Beach 2017

Ligger i soffan och känner mig inte alls på g... Blä.
Hade behövt sova till ungefär nu pga jobbar natten inatt, men blev bara till kl 10.15
Får se om jag kan sova lite till i eftermiddag.

Crossfit ikväll, men får bli ganska lugnt då jag inte är hundra. Pallar inte att förkylningen ska slå till igen! Blä.

Jag är verkligen ingen expert, men det ser ut som att du har samma problem som jag: rumpan hamnar för högt. För mig hjälpte det att sänka rumpan lite inför varje lyft så att jag kan ta kraft från benen. Och sen att tänka att jag ska pressa marken ifrån mig, istället för att lyfta stången.

Kolla om du hittar något användbart här:
http://www.styrkelabbet.se/marklyft/

Okej, ja jag ska dra ner den lite! Hade du samma problem med ryggen? Jaa jag försöker tänka pressa med benen, bryt stången, spänn kroppen etc men det håller liksom ändå inte in ryggen. Hjälper väl inte direkt till att jag är rätt svag runt bålen. Tusen tack för input!

Åh ja, styrkelabbet är skitbra! :) Hittade en annan också jag tycker verkar rätt vettig, stronglifts.com!

Jag håller med zass, jag tror att du börjar med rumpan lite högt. Sänk rumpan lite och tänk att det är höften som ska fram snarare än ryggen som ska lyfta, det kan göra det vara lättare att hitta trycket i benen. Ett annat tips är att köra i bara strumplästen för att verkligen kunna känna att du trycker marken ifrån dig.

Jaa jag brukar köra i bara strumpor annars men de där skorna är lika tunna som typ converse så de ger ingen instabilitet och knappt någon höjning från marken :) Tusen tack för input!

Okej, ja jag ska dra ner den lite! Hade du samma problem med ryggen? Jaa jag försöker tänka pressa med benen, bryt stången, spänn kroppen etc men det håller liksom ändå inte in ryggen. Hjälper väl inte direkt till att jag är rätt svag runt bålen. Tusen tack för input!

Åh ja, styrkelabbet är skitbra! :) Hittade en annan också jag tycker verkar rätt vettig, stronglifts.com!

Jaa jag brukar köra i bara strumpor annars men de där skorna är lika tunna som typ converse så de ger ingen instabilitet och knappt någon höjning från marken :) Tusen tack för input!

Går också att experimentera lite med hur du har fötterna. Lite smalare, lite bredare, tårna rakt fram eller tårna lite utåt. Nån centimeter hit eller dit kan göra skillnad.

Hehe känner igen det där... Jag städade köket i vårt blivande hus i lördags, det fungerar som verkstad/sopstation under renoveringen. Sorterade, brände vissa grejer, körde till åvc, sopade. Det kändes i kroppen igår! framförallt i händerna, sedan jag slutade rida har handmusklerna verkligen tynat bort. Nu får man väl hoppas det går att hålla lite städat då inflytt närmar sig!

Spännande med nytt boende. Är det stort hus? Har märkt att man lätt samlar på sig, så det tar evigheter när man väl ska röja :meh:

Meeeen jag var inte klar där utan ställde mig på crosstrainern i 30 minuter. Ligger ju efter i icaklassikern så det är bara att köra på. Hittade på lite intervaller för att inte dö tråkighetsdöden :p Nästa gång får jag ta med hörlurar så jag kan lyssna på en podd eller nåt.

Hur du inte redan dött av tristess efter 30 min (!!) på en crosstrainer utan hörlurar är för mig helt obegripligt haha :D

Kör du enligt stronglifts 5x5 program? Har precis börjat med det så bara nyfiken :)
Kan tyvärr inte kommentera din teknik pga för okunnig, tyckte inte det såg ut som du böjde ryggen särskilt mycket :o

Kör du enligt stronglifts 5x5 program? Har precis börjat med det så bara nyfiken :)
Kan tyvärr inte kommentera din teknik pga för okunnig, tyckte inte det såg ut som du böjde ryggen särskilt mycket :o

Nej, inten än. Jag har tänkt köra efter programmet någon gång när jag får till tekniken. Min knäböjsteknik är också kass så jag behöver bygga upp den med innan jag lastar på vikt :p Skulle nog egentligen behöva knäböja lätt alla gånger jag är på gymmet men jag blir så frustrerad när jag inte får till tekniken. Får ta tag i det! Hur tycker du programmet är? :)

Mitt främsta problem är att jag tappar ländryggen i lyften. De första två är sämre tycker jag, den tredje mer acceptabel. Det absolut största problemet egentligen är att jag inte själv känner att ryggen inte är med, jag tycker liksom det känns helt okey men sen ser jag ju på filmerna att det inte är det. Plus att jag får känningar i ryggen dagen efter, inte bra.

Igår var det två timmars yoga igen, härlig utmanande klass med en ganska enkel serie rörelser från början som sedan byggdes på efter hand tills den innehöll massa jobbiga grejer som dubbla chaturanga (typ smala armhävningar), armbalans, stående split med mera. Bland annat armbalansen på bilden nedan jobbade vi oss fram till igår, aldrig testat den innan :up:

Idag var det sedan dags för pass 4 på Stronglifts (haha, höll på att skriva Stringlifts, vilken syn:laugh:). 30 kg knäböj 5x5, overhead press 14 kg 5x5 och marklyft 45 kg x 5.

Hoppas alla får en bra vecka! :heart
20170206140407-78.69.182.76.JPG

Förra veckan var lite sådär. Jag blev inkallad på jobb två dagar (timanställd "konsult" nu under studietiden), det var lagerhyllor som skulle tömmas och flyttas så det blev ju bra med motion och lyft i 2x7 timmar ;) I övrigt red jag ett par gånger men orkade inte riktigt ta mina pw/löprundor. Jag har eventuellt medryttare på gång nu, hade varit sååå skönt att bli avlastad med hästen ett par dagar i veckan.
I lördags fyllde min kompis år, så då var jag ute och ölade och dansade i högklackat. Mina fötter känns som de blivit överkörda av en ångvält, men jag tänkte rida idag och kanske cykla en timme senare, tänkte att cykel är snällare på fötterna än att gå och springa. Fyllekäkade stora mängder pommes och på söndagen var jag bakis som ett as och skyfflade i mig pytt i panna och pannkakor med grädde och sylt. Nåja, nu är det måndag, ny vecka och ganska ny månad.

Idag är det business as usual med kokt ägg och rågknäcke till frukost, kyckling och fullkornscouscous till lunch och någon normal mat till middag. Jag är svinstressad över min kandidatuppsats som ska in om drygt en vecka, men när jag är av med den ska jag ta tag i att hitta/sätta ihop ett bra styrketräningsprogram att komplettera konditionsträningen med. Men jag ska inte ta på mig något mer just nu känner jag. Jag måste ha ramlat eller något i lördags också, för mina revben är lila och gör lite ont = obekvämt att sitta. Perfekt när det ska skrivas 50 sidor på 10 dagar! :up:

Nej, inten än. Jag har tänkt köra efter programmet någon gång när jag får till tekniken. Min knäböjsteknik är också kass så jag behöver bygga upp den med innan jag lastar på vikt :p Skulle nog egentligen behöva knäböja lätt alla gånger jag är på gymmet men jag blir så frustrerad när jag inte får till tekniken. Får ta tag i det! Hur tycker du programmet är? :)

Mitt främsta problem är att jag tappar ländryggen i lyften. De första två är sämre tycker jag, den tredje mer acceptabel. Det absolut största problemet egentligen är att jag inte själv känner att ryggen inte är med, jag tycker liksom det känns helt okey men sen ser jag ju på filmerna att det inte är det. Plus att jag får känningar i ryggen dagen efter, inte bra.

Okej, ja får du känningar i ryggen dagen efter är det ju helt klart inte hundra :down: Det finns ingen typ PT på ditt gym som du kan fråga om hjälp? En av de som jobbar på mitt gym kom fram o snackade lite idag när jag körde marklyft så jag frågade om han ville kolla en gång när jag körde vilket han gjorde o gav lite tips :) (Jag ska försöka dra ihop skulderbladen mer så inte övre delen av ryggen blir lite kutig).

Jag har precis börjat på programmet så än så länge är vikterna lätta och passen går ganska snabbt. Men jag gillar det för det är fokus på de stora lyften vilket jag tycker är kul :up: (knäböj, bänk, mark, militärpress, rodd) Ska förhoppningsvis få lite mer teknikinstruktion i veckan med av en vän som tävlar i styrkelyft så hoppas han tycker det ser ok ut det jag gör hehe :angel:
I detta programmet är det knäböj alla pass! Tre pass i veckan och alla startar med knäböj:D

@Trollunge Jo det finns PTs men jag tror man måste boka ett träningspass med dem om man vill ha hjälp.. De rör sig inte så mycket ute bland folk och jag vågar inte fråga nån av "gymhajarna". Många är säkert snälla och hjälpsamma om man vågar be om hjälp men ja..

Åh men det är ju egentligen perfekt! Gillar också helkroppsövningar. Men i typ barbell row, är det inte svårt att få till teknikmässigt? Och det verkar rätt tungt även på starten av övningen! Samma med overhead press, jag vet fasen inte om jag orkar 20 kg över huvudet 5*5...

Jag tyckte instruktionen för barbell row var ganska bra på hemsidan så jag hoppas jag får till det hyfsat! Jag laddade ned appen och fick då trycka in min vikt, kön samt vad jag tagit som max senaste tiden och sen sa den vad man skulle starta på. Jag tycker den startade väldigt lätt :)
Supersmidigt med appen också, så behöver man inte skriva ner nåt själv utan man bara trycker i det man gjort och så säger den typ "congrats! Nästa gång ska du lyfta xx kg" :D

Träningsvärken i magen börjar komma sen corepasset igår. Vi kör det där mördarpasset som det tipsades om tidigare i tråden :p Känner även träningsvärk insida lår men det beror nog på ridningen igår :)

Träningsvärken i magen börjar komma sen corepasset igår. Vi kör det där mördarpasset som det tipsades om tidigare i tråden :p Känner även träningsvärk insida lår men det beror nog på ridningen igår :)

Jag borde också köra den igen. Men jag fick sån fruktansvärd träningsvärk sist att jag drar mig för det. :p

Spännande med nytt boende. Är det stort hus? Har märkt att man lätt samlar på sig, så det tar evigheter när man väl ska röja :meh:
Nja, det är ett torp vi byggt ut så golvytan är väl 150 kvm idag, cirka, men då det är lågt snedtak på hela övervåningen är det egentligen bara bottenvåningen om 75 kvm som 'räknas'. Vi har ju ett uthus (som är breddfullt med virke/ärvda saker/skräp :nailbiting:) men inne i huset går det inte att samla allt för mycket, det är rätt svårt att planera fram förvaringsmöjligheter! Att röja tomten på byggvirke/skräp när vi är klara lär väl dock ta några veckor... :meh: Det blir mycket gratis motion på landet!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar