Beach 2017

Står och trampar på samma vikt, ändrar vissa saker. Rör mig mer, tar bort socker/fett men det händer inget. Inser ju att "rör mig mer" innefattar alltså mer promenader, sitter inte för mycket på jobbet mm

Jag antar att jag behöver en mer drastisk ändring? Tänkte ta en cykeltur 40min i rejält tempo efter jobbet varje dag, tror ni det hjälper?

Annars är jag ju i stallet men har en unghäst så jag blir inte svettig där precis. Gå ut och gå kan jag göra hela dagarna men det verkar kvitta?
Går med hunden 40min raskt tempo på morgonen, sen 10 min raskt till garaget, 2 timmars promenad med häst, 10 min raskt hem och sen en till 40min rask runda med hunden igen på kvällen...

Ligger på 10kilo för mycket just nu och har gjort i lite mer än ett år efter foten gick av

Det låter som att du har bra rutiner med mycket vardagsmotion. Det är en superbra grund att bygga på! Problemet med vardagsmotion är dock när den blir just vardaglig - när kroppen börjar vänja sig vid den och blir bekväm med den. För att komma vidare då kan det krävas att man "chockar" kroppen lite mer tror jag, och utsätter den för något som den inte är van vid. Så är det ju i styrketräning till exempel; kör man på samma vikter vecka efter vecka så märker man till slut ingen skillnad utan då får man lägga på mer vikt, fler repetitioner, nya övningar...

Jag tror alltså att du är inne på rätt spår med att du kanske behöver en mer drastisk förändring, men samtidigt är det ju naturligtvis viktigt att vara rädd om dig så att det inte blir för mycket. Att lägga till cykling kan vara en bra idé, då aktiverar du ju benmusklerna såväl som konditionen på ett nytt sätt. 40 minuter varje dag låter dock lite överdrivet mycket tycker jag, det är bättre att gå ut lite lugnare så att du inte bränner ut dig! Skulle du kunna få till typ två cykelpass och ett styrketräningspass i veckan, till exempel? Det finns ju en otrolig massa styrkeövningar som man kan göra hemma med kroppsvikt bara, och har du problem med foten väljer du bara övningar som inte belastar den helt enkelt.

Något i den stilen tror jag skulle kunna vara en bra början, om du samtidigt håller i det sunda mat-tänket och all den fantastiska vardagsmotionen du redan har.

Slänger in en veckoplan också, då jag känner mig lite extra motiverad i träningen just nu!

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila.

Tisdag: Styrketräning överkropp, 6 km transportpromenad.

Onsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.

Torsdag: HIIT-pass på gymmet, 6 km transportpromenad.

Fredag: 6 km transportpromenad, annars vila.

Lördag/söndag: Spinning, annars vila.

Under fastan (1 mars - 14 april) är det som sagt även tänkt att jag ska ta lite nya tag med maten. Inga extrema förändringar, utan det handlar mest bara om att skärpa till mig lite och bli av med en del onödigt socker som smugit sig in i vardagen.

Fredag kväll-lördag får jag fortfarande äta onyttigheter om jag vill (dock inte chips eller gelégodis då jag upptäckt att jag egentligen inte njuter så mycket av sådant), men utan att det går överstyr. Jag tror det är bra för mig att göra en sådan här "reality check" ibland, när jag märker att ursäkterna kommer lite för lätt och jag känner att jag fallit tillbaka för mycket i det som är enkelt och bekvämt.

Det låter som att du har bra rutiner med mycket vardagsmotion. Det är en superbra grund att bygga på! Problemet med vardagsmotion är dock när den blir just vardaglig - när kroppen börjar vänja sig vid den och blir bekväm med den. För att komma vidare då kan det krävas att man "chockar" kroppen lite mer tror jag, och utsätter den för något som den inte är van vid. Så är det ju i styrketräning till exempel; kör man på samma vikter vecka efter vecka så märker man till slut ingen skillnad utan då får man lägga på mer vikt, fler repetitioner, nya övningar...

Jag tror alltså att du är inne på rätt spår med att du kanske behöver en mer drastisk förändring, men samtidigt är det ju naturligtvis viktigt att vara rädd om dig så att det inte blir för mycket. Att lägga till cykling kan vara en bra idé, då aktiverar du ju benmusklerna såväl som konditionen på ett nytt sätt. 40 minuter varje dag låter dock lite överdrivet mycket tycker jag, det är bättre att gå ut lite lugnare så att du inte bränner ut dig! Skulle du kunna få till typ två cykelpass och ett styrketräningspass i veckan, till exempel? Det finns ju en otrolig massa styrkeövningar som man kan göra hemma med kroppsvikt bara, och har du problem med foten väljer du bara övningar som inte belastar den helt enkelt.

Något i den stilen tror jag skulle kunna vara en bra början, om du samtidigt håller i det sunda mat-tänket och all den fantastiska vardagsmotionen du redan har.

Tack så mycket för ditt svar!

När jag var gipsad hade jag faktiskt endel övningar hemma jag gjorde, plankan, dipps mm :) Sen är tåhävningar inte fel för foten.
Då går jag ut lite lugnare med cyklingen! Jämför mig gärna och känner mig kass och då blir det inget av. Eller som du säger, går ut för hårt och så misslyckas jag med målet..

Även fast min vecka inte blir så mycket träning så slänger jag in en veckoplan för att det är kul :D

Mån: Morgonpromenad + kvällspw
Tis: Morgonpromenad + promenad när dottern rider
Ons: Morgonpromenad + ev ridning
Torsdag: Morgonpromenad, em promenad + ev kvällspromenad om kompisen vill låna hästen
Fredag: Morgonpromenad + styrka om jag känner mig pigg
Lördag: Kurs med hästen hela dagen = två ridpass
Söndag: Kurs med hästen hela dagen = två ridpass + ev core på kvällen om jag orkar :p

Efter förra veckans skitvecka känns det som man är på bättre spår. Har vart på dåligt humör pga mina föräldrars ev skilsmässa - som trots att jag är vuxen och har egen familj påverkat mig mer än jag trodde. Märkte av ett tydligt spår i sorgen - jag tröstäter. Inte chips, choklad och sånt men mat. Något i munnen hela tiden. Har fan gått upp 2kg förra veckan! Inte i fett utan vätska pga allt salt jag håvat i mig:crazy:

Nu känns det dock bättre. Inser att jag kan inte gräva ner mig i deras sorg för mycket! For i väg till gymmet idag med lättare steg. Brände av ett ben och bröstpass. Gött! Imorgon axlar och biceps.

Har du väldigt stort sömnbehov? Det är ju så väldigt olika hur mycket sömn man behöver, och även beroende på vad man är van vid. Jag är t.ex. van att gå upp mellan 5-6 och gå och lägga mig senast 22. Det ger mig 7-8 timmars sömn per natt som jag klarar mig bra på.

Hur är det med dina rutiner i allmänhet? Mat? Stress? Rutiner kring läggdags? Det kan lätt bli en ond cirkel och sömnen är så viktig för hur man mår.

Jag har stort sömnbehov, och det är det som gör att jag börjar få panik, jag måste sova annars blir jag... Mindre trevlig för min omgivning. Under de här åren jag har pluggat på distans har jag LÄTT kunnat gå och lägga mig vid 23 och sova till 9. Nu funkar ju inte det varken på grund av jobbet eller stallet. Men jag låter mina hästar gå ute länge om kvällarna mot att de står inne längre på mornarna, så går upp vid halv nio och är i stallet nio, så där är ingen jätteskillnad mot tidigare. Det är de mornar jag börjar åtta som är tidiga, men det är bara varannan fredag och i förra stallet gick jag upp bara tio minuter senare varje fredag istället eftersom där var ett mycket tidigare utsläpp (och så gick hästarna in vid 17 också...).

Stress var säkert den bidragande orsaken till att det här började, absolut, eftersom det började i samma veva som det var som värst innan flytten. Men nu är jag inte särskilt stressad egentligen. Att somna är aldrig några problem, det är att jag vaknar alldeles för tidigt.

Mina dagar är ganska inrutade. Stallet nio, mocka och fixa, eventuellt rida. Äter frukost innan. Lunch hemma när jag kommer tillbaka. Jobb på ungefär samma tider. Sen middag visserligen mot vad jag är van vid om jag jobbar, men det var det ju i höstas också. Då var det om möjligt ännu sämre liksom.

Jag och ponny tog en promenad på 20 minuter innan jobbet idag. Provade rundan som min syster kom på. Att rida den skulle nog vara helt perfekt de dagar jag börjar vid lunch, för det är nog svårt att hinna med något längre när man ska sadla på och av också. Ponny pinnade på rätt bra så vi höll ett bra tempo, och framförallt är det bättre än inget.

Att jag sen har en nagel som växer inåt på en tå som fullständigt mördat mig i natt och som gör vrålont än, och att jag fick en stege över mig på jobbet som kraschade rakt ner i axeln på mig, behöver vi kanske inte gå in på... Och att jag då sovit riktigt riktigt uselt i natt. Tog faktiskt en kexchoklad nu på rasten på jobbet, kände att energinivån var långt under vad som är normalt efter den här dagen. Kanske inte världens nyttigaste, men just nu har jag ont i huvudet, tån och axeln samtidigt som jag har mens och inte har sovit ordentligt på två jäkla månader, jag är värd den idag. :p

Efter förra veckans skitvecka känns det som man är på bättre spår. Har vart på dåligt humör pga mina föräldrars ev skilsmässa - som trots att jag är vuxen och har egen familj påverkat mig mer än jag trodde. Märkte av ett tydligt spår i sorgen - jag tröstäter. Inte chips, choklad och sånt men mat. Något i munnen hela tiden. Har fan gått upp 2kg förra veckan! Inte i fett utan vätska pga allt salt jag håvat i mig:crazy:

Nu känns det dock bättre. Inser att jag kan inte gräva ner mig i deras sorg för mycket! For i väg till gymmet idag med lättare steg. Brände av ett ben och bröstpass. Gött! Imorgon axlar och biceps.

Jobbigt läge, klart det är tråkigt även om man är vuxen. Skönt att det känns bättre idag :)

Inåtväxande nagel och att bli överfallen av en stege låter inget vidare, @Kiwifrukt ! Hoppas du inte gjorde dig allt för illa.

Gällande sömnsvårigheterna: ökade sömnbehovet iom stressen över stallet etc? Eller har du alltid haft stort sömnbehov? Om det uppstod i samband med stress kan jag tänka mig att det kan ta ett tag att komma tillbaka, även om du inte längre känner dig särskilt stressad.

Har du möjlighet att ta en tupplur någon gång under dagen? En stund efter lunch t.ex? En kvart, halvtimme kan göra mycket och minska behovet av nattsömn rejält.

I morse kom jag upp ännu tidigare än planerat: katten väckte mig vid 4:50 och istället för att dra täcket över huvudet och ligga kvar tills klockan skulle ringa kl 5 gick jag faktiskt upp. Var på gymmet vid kl 6 och körde nästan hela mitt överkroppspass plus utfall och benböj med vikt. Har sådan träningsvärk i magen sedan i lördags och jag blir alltid så impad av hur mycket magmusklerna används i rörelser som man inte tänker på när man inte har ont. :D

Löpningen går sådär. Är ju slask och is överallt här hemma, så det tar emot att ge sig ut.

Jag har stort sömnbehov, och det är det som gör att jag börjar få panik, jag måste sova annars blir jag... Mindre trevlig för min omgivning. Under de här åren jag har pluggat på distans har jag LÄTT kunnat gå och lägga mig vid 23 och sova till 9. Nu funkar ju inte det varken på grund av jobbet eller stallet. Men jag låter mina hästar gå ute länge om kvällarna mot att de står inne längre på mornarna, så går upp vid halv nio och är i stallet nio, så där är ingen jätteskillnad mot tidigare. Det är de mornar jag börjar åtta som är tidiga, men det är bara varannan fredag och i förra stallet gick jag upp bara tio minuter senare varje fredag istället eftersom där var ett mycket tidigare utsläpp (och så gick hästarna in vid 17 också...).

Stress var säkert den bidragande orsaken till att det här började, absolut, eftersom det började i samma veva som det var som värst innan flytten. Men nu är jag inte särskilt stressad egentligen. Att somna är aldrig några problem, det är att jag vaknar alldeles för tidigt.

Mina dagar är ganska inrutade. Stallet nio, mocka och fixa, eventuellt rida. Äter frukost innan. Lunch hemma när jag kommer tillbaka. Jobb på ungefär samma tider. Sen middag visserligen mot vad jag är van vid om jag jobbar, men det var det ju i höstas också. Då var det om möjligt ännu sämre liksom.

Oj, ja om du är van att gå upp halv nio förstår jag att det känns tufft att vakna vid fem. Angående stressen så tänker jag att det kan ta ett tag innan du är tillbaka på banan igen med tanke på att det har pågått under så lång tid. Men du somnar alltså i soffan vid åtta-nio på kvällen? Då är det kanske inte jättekonstigt om du vaknar för tidigt på morgonen. Men jag vet inte, jag är ingen sömnexpert :p

Jag tackade vid ett svagt tillfälle ja till att springa ett 5 km-lopp med några kollegor när vi är i Genève på konferens i maj. Jag har varit lite sugen på att prova på ett helt vanligt lopp (har bara sprungit två hinderlopp annars) men hade aldrig kommit till skott själv då jag fortfarande är fruktansvärt osäker i löpningen, men nu fanns det liksom inte så mycket tid att fundera! Och lika bra är väl det... Det blir nog kul!

Att jag sen har en nagel som växer inåt på en tå som fullständigt mördat mig i natt och som gör vrålont än, och att jag fick en stege över mig på jobbet som kraschade rakt ner i axeln på mig, behöver vi kanske inte gå in på... Och att jag då sovit riktigt riktigt uselt i natt. Tog faktiskt en kexchoklad nu på rasten på jobbet, kände att energinivån var långt under vad som är normalt efter den här dagen. Kanske inte världens nyttigaste, men just nu har jag ont i huvudet, tån och axeln samtidigt som jag har mens och inte har sovit ordentligt på två jäkla månader, jag är värd den idag. :p
Ja den är du verkligen värd!

Ang sömproblemen så är mina helt tvärt om. Går och lägger mig på tok för sent och om jag inte har något inplanerat under dagen kan jag lätt ligga kvar i sängen till sen eftermiddag (har verkligen noll rutin just nu). Det som hjälpte mig (en gång i tiden när jag hade bra rutiner) var att sätta klockan på när jag skulle gå och lägga mig + när jag skulle gå upp, efter lite mindre än en vecka räckte det med alarmet för att gå och lägga mig, jag vaknade automatiskt vid samma tid var dag. Var jag trött så tvingade jag mig själv att vara uppe tills att klockan ringde på kvällen.

Min dygnsrytm är helt ur funktion just nu så det är prio ett denna veckan. Satt uppe och kollade Oscarsgalan inatt så det blev ingen sömn på över 24h (det blir ju aldrig som jag planerat så istället för att lägga mig när galan var slut så blev det till att köra och hämta mamma på bilfirman + köra och lämna ved till farfar då hans var slut)… Skakade och mådde illa innan jag äntligen fick sova några timmar under dagen. Ska försöka lägga mig vid en mer normal tid ikväll och därefter sätta klockan efter vilken tid jag ska gå och lägga mig på kvällarna.

Träningsmässigt ser min vecka ut såhär:
Måndag: Mockning av lösdriften, en tung jätterullebör (tvåhjulig) har släpats fram och tillbaka i leran.
Tisdag: Tömkörning + hjälpa till med mockningen.
Onsdag: Cykling.
Torsdag: Tömkörning.
Fredag: Cykling.
Lördag: Tömkörning.
Söndag: Vila.
Ska även verka bakhovarna någon av dagarna, får bli när jag har tid och ork för det ;) (Kan blir att tömkörningnen blir på några andra dagar, beror helt på om hästen är torr när jag kommer till stallet, har försökt planera in det efter väderleksrapporten, men vi vet ju alla hur pålitliga SMHI är :angel:).

Matmässigt blir det fastlagsbulle imorgon och därefter dagsturer till Banana Island under dagarna from onsdag. På kvällarna blir det soppa eller sallad. Fastan blir för min del bananbaserad, med en hel del dadlar när bananerna inte är tillräckligt mogna. Planen är att köra något liknande rawtill4 (dock är tomatsoppan vi har hemma inte vegansk, utan bara lakto-veg).

Inåtväxande nagel och att bli överfallen av en stege låter inget vidare, @Kiwifrukt ! Hoppas du inte gjorde dig allt för illa.

Gällande sömnsvårigheterna: ökade sömnbehovet iom stressen över stallet etc? Eller har du alltid haft stort sömnbehov? Om det uppstod i samband med stress kan jag tänka mig att det kan ta ett tag att komma tillbaka, även om du inte längre känner dig särskilt stressad.

Har du möjlighet att ta en tupplur någon gång under dagen? En stund efter lunch t.ex? En kvart, halvtimme kan göra mycket och minska behovet av nattsömn rejält.

Och ni andra som också svarat. Nej, jag har alltid haft stort sömnbehov, så det i sig har inte ökat. Och nej, det är ju inte alls konstigt att jag vaknar jättetidigt när jag somnar så tidigt, men jag är hellre uppe på kvällarna än ligger vaken om mornarna, så det är det jag vill försöka vända rätt. ;)

Någon tanke är att försöka tvinga mig att vara vaken hur trött jag än är. Jag är åtminstone vaken just nu. :angel: Kanske mest för att jag numera har ett snyggt blåmärke på skuldran som ömmar så fort jag lägger mig ner, bajsstege. :wtf:

Jag tackade vid ett svagt tillfälle ja till att springa ett 5 km-lopp med några kollegor när vi är i Genève på konferens i maj. Jag har varit lite sugen på att prova på ett helt vanligt lopp (har bara sprungit två hinderlopp annars) men hade aldrig kommit till skott själv då jag fortfarande är fruktansvärt osäker i löpningen, men nu fanns det liksom inte så mycket tid att fundera! Och lika bra är väl det... Det blir nog kul!

Det är skitkul med lopp! Kör så det ryker :up:

Jag och en kollega ska nog springa Vårruset som är 5 km :) Har sprungit det en gång innan och det är kul!

Tog en pw med hunden igår kväll i regnet. Sen gjorde jag och maken varma smörgåsar och tog med upp i sängen och åt medan vi kollade på ett par avsnitt av Skam :D Så himla mysigt att göra så ibland!

Hoppade faktiskt över morgonpromenaden idag för det regnar och blåser :wtf: Får bli promenad ikväll när dottern ska rida istället.

Vaken igen. :cautious: Men senaste två dagarna har jag åtminstone inte vaknat av min systers alarm som ringer 5.15, inte heller när min bror startar bilen en timme senare. Utan nu kanske vid sju eller så, men ändå svindrygt när man inte behöver gå upp.

Jag släpper ju in hästarna ganska sent (runt nio) och tvingas ju då ut, men det är lite för kort tid för att vakna till. Och ikväll måste jag ta stallet relativt tidigt (eftersom jag jobbar hela dagen och det är hockey på tv), så då kommer inte få den chocken alls. Om jag inte kör till stallet direkt efter jobbet och bara mockar (slutar halv fem idag), men vi äter vid den tiden och det är så jäkla skönt att slippa äta micrad mat flera timmar efter alla andra åtminstone en jobbdag i veckan. Jaja, jag har några timmar på mig att bestämma mig.

Inte blivit någon viktträning på ungefär en vecka på grund av kvällsorolig bebis som sover lite sämre. Lyckats klämma in yoga varannan/var tredje dag samt dagliga promenader så allt har inte runnit ut i sanden. Men det ska bli skönt när hon är nöjd igen och sover bättre att få styrketräna lite igen.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar