Beach 2017

Ytterligare en bra träningsvecka med fyra pass :up: Nästa vecka blir lite annorlunda då jag har två dagar med fältjobb, men jag borde kunna få till 3x gym ändå. Sen funderar jag på att åka skidor på onsdag mitt på dagen, jag ska ändå jobba hemifrån och ska ta cellprov på förmiddagen på samma ort där skidspåret ligger. Så det vore ju fiffigt! 68 km kvar på Icaklassikern... :cautious:

Trots att jag inte varit aktiv här på flera år tänkte jag vara fräck och ramla in i tråden för lite teknikråd.

Jag har alltid haft svårt med marklyften just för att ryggen inte håller sig rak. Försöker spänna ut och spänna in och tänka på det men det blir helt enkelt inte bra. Det är inte tungt alls, skulle orka lyfta mer om det inte vore för att tekniken sviker. (Ja, då är det väl för tungt egentligen men.....)

Nåväl, nog babblat. Här är jag in action!

Skulle bli himla glad om någon orkade kika och kanske komma med lite inputs :)

Senast ändrad:
Trots att jag inte varit aktiv här på flera år tänkte jag vara fräck och ramla in i tråden för lite teknikråd.

Jag har alltid haft svårt med marklyften just för att ryggen inte håller sig rak. Försöker spänna ut och spänna in och tänka på det men det blir helt enkelt inte bra. Det är inte tungt alls, skulle orka lyfta mer om det inte vore för att tekniken sviker. (Ja, då är det väl för tungt egentligen men.....)

Jag är verkligen ingen expert, men det ser ut som att du har samma problem som jag: rumpan hamnar för högt. För mig hjälpte det att sänka rumpan lite inför varje lyft så att jag kan ta kraft från benen. Och sen att tänka att jag ska pressa marken ifrån mig, istället för att lyfta stången.

Kolla om du hittar något användbart här:
http://www.styrkelabbet.se/marklyft/

Började dagen med utsläpp av hästar och se till att hunden blev rastad. Fixade allt före frukost och sen snabbt iordning och så var jag på jobbet före åtta. :D tar ca 30 min att släppa ut dem så nu är jag lagom morgonmotionerad. Gör grymt ont i mina torterade muskler så fort jag kommer åt dem, hu! Undrar om det är bäst att vänta med bollen tills det släpper eller om man ska pina på...

5 träningspass blev det förra veckan. 1 med ren löpning, 1 med löpintervaller och 3 styrka :) 4 ridpass och en hög med promenader också. Nöjd med veckan trots att jag fick ändra lite planer när maken var borta och ena barnet fick feber.

Planen för den här veckan:
Mån: Morgonpromenad och löpning
Tis: Morgonpromenad, styrka och ridning
Ons: Morgonpromenad, löpintervaller eller annan hiit och ridning
Tors: Morgonpromenad, em promenad, styrka och ridning
Fre: Morgonpromenad + lunchpromenad med hunden och unghästen
Lör: Ridning
Sön: Ridning och core + ev löpning

Så ikväll ska jag ställa mig på bandet en stund efter ungarna lagt sig eller om jag tar det på lunchrasten. Yngsta dottern är fortfarande inte helt kry från febern så vi har sovit uselt i natt. Maken är hemma med henne idag så får jag troligen ha henne hemma i morgon.

Började dagen med utsläpp av hästar och se till att hunden blev rastad. Fixade allt före frukost och sen snabbt iordning och så var jag på jobbet före åtta. :D tar ca 30 min att släppa ut dem så nu är jag lagom morgonmotionerad. Gör grymt ont i mina torterade muskler så fort jag kommer åt dem, hu! Undrar om det är bäst att vänta med bollen tills det släpper eller om man ska pina på...

Jag har/hade ju också en hemsk rumpmuskel som var ond och stenhård. Den krampade på fort man kom i närheten mer eller mindre. Jag har stretchat och suttit på en boll. Det har hjälpt lite men största skillnaden var efter att jag bad maken massera så hårt han kunde. Efter det har jag inte alls lika ont! Inte ens stretchningen är plågsam längre! :)

4 gympass förra veckan,precis som jag vill ha det - två överkropp och två benpass. Kan fan knappt gå efter gårdagens benpass.
Idag ska jag å W in till stan på ärenden. Ska försöka få in ett jogapass sen ikväll. Eller så blir det soffan:angel:

Imorgon flyger maken till grannlandet (hej Sverige) så då är jag och W ensamma åtm 2v. Får väl bo på gymmet i brist på sällskap. Skönt att prata vuxenspråk nån gång ibland:laugh:

Förra veckan var en provvecka för mig och hästarna för att komma in i de nya rutinerna. Tycker ändå jag fick till det hyfsat. Cyklade till stallet måndag, en och en halv timmes promenad med ponny både onsdag och torsdag + promenad till stallet för att fodra lunch torsdag samt en och en halv timmes ridning söndag. Både tisdag och fredag jobbade jag hela dagarna, så då hade det nästan varit omöjligt ändå.

Får se hur den här veckan blir, ponny ska vaccineras imorgon, men det brukar vara okej att ta ut henne om man bara tar det lugnt. Jag jobbar ändå både onsdag och torsdag, hade tänkt rida onsdag och vila torsdag, men skulle kunna byta plats där utan problem.

Jag har/hade ju också en hemsk rumpmuskel som var ond och stenhård. Den krampade på fort man kom i närheten mer eller mindre. Jag har stretchat och suttit på en boll. Det har hjälpt lite men största skillnaden var efter att jag bad maken massera så hårt han kunde. Efter det har jag inte alls lika ont! Inte ens stretchningen är plågsam längre! :)
Ja massören i Karlstad gick ju på dessa muskler en gång och efter det gjorde det lika ont som det gör nu. Jag rycker till varje gång jag lutar mig bakåt mot stolen. :p Får fixa lite massage här med för det släpper ju verkligen, så får man underhålla den själv med stretch, träning och antagligen boll då. Jag har ju alltid mer eller mindre ömma muskler men de brukar inte göra ont så som rumpan har gjort som du säger så blir det som kramp.

Sjuuuukt trött idag, åh hur ska man orka med den här dagen... :p

Ja massören i Karlstad gick ju på dessa muskler en gång och efter det gjorde det lika ont som det gör nu. Jag rycker till varje gång jag lutar mig bakåt mot stolen. :p Får fixa lite massage här med för det släpper ju verkligen, så får man underhålla den själv med stretch, träning och antagligen boll då. Jag har ju alltid mer eller mindre ömma muskler men de brukar inte göra ont så som rumpan har gjort som du säger så blir det som kramp.

Sjuuuukt trött idag, åh hur ska man orka med den här dagen... :p

Första gången jag var hos kiropraktorn körde han nån massageapparat över hela ryggen och rumpan och bara av den krampade höger rumpmuskel rejält och det var så obehagligt! :p

Att min högra rumpmuskel är som den är beror på att det benet är längre än andra och har fått tagit alla snedbelastning i alla år. Nu har jag ju börjat få ordning på det med hjälp av sulor, träning och kiropraktorn och då gick muskeln i ännu mer försvarsställning. Men efter makens misshandel så verkade den ha gett upp. Så nu är stretchingen behaglig igen inte smärtsam :)

Jag håller med zass, jag tror att du börjar med rumpan lite högt. Sänk rumpan lite och tänk att det är höften som ska fram snarare än ryggen som ska lyfta, det kan göra det vara lättare att hitta trycket i benen. Ett annat tips är att köra i bara strumplästen för att verkligen kunna känna att du trycker marken ifrån dig.

Körde spinning igår, var flera år sen sist. Sisådär 11-12 år sen men kroppen verkade komma ihåg för den hängde på bra. Stundtals fick jag ta det lugnare än vad instruktören peppade om; svett, svårt att andas innan fläkten kom på, mjuka sulor där pedalen skar in i foten vid stående samt ont i rumpan var mina största dilemman. Men vad gött det var, så det får bli söndagens pass :p :D

Har ont i ryggen efter dels spinningen men även efter helgens röjande i garaget. Den har fungerat som sopstation sen drygt 1 år tillbaka (nackdel med många byggnader, för sambon har grejat i maskinhallen istället). Sambon eldade och jag plockade från golvet, bar ut brännbart till sambon, flyttade om tunga saker som ska till tippen samt sopade lite snabbt. Det var värre träningspass att komma fram där inne än spinningen :meh:

Första gången jag var hos kiropraktorn körde han nån massageapparat över hela ryggen och rumpan och bara av den krampade höger rumpmuskel rejält och det var så obehagligt! :p

Att min högra rumpmuskel är som den är beror på att det benet är längre än andra och har fått tagit alla snedbelastning i alla år. Nu har jag ju börjat få ordning på det med hjälp av sulor, träning och kiropraktorn och då gick muskeln i ännu mer försvarsställning. Men efter makens misshandel så verkade den ha gett upp. Så nu är stretchingen behaglig igen inte smärtsam :)

Jag skulle vilja leta fram min spikmatta men jag vet verkligen inte var den hamnade efter flytten. Alla våra grejer ligger ju fortfarande nedpackade i lådor och vi har rotat i dem ganska mycket, men jag har inte sett spikmattan ännu. Den är sååå skön såhär när man har lite muskelvärk och lite extra blodcirkulation brukar hjälpa musklerna (inflammationer) på traven.

Jag skulle vilja leta fram min spikmatta men jag vet verkligen inte var den hamnade efter flytten. Alla våra grejer ligger ju fortfarande nedpackade i lådor och vi har rotat i dem ganska mycket, men jag har inte sett spikmattan ännu. Den är sååå skön såhär när man har lite muskelvärk och lite extra blodcirkulation brukar hjälpa musklerna (inflammationer) på traven.

Jag är lite rädd för spikmatta :nailbiting: Men det kanske är skönt? Svärföräldrarna har en. Kanske ska prova den :)

Körde spinning igår, var flera år sen sist. Sisådär 11-12 år sen men kroppen verkade komma ihåg för den hängde på bra. Stundtals fick jag ta det lugnare än vad instruktören peppade om; svett, svårt att andas innan fläkten kom på, mjuka sulor där pedalen skar in i foten vid stående samt ont i rumpan var mina största dilemman. Men vad gött det var, så det får bli söndagens pass :p :D

Har ont i ryggen efter dels spinningen men även efter helgens röjande i garaget. Den har fungerat som sopstation sen drygt 1 år tillbaka (nackdel med många byggnader, för sambon har grejat i maskinhallen istället). Sambon eldade och jag plockade från golvet, bar ut brännbart till sambon, flyttade om tunga saker som ska till tippen samt sopade lite snabbt. Det var värre träningspass att komma fram där inne än spinningen :meh:

Hehe känner igen det där... Jag städade köket i vårt blivande hus i lördags, det fungerar som verkstad/sopstation under renoveringen. Sorterade, brände vissa grejer, körde till åvc, sopade. Det kändes i kroppen igår! framförallt i händerna, sedan jag slutade rida har handmusklerna verkligen tynat bort. Nu får man väl hoppas det går att hålla lite städat då inflytt närmar sig!

Jag är lite rädd för spikmatta :nailbiting: Men det kanske är skönt? Svärföräldrarna har en. Kanske ska prova den :)
Det är hur skönt som helst! Första gången var lite av en pina, men sen kunde jag ligga längre och längre. Normalt så kan jag ligga på den nästan varje kväll, somnar på den och sen drar jag bort den i sömnen. :) Det är jätteskönt att känna blodcirkulationen ut i händer och fötter som annars är så iskalla på mig. Jag ligger då alltså utan kläder och i sängen, att ligga på golvet är hyfsat brutalt.

Jag och ponny har kickstartat veckan med att rida lite dressyr i den blivande sommarhagen. Lite i minsta laget (på grund av en hög stenkant som går i mitten = inget som kommer störa hästarna när de går i hagen), men kunde köra igenom henne lite i skritt och trav. Så himla länge sen jag red ordentligt, så hon kan behöva en mjukstart, plus att mamma behöver bilen strax så jag vågade inte rida ut och inte ha riktig koll på hur lång tid det skulle ta. Lugn och trevlig ponny trots att det var direkt på morgonen och att lilleman fick gå ut.

(lilleman blev så avskräckt av gårdagens promenad att han försökte gömma sig bakom ett träd. Stackarn. :p)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar