Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt vänsterben ser ut som ett fyrverkeri i chockrosa och neongrönt. Himla tjusigt med kinesiotejp :D
Mitt IT-band jävlas, så nu testar jag för första gången tejp för att se om det gör nån skillnad. Och jag upplever att det gör det. Innan tejp (dvs när jag gick och hämtade den) gjorde varje steg svinont. Efter tejp (dvs när jag klivit upp ur soffan precis efter applicering) gjorde det bara ont. Sen om det är psykologiskt eller om det funkar på riktigt har jag ingen aning om, jag är bara glad om det kan underlätta en aning oavsett orsak.

@snow, Först och främst, tack. :D

Angående din pålle, förstår din frustration. Men om det största problemet är stallplatsen, det finns ingen möjlighet att betala en kallhyra för att "hålla" platsen tills du kommer tillbaka igen? Det hade nog jag gjort om jag hade trivts i stallet, för bra stallplatser växer tyvärr inte på träd, i alla fall inte här där jag bor. Nu var ju min häst bara tre år vid det tillfället och var med andra ord tvungen att vila vare sig vi ville eller inte, men hon reds in i april-maj det året, reds litegrann under juni och stod sen juli-september, innan vi började rida igen i oktober. Och då gick hon bara i hagen och blev ompysslad under den tiden (det är en häst som hatar att vila). Så att han får stå är nog inte det stora problemet, utan jag hade nog jobbat hårdast på att lösa stallproblemet om jag var du. Visst står du på ett stall med ridhus? Då går det ju ändå att rida igång honom relativt enkelt även om det är vinter och dåligt väglag.

Visst skulle jag kunna ha kvar platsen, men det kostar 2500 kr/månad isf (detta är kallhyran inkl spån) och det känns väl dyrt, när jag dessutom kommer få ökade kostnader av att bo utomlands (mitt jobb ersätter hyran, men jag lär ju flyga hem och hälsa på någon gång och kanske åka på fler utflykter osv än vad jag gör hemma). Ahh svårt!

Huuu, känner med dig, jag började 05:00 varannan vecka i somras och hade ett par mil att åka vilket gjorde att jag hade klockan ställd på 03:30 :crazy: Det positiva är att i juni är det ju ljust fast man åker till jobbet den tiden på dygnet :D

03:30 känns så mycket tidigare än 04:00! :nailbiting: Det är sant! Och jag vet inte hur det var på ditt jobb, men oftast när jag börjar så tidigt så slutar jag relativt tidigt också, och det är riktigt nice.:)

Som jag såg när jag läste vidare att @cherie rdan hade skrivit, haha! :D

Visst skulle jag kunna ha kvar platsen, men det kostar 2500 kr/månad isf (detta är kallhyran inkl spån) och det känns väl dyrt, när jag dessutom kommer få ökade kostnader av att bo utomlands (mitt jobb ersätter hyran, men jag lär ju flyga hem och hälsa på någon gång och kanske åka på fler utflykter osv än vad jag gör hemma). Ahh svårt!

Ja, det var ju faktiskt jättedyrt. Min kallhyra ligger på 900 kronor, och då är det ju skillnad.

@snow: Om du tror att pålle skulle trivas med att gå lektioner och om du litar på ridlärarna så skulle jag nog ändå höra med dem om de är intresserade av att låna honom en stund. Så slipper han flytta fram och tillbaka, han kommer ridas dagligen och du har kvar platsen när du kommer hem igen. Du kan ju höra dig för lite, se vad de tycker och sådär, då är ju inget hugget i sten om du skulle ångra dig senare. :)

Ja, det var ju faktiskt jättedyrt. Min kallhyra ligger på 900 kronor, och då är det ju skillnad.

@snow: Om du tror att pålle skulle trivas med att gå lektioner och om du litar på ridlärarna så skulle jag nog ändå höra med dem om de är intresserade av att låna honom en stund. Så slipper han flytta fram och tillbaka, han kommer ridas dagligen och du har kvar platsen när du kommer hem igen. Du kan ju höra dig för lite, se vad de tycker och sådär, då är ju inget hugget i sten om du skulle ångra dig senare. :)

Jag för lite diskussioner nu med min kompis som även är min medryttare och som tog hand om pålle i de sex veckor då jag inte fick rida pga min nackskada, så jag hoppas att vi kan hitta någon slags lösning tillsammans med ridskolan. Har bestämt mig för att i alla fall kolla med dem. Min vän skulle i så fall kunna ha honom på helger och kanske någon dag i veckan. Hon känner honom jättebra och skulle märka om han inte mådde bra av upplägget så det skulle kännas supertryggt för mig.

Jag har varit inställd på att pålle ska åka tillbaka, men nu fick jag plötsligt jätteångest över det. Har ju fäst mig så fasansfullt vid honom! Lilla plutten.
Theo_zpsebuivxrk.jpg

Jag gillar inte att ta paus i mitt gymmande nu när jag har fått sånt bra flyt på det, men jag är lite småkrasslig. Jag är snorig och har ont i halsen. Ingen feber eller så, och jag är på jobbet. Kan jag gymma som vanligt?

@snow Han är så söt din pålle :love: Förstår dilemmat. Jag tror inte alls han mår dåligt av att gå på lösdriften några månader, men jag förstår att det känns tryggare att ha honom kvar i samma stall för att behålla platsen, han får motion osv. Fungerar det med ridskolan och din vän så tycker jag det låter som en jättebra lösning! Du skulle ju kunna göra upp lite riktlinjer med ridskolan, t.ex. att han inte går hoppning med orutinerade ryttare. Hoppas det löser sig!

@snow Han är så söt din pålle :love: Förstår dilemmat. Jag tror inte alls han mår dåligt av att gå på lösdriften några månader, men jag förstår att det känns tryggare att ha honom kvar i samma stall för att behålla platsen, han får motion osv. Fungerar det med ridskolan och din vän så tycker jag det låter som en jättebra lösning! Du skulle ju kunna göra upp lite riktlinjer med ridskolan, t.ex. att han inte går hoppning med orutinerade ryttare. Hoppas det löser sig!

Visst är han :love:. Nä jag tror inte att han skulle må dåligt, och det känns verkligen skönt att ha detta som "plan B" oavsett vad. Hittar jag ingen annan lösning så kan han alltid åka hem. Ridlärarna vet båda att han är lite osäker i hoppningen ännu och de skulle knappast sätta någon orutinerad på honom.

Så skönt att skriva av sig i den här tråden även om det är totalt off topic, det känns lite bättre nu när jag fått lufta dessa tankar. Att fasta i sin egen hjärna är typ det värsta och minst konstruktiva som finns.

@snow Jag tycker idén att han ska gå på ridskola är jättebra! Om du litar på ridskolan och lärarna så tror jag det kan funka hur bra som helst. :)

Jag tycker också att pålle kan gå på ridskola! Det bästa hade väl varit om han kunde gå där på halvtid och din kompis ha resten, för visst är han inte så gammal än @snow ?

Jag var på bodybalance igår (det gick bra men hade lite ont i ryggen i början... Hoppas att det var tillfälligt) och idag ska jag testa indoor walking för första gången... Är lite skeptisk men utmaningen på gymmet är ju att prova pass ur alla kategorier... Denna kategorin är inte min favorit, har iw, spinning eller grit cardio att välja på... Inget jag brukar gå på i vanliga fall...

Jag tog mig runt. Så nu har jag min medalj!
Knät kändes av i nån kilometer i borjan, men inte så det gjorde direkt ont. Sen gick det bra tills det var sisådär 500 meter kvar, då höftjäveln ställde till det. Eller ja, iliotibialbandet som går utanpå höftknölen. Det är förmodligen det som jävlats vid knät också de senaste dagarna, så igår rullade jag foamroller som en besatt.
Sprang hela vägen utom ca 40m i en uppförsbacke. Tiden lär dock vara kass för folk fattar inte att man ska hålla till höger om man går = jag har sprungit slalom mellan gångare. Får kolla gpsklockan sen, nu väntar jag på ett tåg som går om 1,5 h :(
Bra jobbat! Härligt att känna att man klarat av något. Och alltid kul med en medalj, jag har medaljen sen söndags hängandes ovanför sängen lite tillfälligt bara just nu för att komma ihåg att vi visst kan en del saker när jag tvivlar :D Irriterande med alla som går men dävet du ju ändå varför tiden kanske inte blev så bra och att det inte har med dig att göra.

Jag svettas inte så mycket, kan bli lite fuktig ibland bara. Fast jag skulle gärna svettas mer, det kanske är inbillning men jag tänker mig att jag skulle må bättre i värme om jag svettades mer :).

*kl*

Idag blev det ett pass på gymmet med fokus på ben och mage. Är lite ängslig eftersom jag nog tog i lite mer än jag borde med mitt sjuka vänsterben, men förhoppningsvis ska det vara ok även imorgon. Det är svårt att hålla tillbaka när man så gärna vill bli starkare, inte känner någon smärta i stunden och dessutom tränar med en kompis som pressar en att ta i mer :p.

Efteråt blev det proteinpulver, middag, rulltårta och två sorters glass. Jag blir verkligen extremt hungrig efter ett träningspass - är det samma för er?
För mig är det tvärtom konstigt nog, jag tappar all aptit och hunger när jag tränat och skulle lätt kunna hoppa över att äta efter ett träningspass fast jag vet ju att man ska äta då. Däremot kan jag dagen efter känna mig lite extra hungrig. Vet inte varför men jag har märkt tydligt att det är så jag fungerar.

@cherie Man ser enorm skillnad mellan bilderna tycker jag - både på midjan, axlarna, magen och låren! You go girl! :banana:

@snow Fy vilket tufft läge med hästen, men även jag tycker att ridskola låter som en helt perfekt lösning om du nu tror att han skulle trivas med det. Ordet "ridskola" har en lite onödigt negativ klang ibland tycker jag - många verkar vilja ha det till att det är helvetet på jorden för alla hästar - men jag tycker gott att man kan tänka ett steg längre. Det är viktigt att inse att det a) inte alls behöver vara dåligt skött och överslitigt för djuren bara för att det är en "business" så att säga och b) att det finns hästar som faktiskt trivs med massor av olika människor, uppmärksamhet och mycket aktivitet. Jag tror absolut att ridskola kan vara en toppenbra lösning för många hästar, åtminstone för en period, så det är absolut värt att överväga tycker jag :)

För mig är det tvärtom konstigt nog, jag tappar all aptit och hunger när jag tränat och skulle lätt kunna hoppa över att äta efter ett träningspass fast jag vet ju att man ska äta då. Däremot kan jag dagen efter känna mig lite extra hungrig. Vet inte varför men jag har märkt tydligt att det är så jag fungerar.
Jag är likadan! Känner mig väldigt sällan hungrig efter träning men äter så klart ändå eftersom att det är det kroppen behöver som allra mest - speciellt efter träning! Så nej @Vira, jag brukar faktiskt inte känna mig hungrig efter träningspass oavsett hur tunga de varit. Däremot kan jag känna att jag kan äta mer och längre när jag väl äter, så någon form av förändring i aptit blir det alltid även om det sällan blir till rena hungerkänslor.

Gårdagen slutade på 18 km cykling totalt - det blev en extra runda där på kvällen när jag trampade bort till en gammal gymnasiekompis för att ta ett glas vin (eller tre). Mycket trevligt!

Idag har jag fått ännu mer motion - 8 km power walk där jag la in lite löpintervaller när jag kände för det. Jag sprang bara så mycket som kändes kul/skönt, men blev rejält svettig ändå minsann! När jag kom tillbaka körde jag igenom cirkelträningsprogrammet ute i trädgården men hann bara 1,5 varv innan det började spöregna. Jag var riktigt slut vid det laget ändå så jag valde att se det som Guds tecken på att jag skulle gå in och duscha i stället :D

Nu är jag härligt mör i kroppen och det känner mig hemskt nöjd med mig själv! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar