump:

Hur vänder man rätt på en dygnsrytm som fuckat ur? Jag har sovit värdelöst sen jag började jobba igen efter den längre ledigheten runt jul. Och det börjar bli handikappande. I början var det nog spänningar som berodde på problemen i stallet i kombination med (mindre)problem på jobbet. Men nu har hästarna bott i sitt nya stall en hel månad och jag sover fortfarande kasst. Vaknar svintidigt, mycket tidigare än jag behöver, och kan inte somna om. Med den effekten givetvis då att jag är ett lik på kvällen efter att ha jobbat och varit i stallet, och däckar vid tvn som en sjuåring efter farmen.

När man slutar så sent om dagarna (är hemma runt kvart i sju) så blir kvällarna väldigt korta om man håller på att somna vid åtta. Och jag har ingen som helst glädje av att ligga och vrida mig i sängen från fem på morgonen. Så jag vill gärna vrida tillbaka rätt sovtid igen, men hur?

Har du väldigt stort sömnbehov? Det är ju så väldigt olika hur mycket sömn man behöver, och även beroende på vad man är van vid. Jag är t.ex. van att gå upp mellan 5-6 och gå och lägga mig senast 22. Det ger mig 7-8 timmars sömn per natt som jag klarar mig bra på.

Hur är det med dina rutiner i allmänhet? Mat? Stress? Rutiner kring läggdags? Det kan lätt bli en ond cirkel och sömnen är så viktig för hur man mår.

Tillbaka på gymmet :love: Så skönt att bara få vara där och klämma på lite skivstänger :D Jag tog det väldigt lugnt och gjorde bara det jag planerat och ingenting mer. Tre set bänkpress varav två med stången och ett med +5 kg. Sen lite knäböjsrörlighet och två set goblet squats med lätt kettlebell. Därefter hänga lite i räcke och så hoppade/drog jag mig upp två gånger (hoppar 2/3 av vägen och drar mig upp det sista). Sen ställde jag mig på crosstrainern och verkligen mesade i en halvtimme, superlångsamt :laugh: Men det kändes lagom. 30 km kvar på Icaklassikern :p

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar