Jag känner mig liiite bättre idag och satsar på att rida ikväll. Hostar slem, snorar och känner mig trög i huvudet men inte sådär feber-kraftlös som jag gjorde igår eftermiddag. Matlusten är bra och jag har precis druckit kaffe (kaffesuget brukar annars försvinna totalt för mig när jag har ont i halsen, så det är ett bra tecken att kaffe smakar gott). Jag vet precis varifrån sjukdomen kommer: min sambo kom hem från NYC förra lördagen och var då sjuk. Jag hade i princip blåst faran över men sen åkte jag ändå dit i söndags - nästan en veckas inkubationstid alltså :P. Riktigt sunkigt.
Såg att det var en diskussion om cykelskor tidigare och det är egentligen inte så himla krångligt. Jag gissar att det är kombi-pedaler du har
@cili och i så fall är det så kallade SPD-skor du ska ha (det finns flera olika system). Köp ett par avsedda för mountainbike, de funkerar bäst att gå i också om man behöver göra det. Köp inte skor i tunnt tyg för inomhusbruk eller skor med snörning - du vill ha kardborknäppe och eventuellt ett plastknäppe med "drag" överst. Gå till en cykelbutik, fråga och prova
.
@Kiwifrukt Men gud vad roligt med en sån debut! Jättebra procent ju, grattis. Bara att fortsätta jobba på galoppen så kommer ni äga sen.
Själv sitter jag och funderar och har lite framtidsångest. Jag är fodervärd åt pålle och tanken var att han skulle åka hem (till min fasters gård, det är hon som äger honom) i slutet på juli. Jag kommer troligtvis vara i England i höst, och då var tanken att pålle skulle bo hos min faster. Därefter är inget skrivet i sten men jag har ju såklart fäst mig enormt vid pålle och vill att han ska bli min häst när jag kommit hem igen. Just nu går dessutom allting så himla bra - vi utvecklas i ridningen och pålle verkar må jättebra här. Min faster har massor av hästar och jag vet att under de 3-4 månader som jag är borta så skulle han bli riden max en gång i veckan i skogen och således tappa ganska mycket av det som vi har uppnått i dagsläget... Dessutom, om jag säger upp min nuvarande stallplats är det inte säkert att jag kan komma tillbaka igen när jag vill det. Visst, det finns andra stall, men jag trivs så himla bra här! Jag tänker också på vad som är bäst för pålle - från att ha blivit riden och pysslad med varje dag i ett år till att gå på lösdrift dygnet runt och inte hanteras så mycket. Självklart är det inget dåligt liv för en häst heller, men jag är inte så säker på att han bara kan "glida in" lätt som en plätt i sin gamla flock och må asbra, det blir säkert lite turbulent för honom att flytta fram och tillbaka.
Med allt detta snurrande i huvudet så har jag funderat på lösningar som gör att pålle skulle kunna stanna här i nuvarande stallet. Ett är naturligtvis att hitta en fodervärd som vill ha honom i tre-fyra månader, men jag kan inte riktigt komma på någon som jag vet vill och kan och som jag känner ett så pass stort förtroende för. Ett annat alternativ är att fråga ridskolan (vi står på en sådan) om de vill låna honom. Jag har väldigt bra kontakt med ridlärarna och vet att ridskolehästarna har det bra, och jag tror faktiskt att pålle skulle fungera som ridskolehäst. Han älskar uppmärksamhet, älskar att gosa, är snäll mot folk, fungerar bra i grupp och "vem som helst" kan rida honom - han blir inte stressad eller dum med nya ryttare på ryggen (undantaget hoppningen kanske, men han behöver ju inte gå hopplektioner med nybörjare isf). Dessutom är det ju en begränsad tid, när jag kommer hem igen blir han min på heltid igen. Vet såklart inte om ridskolan skulle vara intresserad heller, men om jag tror på lösningen kan jag ju alltid fråga.
Nu blev det en roman detta, men jag är så kluven! Är det någon som vill komma med någon spontan input? Hur hade ni tänkt? 3-4 månaders vila på lösdrift och lite osäker framtid kring när han kan komma tillbaka till mig, eller stanna kvar i nuvarande stall och vara ridskolehäst under samma tid?