Mineur
Moderator
Står och trampar på samma vikt, ändrar vissa saker. Rör mig mer, tar bort socker/fett men det händer inget. Inser ju att "rör mig mer" innefattar alltså mer promenader, sitter inte för mycket på jobbet mm
Jag antar att jag behöver en mer drastisk ändring? Tänkte ta en cykeltur 40min i rejält tempo efter jobbet varje dag, tror ni det hjälper?
Annars är jag ju i stallet men har en unghäst så jag blir inte svettig där precis. Gå ut och gå kan jag göra hela dagarna men det verkar kvitta?
Går med hunden 40min raskt tempo på morgonen, sen 10 min raskt till garaget, 2 timmars promenad med häst, 10 min raskt hem och sen en till 40min rask runda med hunden igen på kvällen...
Ligger på 10kilo för mycket just nu och har gjort i lite mer än ett år efter foten gick av
Det låter som att du har bra rutiner med mycket vardagsmotion. Det är en superbra grund att bygga på! Problemet med vardagsmotion är dock när den blir just vardaglig - när kroppen börjar vänja sig vid den och blir bekväm med den. För att komma vidare då kan det krävas att man "chockar" kroppen lite mer tror jag, och utsätter den för något som den inte är van vid. Så är det ju i styrketräning till exempel; kör man på samma vikter vecka efter vecka så märker man till slut ingen skillnad utan då får man lägga på mer vikt, fler repetitioner, nya övningar...
Jag tror alltså att du är inne på rätt spår med att du kanske behöver en mer drastisk förändring, men samtidigt är det ju naturligtvis viktigt att vara rädd om dig så att det inte blir för mycket. Att lägga till cykling kan vara en bra idé, då aktiverar du ju benmusklerna såväl som konditionen på ett nytt sätt. 40 minuter varje dag låter dock lite överdrivet mycket tycker jag, det är bättre att gå ut lite lugnare så att du inte bränner ut dig! Skulle du kunna få till typ två cykelpass och ett styrketräningspass i veckan, till exempel? Det finns ju en otrolig massa styrkeövningar som man kan göra hemma med kroppsvikt bara, och har du problem med foten väljer du bara övningar som inte belastar den helt enkelt.
Något i den stilen tror jag skulle kunna vara en bra början, om du samtidigt håller i det sunda mat-tänket och all den fantastiska vardagsmotionen du redan har.