Tack! Jag är glad att du frågar
.
Jag diagnosticerades aldrig med anorexi men så lyckades jag också vända min nedåtgående spiral innan det gick fullständigt åt skogen. Hade BMI 16 som lägst. Jag gick ner kraftigt i vikt på våren första året i gymnasiet, och på hösten 2004 hamnade jag först hos skolkuratorn efter att gympalärarna slagit larm. Hävdade då inför omgivningen (föräldrar mm) att jag inte hade några problem, men visste innerst inne att det inte var sant. Kuratorn förstod att det var allvar och slussade mig vidare till skolhälsovården. Där fick jag träffa psykolog, dietist och läkare. Remitteringen tog dock ett tag och under tiden lyckades jag bromsa min viktnedgång med hjälp av samtalen med skolkuratorn. Hon fick mig att sluta träna vilket för mig var mycket jobbigare än att äta mer - träningen var min ångestventil under en extremt pressad gymnasietid på en s.k "elitskola". Det som motiverade mig var att jag hade bestämt mig för att göra Klassikern kommande vår, och jag förstod att min kropp inte skulle orka i det skick den var i.
Hjälpen jag sedan fick av psykolog och dietist var tämligen verkningslös för min del, däremot läkaren hjälpte mig mycket! När hon efter min första bentäthetsmätning förklarade hur svagt mitt skelett var och vilka konsekvenser det skulle få för framtiden så blev jag ännu mer motiverad att äta mer och öka i vikt. Jag ville kunna träna, det var så oerhört mycket viktigare för mig än att vara smal. Så jag åt, fastän det var tufft, såklart. Gick på regelbundna kontroller hos läkaren och började träna igen när jag hade BMI 19. Klarade Klassikern och bestämde mig för att börja med triathlon, men tyvärr var min kropp fortfarande svag och det tog tre år innan jag kom till start i en triathlontävling pga skador. Höll mig fortsatt på en (för) låg vikt, och personligen tycker jag inte att jag blev helt frisk förrän jag slutade med triathlon och började cykla MTB samt träna tyngdlyftning hösten 2009. Då började jag långsamt lägga på mig vikt för att sen ca 3 år tillbaka ha legat ganska stilla på typ BMI 24.
Det har tagit ÅR att bli helt frisk från ffa ångest kopplat till avsaknad av träning, men idag kan jag äta vad jag vill och träna hur mycket eller lite jag vill utan att må dåligt av det. Det är frihet och lycka för mig. Mitt bästa recept för att bli frisk är att låta sig exponeras för det som är jobbigt, om och om igen, samt att acceptera att man inte kommer leva upp till sina egna ideér om vad perfektion är.