Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tog ledigt igår, från både jobbet och träningen, kändes skönt med oplanerad vila faktiskt. Sov ut ordentligt, sen gick jag upp och gjorde i ordning en fin frukost och njöt av solen på morgonen. Sen kom mannen hem vid lunch och då åkte vi in till stan och shoppade lite skor åt honom, men det blev jag ganska stressad och uppe i varv över, så det var skönt att komma hem sen och ta en lång promenad. Jag tycker att det är konstigt att nu när jag verkligen arbetar på och är medveten om min stress så känns det nästan som att den känns starkare när den väl kommer? Hm.

Känner igen mig! Jag tror att man är mer uppmärksam istället för att som tidigare bara köra på.

@LindgrenV Så jäkla snygg alltså :rofl: När kommer svullnaden gå ner?

@snow Vilken märklig inställning från din kollega, respektlöst mot studenterna. Om det finns någon på institutionen som du litar på och känner kan ta hand om detta på ett bra sätt så vore det kanske bra att prata med någon men jag förstår om det känns lite olustigt :/

Här kommer en uppdatering från mig!
Trivs med att träna Crossfit, känns att de är min grej!
Förra veckan sprang jag Vårruset och slog mitt gamla rekord på nästan 13 min :banana: sprang på fina tiden 27,52 min :) nästa år ska jag under 25.
Min kropp känns sådär. Övade split and jerk och pajade nacken för några månader sen. Svårt att få den bra nu.
Ligger nu även med foten i högläge. Har stelopererat en tå som varit krokig och ställt till de en del för mig. Har belastat en led i framfoten fel vilket gjort att jag fått ont vid löpning och när jag jobbar. Min kirurg sa att de fanns fler tår som inte var helt korrekta men hoppas att de räcker med att fixa bara denna.
Så nu ligger jag i soffan och har precis smakat Lindahls nya kvarg med kokossmak. Från foten sticker de upp ett stift ifrån :crazy:
Två veckor strikt vila, sen när stygnen är borta så kör jag igång å tränar upp styrkan igen. Dröjer lite innan jag får börja springa men de är långt till Vårruset nu så jag hinner :D

11390153_10204074829886728_3345017146487556281_n.jpg

Från igår, ännu mer svullen idag. Alltså, jag har så roligt åt det här :rofl:
Jag tycker du är så fin ändå, för du ler verkligen med ögonen! :love:

@snow - det där ska du definitivt ta upp med någon ansvarig för kursen, det är inte ok beteende! Hen genomför ju inte sina arbetsuppgifter!

---------------------
Jag känner mig bättre i kroppen idag och fortsätter med vardagsmotionen. Håller på med ett utekök till dotterns förskola så vi har gjort i ordning alla delar här hemma nu, bla en stor, tung takskiva av osb och takpapp. Imorgon kör vi alla delar till förskolan och bygger ihop det, och hoppas att det passar! :nailbiting: ;)

Om några minuter levereras också mammas växthus, så det är fullt upp med trädgårdsjobb just nu! :up:

@LindgrenV Så jäkla snygg alltså :rofl: När kommer svullnaden gå ner?

@snow Vilken märklig inställning från din kollega, respektlöst mot studenterna. Om det finns någon på institutionen som du litar på och känner kan ta hand om detta på ett bra sätt så vore det kanske bra att prata med någon men jag förstår om det känns lite olustigt :/
Haha eller hur!! :rofl: Den skulle vara som värst dag 3-4, sen vänder det. Och det stämmer nog bra! Denna bild är från igår (dag 2), idag har jag svullnat under hakan så nu är jag mer oval än fyrkantig :p

@Ninnurur, tack :love:

Klämde i mig världens äckligaste lunch idag :yuck: Ett glas nyponsoppa blandat med baobabpulver, chiafrön, fiberhusk och min egen musliblandning som jag krossat i mortel (typ 2 cashewnötter, linfrön, sesamfrön och pumpafrön). Tänkte att det bör få igång magen. Har fått så sjukt mycket morfin så magen har liksom varit stilla de senaste dagarna. I want to poop! #TMI :rofl:

Nej, du är inte så stor som den dumma rösten säger fina du.
Du är mindre än de allra, allra flesta tjejer i din ålder.
Du och jag är lika gamla tror jag. Skulle tippa på ungefär lika långa. Och på att jag väger nästan typ 30 kg mer än dig. Och jag tror inte någon skulle komma på tanken att säga att jag är stor.

Så nä. Du är inte stor. Du är yttepytteliten.
Kram!
Tack snälla du, jag har sådan fruktansvärd kroppsångest hela tiden och ser mig som gigantisk och att siffrorna på vågen är helt hemska så alla röster som kan hjälpa till att knäppa anorexin på näsan är till stor hjälp. Det kan mycket väl stämma att det skiljer 30 kg mellan oss, det gör det mellan mig och en av mina bästa vänner och ca 20 kg mellan mig och min allra bästa vän. Och jag tycker ju inte dom är tjocka och jag tror verkligen inte jag skulle se dig som tjock heller utan vältränad och fin. Förut när jag vägde mindre än nu vägde min kompis mer än dubbelt så mycket som mig och tyckte jag sämre om henne för det? Nej så klart inte. Helt sjukt att tänka sig att jag skulle kunna gå upp ganska mycket men ändå ses som normal eller smal och inte tjock.

Men just nu cirklar bara en tanke runt i huvudet, och det är om jag ska ta bort något från kvällsmelliset redan nu eller om jag ska vänta ett tag och se vad som händer med vikten. Det är anorexins röst som är förtvivlad för att jag inte gått ner i vikt sen i måndags, men det är väl ganska normalt att stå still ett tag då och då? Man hamnar på platåer och sen lossnar det liksom igen. Men jag VET ju att jag inte ska ner mer, men känslan säger att jag MÅSTE gå ner.

Borde jag fortsätta kämpa i mig allt fast det känns som jag dör av ångesten?

Provade mina "smalbyxor", dem jag haft under mina magraste år och jag kom i dom idag. De sitter ganska tight i jämförelse mot när jag varit som magrast då dom till slut hängde på mig men de sitter helt normalt för att vara ett par jeans. Trodde verkligen inte jag skulle få på mig dom på den här vikten. Det blev ett litet uppvaknande.

Måste uppbåda kraften att inte dra ner mer på maten, ta det en dag i taget, en måltid i taget.

Fortsätt kämpa, vi kommer heja på dig varje steg. Det kanske känns som att du kommer dö av ångesten, men det kommer inte hända. Det enda som händer är att du kommer ut starkare på andra sidan av att ha klarat av att motarbeta sjukdomen. Varje litet steg räknas, kom ihåg det! En måltid i taget, för varje måltid tar du beslutet på nytt: Att vinna, att ge livet en chans. Det kommer vara förjävligt under tiden och ja, det kanske känns som att ångesten ska äta upp dig inifrån men trots det ska du fortsätta kämpa. Kram! :)

Alltså jag är så förbannad! En kollega kom in och ville diskutera den inlämningsuppgift som studenterna i vår gemensamma kurs snart ska lämna in. Jag frågar om han tycker att vi ska läsa alla uppsatser, eller bara de vi handlett själva (varje lärare har 1-2 grupper à 2 studenter som vi handlett). Min kollega svarar: "ja... jag läser knappt mina, jag skummar bara igenom." Min reaktion: "?????". Kollegan: "Ja, jag har ju så mycket annat att göra, och så är jag så dålig på engelska..." (Hela kursen är på Engelska och i princip samtliga studenter kan inte svenska alls.)

Jag blir helt matt. Hur kan man ens vara lärare med den inställningen? På en högskola? Jag tycker att det är för jävligt gentemot studenterna som ju får en undermålig utbildning med lärare som inte ens läser deras uppsatser? Jag är alltid jättenoga med att ge relevant feedback till mina studenter - der är ju min uppgift som lärare! Hur ska studenterna annars lära sig någonting? Dock är det lite känsligt såklart när en tycker att en kollega misskött sig... Jag vet inte om jag bör prata med någon (ämnesansvarig, forskningsledaren eller kanske avdelningschefen...)? Jag tycker ärligt att det äventyrar kvaliteten på utbildningen och är DJUPT orättvist mot studenterna som lägger ner tid och pengar på att få en utbildning där det finns lärare som har en sådan taskig attityd som min kollega.

Fy vad trist! Känns ju dock som ett återkommande problem med tidsbrist, men när man har legat på brukar det iaf resultera i att man får kommentarer som är värdefulla. Även om det drog ut på tiden och krävdes tjat ibland (eller ofta). Jag hade nog pratat med någon annan att det nog är ett återkommande problem med tidsbrist och att det påverkar feedback och rättning, för jag skulle gissa att det är fler än en person som gör så. Att man är dålig på engelska får man nog faktiskt ta tag i om man ska vara inom högskolevärlden kan jag tycka! Alternativ ska man inte vara delaktig i kurser som hålls på engelska.

Suttit på kontoret en hel dag nu och börjar bli nipprig. :D Känner inget i knäna idag och är rätt pigg. Känns som om jag får sittsår snart, haha! Har inga planer för helgen och tänkte ju vila... men om vädret är fint sticker jag nog ut i naturen lite. :) Trollsländorna håller på att kläckas nu så det vore roligt att fotografera lite! Och öva på fågelsång. Och gå, såklart. :) Jobbfest ikväll och i samband med det så blir det ca 20 min promenad + ca 3,5 km promenad hem så nånting blir gjort idag iaf!

Det viktigaste är dock att jag masar mig till gymmet för att rehaba knän och axlar. Inte varit där än pga fältveckan.

Alltså jag är så förbannad! En kollega kom in och ville diskutera den inlämningsuppgift som studenterna i vår gemensamma kurs snart ska lämna in. Jag frågar om han tycker att vi ska läsa alla uppsatser, eller bara de vi handlett själva (varje lärare har 1-2 grupper à 2 studenter som vi handlett). Min kollega svarar: "ja... jag läser knappt mina, jag skummar bara igenom." Min reaktion: "?????". Kollegan: "Ja, jag har ju så mycket annat att göra, och så är jag så dålig på engelska..." (Hela kursen är på Engelska och i princip samtliga studenter kan inte svenska alls.)

Jag blir helt matt. Hur kan man ens vara lärare med den inställningen? På en högskola? Jag tycker att det är för jävligt gentemot studenterna som ju får en undermålig utbildning med lärare som inte ens läser deras uppsatser? Jag är alltid jättenoga med att ge relevant feedback till mina studenter - der är ju min uppgift som lärare! Hur ska studenterna annars lära sig någonting? Dock är det lite känsligt såklart när en tycker att en kollega misskött sig... Jag vet inte om jag bör prata med någon (ämnesansvarig, forskningsledaren eller kanske avdelningschefen...)? Jag tycker ärligt att det äventyrar kvaliteten på utbildningen och är DJUPT orättvist mot studenterna som lägger ner tid och pengar på att få en utbildning där det finns lärare som har en sådan taskig attityd som min kollega.

Jag tycker du ska prata med någon. Är denne också doktorand? Er handledare?
Tyvärr är det ju ett återkommande problem tycker jag, det är ju många som mest är intresserade av att forska och ser undervisning som nödvändigt ont.

Att du kommer i dina smalbyxor är inget bra tecken @Qelina, inte alls!
Det finns så mycket att leva för, jag lovar!

Familjen, djuren, vänner, kärlek, mat, resor.
Jag önskar så att du ska inse att du är värd allt det där precis som alla andra är. Du är precis som oss andra. Vi ser det, och jag önskar av hela mitt hjärta att du också kan se det framöver.

Som @zassoo skrev så är vi med dig. Hela vägen. Varje dag. Så länge du vill ha våra tankar, råd och kramar så är vi här.

30 minuter hästpromenad avklarat, jag har jordens träningsvärk efter träningen igår och eftersom även hästen var ganska trött på slutet tyckte jag att det kunde vara bra att röra på oss lite idag istället för att hon skulle stå i hagen och jag skulle gömma mig inomhus. :p

Helt slut efter dagens ridlektion, jobbade i galopp och på att få bockande häst att slappna av och acceptera hjälperna. Tror att jag lyckades dra till något i ryggen efter ett språng med lite skruv men hoppas på att det bara var något litet och att det går över snabbt.

Tack snälla fina ni i tråden, vad skulle jag göra utan er? Den här tråden peppar mig verkligen och är det första jag läser när jag sätter på datorn.

Idag blir det ca 200 minuters promenad (3 timmar och 20 minuter) så ganska mycket alltså. Det innebär att det är extra viktigt att äta kvällsmelliset.

Idag på kontrollen var mitt blodtryck inte bra och fick veta att det var för att jag druckit för lite under dagen, hade bara fått i mig 0,5-1 dl vatten på hela dagen för att jag hade bestämt mig för att väga mig efter mötet och inte ville ha en massa vikt i kroppen. Dumt av mig för tydligen reagerar kroppen och mår inte bra av att få både för lite mat och för lite vatten. Det är ofta nu som jag inte klarar av att dricka som jag ska för att jag är rädd för att gå upp i vikt. Jag försökte dricka normalt igår men fick panik och fick hälla ut det jag hällt upp i glaset. Måste dricka ordentligt när jag har Litium och nu när det börjar bli varmt, jag kan ju känna att jag är törstig ibland men ändå tvingar jag mig till att avstå från att dricka.

Om fettprocent mätningen ni skrivit om, i vilket syfte vill man veta det? När spelar det roll förutom vid typ bodybuilding? Nyfiken bara på varför dessa mätningar görs, är det för att kolla om träningen ger resultat eller så?

Om fettprocent mätningen ni skrivit om, i vilket syfte vill man veta det? När spelar det roll förutom vid typ bodybuilding? Nyfiken bara på varför dessa mätningar görs, är det för att kolla om träningen ger resultat eller så?
Vikten visar inte hur kroppen ser ut inuti, så genom att göra en fettmätning kan man t.ex. se om vikten man lagt på sig/tappat beror på större/mindre muskler. Det är ett smidigt sätt att mäta före och efter en träningsperiod för att jämföra, även för vanliga människor (dvs inte bodybuilders).
I mina ögon är det vettigare att ha koll på sin fettprocent än att gå på totalvikt, men då ska det ske med tillförlitliga redskap :)

@Qelina. Vatten innehåller NOLL kalorier. Även om du dricker en liter vatten och vågen visar ett kg mer så är det BARA vätska. Du måste dricka. Annars dör du.

Drick.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 992
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar