Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det en timme ridning, på läskiga ställen för både mig och min häst (det vill säga inne i ett villaområde där allt möjligt hemskt kan anfalla oss, inte minst läskig trafik). Vi överlevde i alla fall, tur det. :p

Men fy fan! Det låter ju för jävligt. Huua. Men ja, skönt att du tagit tag i det. Ni är en god bit på väg nu iaf :)

Jo tack, det kändes i det närmasta som en nära-döden-upplevelse. :cool: Men med tanke på hur mycket bättre benen blivit så är jag vid gott hopp om att det kommer kännas bättre och bättre både vid massage och till vardags. :)

Lycka till hos tandis! Känner du inga problem med munnen så ska det väl gå bra. :)

Idag blev det en timme ridning, på läskiga ställen för både mig och min häst (det vill säga inne i ett villaområde där allt möjligt hemskt kan anfalla oss, inte minst läskig trafik). Vi överlevde i alla fall, tur det. :p
Vad är det för häst du har och hur gammal? Tror du kanske skrivit det men ibland sviker minnet :angel:

Alltså nu börjar jag bli trött på min mage! De senaste dagarna har jag inte fått behålla något jag ätit särskilt länge, för att inte gå in för mycket på detaljer så kan jag liksom säga att allt bara rinner ut. Magen är som en torktumlare, den snurrar runt, runt och låter och gör hemskt ont typ hela tiden. Rotade i medicinlådan och hittade en förpackning Dimor, visserligen har den gått ut enligt datumet men kanske kan den hjälpa lite i alla fall. Ska ju till stallet om en timme och där finns ingen toalett så hoppas på att få behålla maten jag ska äta nu.

Är ju inte bra för min vikt heller om jag inte får behålla maten, vet inte hur mycket näring kroppen hinner ta upp i och för sig? Kroppen kanske är snabb med det så det inte är någon fara?

Varit iväg och simmat 70 längder. Kändes bättre än vad det gjort de senaste gångerna så hoppas att det fortsätter så här ett tag :)

Funderar för övrigt på att boka nytt kiropraktorbesök. Brukar dra mig för det gör så jääääkla ont när jag är där men väl i efterhand blir det ju mycket bättre. Nåja, vi får väl se hur det blir ...

Kort svar: Nej!
Längre svar: Tränar aldrig med halsont, det är inte värt risken, promenad på sin höjd men man tappar inget om man måste vila ett par dagar från träning, tvärtom så hjälper du kroppen att kunna bli frisk fortare om du vilar!

@_FiA_ Bra att du tog en vilodag tycker jag! Klart det är trist när man gärna vill komma iväg och träna och huvudet är pepp, men kroppen inte är riktigt frisk för att göra det.

Däremot undrar jag kring ovanstående - jag har förstått det som att träning som inte är särskilt pulshöjande (t.ex. styrketräning) är helt ok att köra med halsont. Jag har ingen som helst medicinskt kompetens så lita absolut inte på detta, men det kommer från att sambon som har tränat fotboll på hög nivå aldrig någonsin fick ledigt från träningen vid enbart halsont. Däremot fick han självklart inte konditionsträna, utan då fick de styrketräna istället. Har även hört talas om detta i andra sammanhang och är lite nyfiken på om någon vet nåt om det här? @Wysiwyg kanske?

Och tack allihopa! Vad goa ni är kring feedbacken av mina bilder :bump: Jag blev själv positivt överraskad när jag tog efterbilden i morse. Förebilden togs ju inte för så länge sen och eftersom jag inte gått ner särskilt mycket i vikt så trodde jag inte det skulle synas alls faktiskt. Men träning formar ju också kroppen! :)

@cherie Att styrketräning inte skulle vara pulshöjande tycker jag låter så märkligt (men det är heller inte första gången jag hör det). Åtminstone inte om man kör någorlunda tungt. Lyfta några lätta vikter lite sådär halvdant, det är en annan sak, men jag vet inte om träningseffekten är så stor ändå liksom (och jag skulle ändå inte göra det med ont i halsen). Jag får i alla fall upp pulsen rätt ordentligt, kanske inte lika mycket som om jag springer snabba intervaller eller maxar 5 km, men det är hur som helst ingenting jag skulle göra om jag är sjuk.

Jag vet att det finns lite olika åsikter om det här men jag tycker det är dumt att chansa helt enkelt :)

@cherie Vi har bara gått igenom att träning öht vid halsont är ett stort nono pga belastningen på hjärtat. Över huvud taget när man är sjuk är det ju bäst att vila så kroppen får återhämta sig. Träning av en sjuk kropp är mest kontraproduktivt kan jag tycka eftersom kroppen inte kan bygga upp sig optimalt ändå. Skulle, med den kunskapen jag har, aldrig rekommendera någon att träna vid sjukdom. Men det är klart, jag är ju väldigt väldigt långt ifrån att vara någon expert på området..

Dessutom går ju pulsen upp vid styrketräning också, i alla fall för mig!

@Wysiwyg Intressant! Jag har också alltid tänkt att "träning som träning" så blev alltid chockad när sambons tränare och lagets läkare propsade att styrketräning gick så bra så. Tänker ändå, som du säger, att det faktiskt är onödig ansträngning och bättre om kroppen får återhämta sig. Även om det nu skulle vara så att risken för hjärtmuskelinflammation t.ex. skulle vara större vid konditionsträning.

Och absolut går pulsen upp vid styrketräning också, jag jämförde nog i mitt huvud med ett intensivt konditionspass och då är det ju inte riktigt jämförbart (inte den styrketräningen jag gjort iaf :p). Utan kanske snarare i jämförelse med en promenad i normalt tempo? :)

Men tycker både du och @zassoo resonerar klokt, väldigt dumt att chansa liksom! Jag kan tänka mig att kraven och pressen är högre inom vissa idrottssammanhang och därför som man säger att de ska träna trots halsont. Inte bra!

@cherie

Ja jag är ju som sagt ingen expert.. Kan förstå att kraven är högre vid elitidrott också och har en läkare okejat det antar jag att de vet vad de gör :)

För en vältränad person som inte kör på jättetungt på styrkan kanske inte pulsen kommer upp heller. Lite dumt att jämföra elitidrottande män med mig själv eftersom jag får lite puls av att köra 5*55 kg i mark :angel: :D

Handlade mat idag. 100% ekologiskt! Så himla inspirerande att strosa runt i butiken och verkligen välja noga. Handlade i säkert en timme :o Men hade väldigt gott om tid på mig och jag gillar att gå runt och vrida och vända på varor :D 243:- gick det på och jag fick detta (+ en till yo-yo och en loka som jag förbrukade i bilen :angel:)

11206870_10203954841407091_3011942090358111920_o.jpg

Jag har också hunnit med en rejäl avramling. Dundertunnan är verkligen gratis idag, om man säger så :angel: Fåren och Penny blev jätteupprörda över att hon följde med ut på ridtur, så varje gång de ropade på henne började hon att bocka på stället. I skritt. Och jag red barbacka, vilket var dumt med tanke på att hon är såphal efter att ha tappat precis all vinterpäls. Höll mig dock kvar fram tills hon plötsligt blev "väldigt rädd" för något på vägen och kastade sig åt sidan. Jag rubbades lite ur balans och då passade hon på att bli lite mer rädd och vända helt om medan gravitation inte riktigt var på min sida :angel: Hamnade raklång i diket och har nu ont i handen :mad:

Skulle cykla hem idag, hade cykeln med mig och ryggsäcken packad. Begrundade sedan det snygga lupin-utrotnings-orsakade hålet i min handflata, ösregnet i norr och mina än så länge torra sockor. Sedan tog jag bussen hem istället. Ibland får man fega ur.

Igår däremot, var jag på utestyrketräning i blötvädret. Jobbigt!

Och jag red barbacka, vilket var dumt med tanke på att hon är såphal efter att ha tappat precis all vinterpäls. Höll mig dock kvar fram tills hon plötsligt blev "väldigt rädd" för något på vägen och kastade sig åt sidan. Jag rubbades lite ur balans och då passade hon på att bli lite mer rädd och vända helt om medan gravitation inte riktigt var på min sida :angel: Hamnade raklång i diket och har nu ont i handen :mad:
Din mat såg god ut!
Den där avramlingsvarianten gjorde jag med kära gamla Häxan en gång, mycket snyggt. Att den där fluffiga gamla skäcktanten kunde byta färdriktning så effektivt, hade jag liksom inte räknat med. Hoppas det gick bra med dig förutom ont i handen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar