Alltså jag är så förbannad! En kollega kom in och ville diskutera den inlämningsuppgift som studenterna i vår gemensamma kurs snart ska lämna in. Jag frågar om han tycker att vi ska läsa alla uppsatser, eller bara de vi handlett själva (varje lärare har 1-2 grupper à 2 studenter som vi handlett). Min kollega svarar: "ja... jag läser knappt mina, jag skummar bara igenom." Min reaktion: "?????". Kollegan: "Ja, jag har ju så mycket annat att göra, och så är jag så dålig på engelska..." (Hela kursen är på Engelska och i princip samtliga studenter kan inte svenska alls.)
Jag blir helt matt. Hur kan man ens vara lärare med den inställningen? På en högskola? Jag tycker att det är för jävligt gentemot studenterna som ju får en undermålig utbildning med lärare som inte ens läser deras uppsatser? Jag är alltid jättenoga med att ge relevant feedback till mina studenter - der är ju min uppgift som lärare! Hur ska studenterna annars lära sig någonting? Dock är det lite känsligt såklart när en tycker att en kollega misskött sig... Jag vet inte om jag bör prata med någon (ämnesansvarig, forskningsledaren eller kanske avdelningschefen...)? Jag tycker ärligt att det äventyrar kvaliteten på utbildningen och är DJUPT orättvist mot studenterna som lägger ner tid och pengar på att få en utbildning där det finns lärare som har en sådan taskig attityd som min kollega.