Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@snow Svårt med hästen, jag skulle inte vilja att min ponny gick på ridskola eftersom jag är så petig med vem som rider och hur de rider (inga sporrar, inget spö, mjuk hand, bra balans osv) men sen är hon väldigt känslig och extremt pigg också och har ett förflutet som vanvårdad och illa behandlad. Så jag vill att hon ska ha en eller två trygga människor hon litar på. Men sen tror jag det beror mycket på ridskolan och ridlärarna och vilken filosofi dom har på ridskolan, och om din häst är lätt och du litar på lärarna så skulle det ju kunna vara en idé. Du har ingen möjlighet att hitta någon elev på ridskolan eller någon annan i staden som vill ha honom på foder när du är borta så kan ha stå kvar där?

Jag håller på och kämpar för att hitta en fodervärd till min häst. Nuvarande fodervärden har köpt en egen häst och jag måste hitta en ny fodervärd.Men det är inte världens lättaste när hon är skadad, har vilar ett par månader och är 21 år gammal, lite svår i ridningen på det sättet att hon är så extremt pigg och känslig. Gillar man pigga hästar och själva är lugn och trygg är hon rena drömmen att rida, jätte rolig verkligen. Och hon är gudasnäll att hålla på med, NH tränad och lätt att ha att göra med. Men är hon väldigt bestämd med vilka hon gillar i ridningen, hon kan visa tydligt om någon inte passar. Vi har en tjej som ska provrida lite i skritt eftersom hästen inte får göra mer än så än och jag hoppas att det ska fungera. Jag är jätte, jätte rädd för att det inte ska lösa sig och vad jag ska göra då.

Gårdagen slutade på 18 km cykling totalt - det blev en extra runda där på kvällen när jag trampade bort till en gammal gymnasiekompis för att ta ett glas vin (eller tre). Mycket trevligt!

Idag har jag fått ännu mer motion - 8 km power walk där jag la in lite löpintervaller när jag kände för det. Jag sprang bara så mycket som kändes kul/skönt, men blev rejält svettig ändå minsann! När jag kom tillbaka körde jag igenom cirkelträningsprogrammet ute i trädgården men hann bara 1,5 varv innan det började spöregna. Jag var riktigt slut vid det laget ändå så jag valde att se det som Guds tecken på att jag skulle gå in och duscha i stället :D

Nu är jag härligt mör i kroppen och det känner mig hemskt nöjd med mig själv! :)

Jag vill också ha en cykel!! Den jag har nu har en växel som kräver att man trampar jätte fort, resterande växlar är trasiga :D. Så jag tänkte köpa en billig cykel på biltema denna månad. Det är skönt att ha något annat än bara fötterna vid transportsträckor. Går lite fortare till gymmet då.

Lär som en härlig power walk. Jag funderar på trotsa den gråa himlen och gå ut jag med. Synd bara att det är så trist att gå själv. Men lite Nightwish i öronen så ska det nog fungera. Det jobbiga är att få tummen ur och gå ut :laugh:

Idag blir dagens aktiviter promenader med lilleman (kallar vovven det), en sväng till biblioteket, jag har varit och tagit blodprover och sen blir det ridning ikväll :banana: Kanske kan jag trava lite ikväll? Får se om det blir en vecka till med skritt eller om vi kan öka på lite. I vilket fall är det super mysigt att vara med hästarna och min kompis.

Ångest så klart över att jag inte hinner gå lika mycket som vanligt men ridning och stallfix är ju ändå en sorts aktivitet. Ser fram emot stallet massor, och att gå eftemiddagspromenaden med min kompis strax.

Det är verkligen en utmaning att gå mindre, jag gick en kortare sväng igår kväll men sen kom ångesten och jag var tvungen att gå runt, runt i en cirkel i mitt vardagsrum i 20 minuter för att komma upp i 3 timmars promenad.:banghead: Så himla jobbigt med dessa tvång

@_FiA_ Hjärtmuskelinflammation

@snow Jag tycker att det låter toppenbra med ridskolan om du tror att han skulle trivas och du litar på personalen, särskilt om du har kompisen som har honom ibland och ser att han trivs.

Jag hade en liten tanke om att jag skulle ut och springa igår efter jobbet, men när jag kom hem hade sambon lagat mat och hällt upp en cider åt mig. Efter det var det ju fet chans att jag skulle träna. Gör ett nytt försök idag med antingen en löptur eller gym.

Vad är det som kan hända då, om man säger så :P

Ont i halsen tyder på att du har en infektion i kroppen, vilket också betyder att din kropp behöver energin till att bli frisk och bekämpa infektionen. Att träna med halsont leder högst troligt till att det tar längre tid att bli frisk och i värsta fall kan man drabbas av hjärtmuskelinflammation. Och det är ganska allvarligt.

Det viktiga är att inte få upp pulsen för mycket. Om du känner dig pigg i övrigt kan du ta en promenad eller kanske träna teknik eller rörlighet :)

Ont i halsen tyder på att du har en infektion i kroppen, vilket också betyder att din kropp behöver energin till att bli frisk och bekämpa infektionen. Att träna med halsont leder högst troligt till att det tar längre tid att bli frisk och i värsta fall kan man drabbas av hjärtmuskelinflammation. Och det är ganska allvarligt.

Det viktiga är att inte få upp pulsen för mycket. Om du känner dig pigg i övrigt kan du ta en promenad eller kanske träna teknik eller rörlighet :)
Om jag åker och tränar så tänker jag i såfall värma upp lite försiktigt på crosstrainern (ingen snabb puls) och sedan köra lättare styrka?

Om jag åker och tränar så tänker jag i såfall värma upp lite försiktigt på crosstrainern (ingen snabb puls) och sedan köra lättare styrka?

Kort svar: Nej!
Längre svar: Tränar aldrig med halsont, det är inte värt risken, promenad på sin höjd men man tappar inget om man måste vila ett par dagar från träning, tvärtom så hjälper du kroppen att kunna bli frisk fortare om du vilar!

Även om man kan ignorera kroppsliga defekter många gånger ska man absolut inte göra det med halsont! Det är faktiskt inte ovanligt att folk dör när de tränat med en infektion i kroppen. Unga personer utan övriga sjukdomar som på grund av antingen hjärtmuskelinflammation eller hjärtsäcksinflammation får plötsligt hjärtstopp och inte överlever. Halsont ska man ha respekt för.

@_FiA_ Kanske tog i lite men vill verkligen understryka värdet i att vila vid halsont, inte bara för din skull! Det är så enkelt att låta bli och kan bli så allvarligt om det ignoreras så :)

Hoppas det går över snabbt för dig!

Jag tänker även att det finns många andra som läser i tråden men inte skriver, så det är värt att vara tydlig :)

Själv tar jag det kanske löjligt försiktigt efter tandhistorien, men med tanke på hur dåligt jag mådde så vill jag ge kroppen en chans att reparera sig i lugn och ro. Det finns gott om tid senare att träna men man har bara en kropp.

Med det sagt är jag snaaart hemma och ska rulla ut yogamattan :)

Var på massage idag igen då. Började bra - vänsterbenet kändes grymt mycket bättre än sist! Knappt nån smärta alls!! :bow: Vilken otroligt skillnad mot sist, jösses vad hon måste fått igång musklerna!
Sen högerbenet, där satt det fortfarande lite hårdare och var lite jobbigt ibland. Men inte alls som sist, detta var ju så gott som hanterbart. Samma sak med axlar och skuldror, det finns små partier som är onda men det gör ont och det går att hantera (genom att sluta andas. :p).

Hon avslutade med att klämma lite runt högerknäet. Och då ville jag dö. Alltså till den grad att jag just nu blir tårögd när jag tänker på det för det gjorde så-jävla-ont. :cry: Hon hittade två punkter på var sida om knäet och den smärtan... Fick först handsvett och sen blev jag svettig på hela kroppen och satte mig rakt upp för det gick ju inte att hantera! :eek: :arghh: Med tanke på att hela kroppen reagerade på det tyckte hon det var ganska allvarligt och ska utredas mer, men då var vår tid slut tyvärr.

Inte så jäkla konstigt att jag har ont i knäna ibland alltså... Nästa steg är sjukgymnast 22 maj och sen massage 3 juni med laserpenna på dessa onda ställen vid knäet. Ska diskutera med sjukgymnasten också men jag tror massage/laserpenna blir kompletterande till hans utredning/rehab och tror inte han kommer förorda att vi inte gör det. Är SÅ glad att jag tagit tag i detta och SÅ glad över denna mycket kompetenta massös. :bow:

Edit: Får handsvett av att ens tänka på massagen. Huuuuu!

Jag tog mig i kragen och lyckades ta en kort power walk. Jag har nog aldrig gått så fort. Sista backen var grymt jobbig. Blev 3,3 km. Jag tänkte flera gånger varför jag inte springer i stället.

Har en trevlig träningsvärk efter gårdagens träningspass hemma så det gjorde promenaden lite jobbigare :D

Var på massage idag igen då. Började bra - vänsterbenet kändes grymt mycket bättre än sist! Knappt nån smärta alls!! :bow: Vilken otroligt skillnad mot sist, jösses vad hon måste fått igång musklerna!
Sen högerbenet, där satt det fortfarande lite hårdare och var lite jobbigt ibland. Men inte alls som sist, detta var ju så gott som hanterbart. Samma sak med axlar och skuldror, det finns små partier som är onda men det gör ont och det går att hantera (genom att sluta andas. :p).

Hon avslutade med att klämma lite runt högerknäet. Och då ville jag dö. Alltså till den grad att jag just nu blir tårögd när jag tänker på det för det gjorde så-jävla-ont. :cry: Hon hittade två punkter på var sida om knäet och den smärtan... Fick först handsvett och sen blev jag svettig på hela kroppen och satte mig rakt upp för det gick ju inte att hantera! :eek: :arghh: Med tanke på att hela kroppen reagerade på det tyckte hon det var ganska allvarligt och ska utredas mer, men då var vår tid slut tyvärr.

Inte så jäkla konstigt att jag har ont i knäna ibland alltså... Nästa steg är sjukgymnast 22 maj och sen massage 3 juni med laserpenna på dessa onda ställen vid knäet. Ska diskutera med sjukgymnasten också men jag tror massage/laserpenna blir kompletterande till hans utredning/rehab och tror inte han kommer förorda att vi inte gör det. Är SÅ glad att jag tagit tag i detta och SÅ glad över denna mycket kompetenta massös. :bow:

Edit: Får handsvett av att ens tänka på massagen. Huuuuu!

Men fy fan! Det låter ju för jävligt. Huua. Men ja, skönt att du tagit tag i det. Ni är en god bit på väg nu iaf :)

@snow, Tänkte lite mer på din situation när jag satt i bilen innan. Om det är så att din kompis kan tänka sig att ta honom vissa dagar i veckan, finns det ingen möjlighet att det finns någon i stallet som skulle kunna ta honom de andra dagarna? Om din kompis kan rida några dagar behöver ju den andre inte ens rida så mycket mer om det skulle vara så? Jag förstår verkligen att du inte vill säga upp platsen, men att det tyvärr är omöjligt att betala för den om du inte är där när den var så "dyr". Jag tänker väl typ någon ungdom som inte har möjlighet att köpa egen häst, men som kanske kan börja med att ha en "på prov" under en kortare period utan att det blir sju dagar i veckan? Medryttaren vi har i stallet har börjat så, hon och hennes familj hade först ponnyn fyra dagar i veckan (och betalade delar av vad hon kostar i månaden), men har henne numera alla dagar.

Idag ska jag till tandläkaren...
Haha. Fy fan :p
Jag har inte varit där sen... 2010, eller 2011. Och det är mest bara pga lathet. Herregud, så illa.

Imorn ska jag till sjukgymnasten, vilket är helt onödigt eftersom jag inte gjort övningarna mer än en gång sen sist. Men men, gillar sjukgymnasten, så det ska bli kul att träffa henne. Haha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar