Beach 2017

Vet ni vaaad? :angel::D

Idag har min häst flyttat! :bump: Jag har varit livrädd att det inte skulle gå i lås, så jag har inte vågat knysta om det. Men idag efter jobbet har vi först hämtat hennes nya lilla sällskap och sen henne. Så nu står hon i ett stall där det bara är jag, någon kilometer hemifrån där jag får bestämma ALLT själv. Kan liksom inte ens fatta att det är sant. Efter sexton år som hästägare får jag äntligen, äntligen, äntligen ta hand om mig själv. :banana:

Åååh men gud så skönt!!! :) :banana: Låter ju perfekt! Vad glad jag blir för din skull :)

Vet ni vaaad? :angel::D

Idag har min häst flyttat! :bump: Jag har varit livrädd att det inte skulle gå i lås, så jag har inte vågat knysta om det. Men idag efter jobbet har vi först hämtat hennes nya lilla sällskap och sen henne. Så nu står hon i ett stall där det bara är jag, någon kilometer hemifrån där jag får bestämma ALLT själv. Kan liksom inte ens fatta att det är sant. Efter sexton år som hästägare får jag äntligen, äntligen, äntligen ta hand om mig själv. :banana:

Men men skönt för er!! Hoppas ni kommer trivas i eget stall! För mig är det det bästa och enda alternativet :D:banana:

Men men skönt för er!! Hoppas ni kommer trivas i eget stall! För mig är det det bästa och enda alternativet :D:banana:

Jag gissar att det är enda alternativet för mig också, jag är lite för petig för att kunna anpassa mig till andra. Men jag har snöat in på att eget stall = måste bo på samma ställe innan. Och det har inte funnits på kartan ekonomiskt. Men en perfekt lösning var att hyra ett helt stall som ändå står tomt.:D

Jag gissar att det är enda alternativet för mig också, jag är lite för petig för att kunna anpassa mig till andra. Men jag har snöat in på att eget stall = måste bo på samma ställe innan. Och det har inte funnits på kartan ekonomiskt. Men en perfekt lösning var att hyra ett helt stall som ändå står tomt.:D

Så skönt att det har löst sig! Vad har du för förutsättningar på det nya stället att hålla igång? Tänker med ridbana, skogsvägar osv?

Så skönt att det har löst sig! Vad har du för förutsättningar på det nya stället att hålla igång? Tänker med ridbana, skogsvägar osv?

Ridvägarna är jättebra. Trafiken är möjligen vanliga bilar, men ingen tung trafik som egentligen är det som skrämt min häst mest. Och det är ju här ute jag ridit som barn, så jag kan ju alla vägar redan. Någon ridbana finns tyvärr inte, däremot är det två hagar och man kan säkert rida lite i den som står tom. Och det ingår en äng, så till sommaren när höet är tagit kan jag göra ett riktigt fyrkantsspår där. För att hårddra det så fanns det ju ingen ridbana vid det gamla stallet heller, även om det fanns på ridavstånd. Sista tiden har vi inte kunnat nyttja den ändå på grund av trafiken.

Framförallt kan jag rida innan jobbet nu om jag inte börjar tidigt. Jag måste inte ut om kvällarna när det är mörkt nu när jag slipper bilresan. Det är en extrem tidsvinst om inte annat.

Alltså, att kakla är verkligen inte mitt favoritmoment hittills i renoveringen. :yuck: Jag har ont i varenda muskel idag. Man blir smutsig och mina fingrar blir som spindemannens, helt raspiga och allt tyg liksom river sig mot fingertopparna. :arghh: Det är pilligt, krångligt och varje moment måste bli rätt. Räcker inte med att man började rätt, varje rad är lika petig. Trångt oavsett hur man gör. Kallt eftersom elementen inte är igång än. Wääääääh.

Till råga på allt är det min stallhelg vilket innebär både in- och utsläpp båda dagarna. I morse satt min häst fast i hönätet i hagen efter cirka fem minuter. Inte för att hon bryr sig, hon stod där i säkert tio minuter medan vi försökte få loss henne (det är bra nät som går sönder om hon rycker). :meh: Jag är verkligen på humör för lite mer kakling nu... får ju motion i alla fall.

Alltså, att kakla är verkligen inte mitt favoritmoment hittills i renoveringen. :yuck: Jag har ont i varenda muskel idag. Man blir smutsig och mina fingrar blir som spindemannens, helt raspiga och allt tyg liksom river sig mot fingertopparna. :arghh: Det är pilligt, krångligt och varje moment måste bli rätt. Räcker inte med att man började rätt, varje rad är lika petig. Trångt oavsett hur man gör. Kallt eftersom elementen inte är igång än. Wääääääh.

Till råga på allt är det min stallhelg vilket innebär både in- och utsläpp båda dagarna. I morse satt min häst fast i hönätet i hagen efter cirka fem minuter. Inte för att hon bryr sig, hon stod där i säkert tio minuter medan vi försökte få loss henne (det är bra nät som går sönder om hon rycker). :meh: Jag är verkligen på humör för lite mer kakling nu... får ju motion i alla fall.

Tänk på resultatet, det kommer vara värt det!

Igår red jag för dressyrtränaren, och äntligen började det kännas som det ska igen! Hoppas att det håller i sig, livet har varit tufft utan att det krånglar med hästen den senaste tiden.

Idag är det skogstur på schemat. Hade tänkt springa en runda också, men istället är det bakishäng i soffan. Vägde mig för första gången på månader igår också, stannade på en vikt jag trivs med, så det kändes bra!

Nu har jag släppt ut hästarna och fixat med stallet. Ponny vrålade lite och sparkade i luften, men lillskit var duktig på att hoppa undan. Kan fortfarande inte riktigt greppa att det är sant.

Det är inte bara ridningen som blir så mycket enklare nu. Allt blir enklare. Jag kan åka hem direkt efter jobbet och äta och sen ta in hästarna lite smidigt, det är bara någon gång i veckan som jag inte hinner mocka på morgonen. Jag kan skapa rutiner som är likadana från dag till dag, som är det min ponny vill ha. Och sen kan jag både gå och cykla om jag vill. Jag inser att jag INTE kommer göra det vid insläppet när det är mörkt, men planen är att faktiskt skippa bilen åtminstone antingen utsläpp eller lunch.

Klockan 16:00 startar yogaterminen upp efter juluppehåll, ska bli så kul!! :bump: Och det känns också väldigt roligt att jag verkligen hållit igång yogan på egen hand under denna tiden och snarare utvecklats istället för att känna att jag "börjar om" nu när det varit uppehåll :up:
Så 9 veckor framöver kommer jag ha yoga på torsdagar (1,5 h) och söndagar (2 h) de veckor jag kan, jag jobbar ju lite kvällar och helger och ska resa bort två helger i mars men är ju med på allt jag kan iaf :) Helt ny instruktör på torsdagarna så det ska bli intressant med.

Och sen har jag ställt in mig på att köra styrkeprogrammet "Stronglifts" några månader framöver. Man ska då lägga 3 dgr/vecka på styrkelyftning, siktar på må-ons-fre. Man har ett A-pass och ett B-pass, så ena veckan kör man A-B-A och nästa B-A-B. 5 sets och 5 reps förutom på marklyft som bara är ett set om 5 reps, detta gäller då själv arbets-seten, uppvärmning ej inkluderad. Man startar ganska lätt och sen lägger man på 2,5 kg per övning varje pass tills man inte klarar det längre.
Pass A: Knäböj, Bänkpress, Skivstångsrodd
Pass B: Knäböj, Militärpress, Marklyft
Wish me luck :D

Sitter i bilen på väg hem från Sälen. Har just fått vända precis efter Malung och ta en annan väg hem på grund av en frontalkrock där åtminstone sex personer skadats (en har flugits iväg med ambulanshelikopter). Att vara lite sjuk och bli ett par timmar sen hem känns som småskit i sammanhanget.

Nu har jag provgått sträckan mellan hemma och stallet. :D Grejen är att för att ta sig dit bilvägen måste jag köra en omväg (om man nu får säga omväg när det är såna mesiga avstånd vi pratar om, från det att jag satte mig i bilen imorse tills jag klev ur igen tog det två minuter :angel:), men ska jag gå/cykla så kan jag gena via en stig/över en äng (stigen går alltså över ängen, så man får gå där). Jag har inte varit där sen hästarna bodde här hemma sist, och det var sommaren -07, så jag valde att gå för att inte riskera att vurpa omkull med cykeln ifall stigen var mindre farbar än jag kanske mindes. Jag kanske inte med facit på hand kommer välja den stigen med cykel, men det finns andra vägar att cykla, som inte tar mycket mer tid.

Summa summarum, det tog kanske 45 minuter allt som allt att gå till stallet, ge hästarna lunch, prata med dem lite i hagen, packa om höpåsarna och gå hem igen. Den tiden klarade jag knappt bilresan på innan. Och nu fick jag motion på köpet. Jag inser att jag kommer behöva ta bilen de mornarna jag börjar jobba tidigt (tisdag och fredag den här veckan, kommer vara tisdag + fredag varannan vecka och tisdag + lördag varannan) för då måste jag köra direkt till jobbet sen, och likadant kommer jag inte våga gå dit själv i mörkret om kvällarna (mörkrädd), men om jag kan välja ett annat alternativ de dagar jag är ledig eller börjar vid lunch är det kanon.

Nu får ponny vila måndag och tisdag också eftersom jag ändå jobbar, men sen är jag ledig på onsdag och då kan jag starta den nya månaden på allvar. Och lillskit ska ju också röra litegrann på sig, så med honom blir det lite promenader. :up:

Klockan 16:00 startar yogaterminen upp efter juluppehåll, ska bli så kul!! :bump: Och det känns också väldigt roligt att jag verkligen hållit igång yogan på egen hand under denna tiden och snarare utvecklats istället för att känna att jag "börjar om" nu när det varit uppehåll :up:
Så 9 veckor framöver kommer jag ha yoga på torsdagar (1,5 h) och söndagar (2 h) de veckor jag kan, jag jobbar ju lite kvällar och helger och ska resa bort två helger i mars men är ju med på allt jag kan iaf :) Helt ny instruktör på torsdagarna så det ska bli intressant med.

Och sen har jag ställt in mig på att köra styrkeprogrammet "Stronglifts" några månader framöver. Man ska då lägga 3 dgr/vecka på styrkelyftning, siktar på må-ons-fre. Man har ett A-pass och ett B-pass, så ena veckan kör man A-B-A och nästa B-A-B. 5 sets och 5 reps förutom på marklyft som bara är ett set om 5 reps, detta gäller då själv arbets-seten, uppvärmning ej inkluderad. Man startar ganska lätt och sen lägger man på 2,5 kg per övning varje pass tills man inte klarar det längre.
Pass A: Knäböj, Bänkpress, Skivstångsrodd
Pass B: Knäböj, Militärpress, Marklyft
Wish me luck :D

Åh vad kul, både yogan och styrketräningen! :)

Sitter i bilen på väg hem från Sälen. Har just fått vända precis efter Malung och ta en annan väg hem på grund av en frontalkrock där åtminstone sex personer skadats (en har flugits iväg med ambulanshelikopter). Att vara lite sjuk och bli ett par timmar sen hem känns som småskit i sammanhanget.

Fy fasen :( Kör försiktigt hem.

Idag var jag på pass med instruktör på gymmet, liten grupp på bara tre personer och temat var tunga lyft. Och vet ni??

JAG TOG 80 KG I MARKLYFT!!! :banana::banana:

Haha så glad :D Jag berättade inte vad jag tagit innan, men vi började med 40 kg och tittade på tekniken. Sen 50, sen 60 (mitt tidigare pb) och sen sa han att "vi kör 70 för dig va?". Så jag körde 4 reps på 70 kg vilket inte var några problem. Nästa runda föreslog han 80 kg och jag tänkte varför inte. Det gick det med! Två reps, tungt var det men inga problem. Nästa varv samma sak, två reps på 80. Instruktören tyckte att det såg lätt ut :D

Därefter knäböj vilket är lite svårare med tekniken. Fick ändå höra att jag är väldigt rörlig så med bara stången var det nästan perfekt teknik. Sen körde jag på 40 kg och då fick jag jobba med att inte falla framåt i bottenläget, svårt! Avslutade med frontböj (klarade 40 kg där med) och någon enstaka frivändning.

Sammanfattningsvis: skitkul! :D

1. Det här med att träna i en lokal svalare än 30 grader: :up: Man blir ju lagom varm och knappt svettig ju!
2. Duscha varmt. Och länge. och varmare. och lite till. I sötvatten. :love: Håret blir alldeles mjukt och mysigt ju!
Jag :love: vara i Europa ibland.
Imorgon ska jag använda hårfön - det ni! :D

Den vägen är hemsk. :( Tur att den ska byggas om. Hoppas ni tog er hem föriktigt!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ (Jag vet att det finns folk som åker utomlands senare i år, men beachsäsongen är över i det här landet så nu tycker jag att det är dags...
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
86 917
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar