Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag roar mig med när jag är ledig :D:D
10547283_1409981325910661_2101537244_n.jpg

Det var lättare än jag trodde, men fortfarande inte lätt. Började igår :p Vill vara nära väggen för att våga, för skulle jag tappa balansen så tar väggen emot mig. För att komma upp med benen från det här läget krävs en jäkla massa bålstyrka som jag ännu inte har, bara att fortsätta träna.

Kul när träning känns som lek! :up:

Tar du dig upp i den positionen helt utan hjälp av väggen?

@Qelina min pojkvän är totalt euforisk och vill springa maaassor av terrängmaror framöver (detta var hans första), så antagligen kommer jag göra det igen :). När, hur och var återstår att se.

Ja, oftast i alla fall. Det är som sagt mest bålen som måste jobba. Väggen är bra för mitt psyke, skulle nog inte våga utan att veta att den tar emot om jag sjabblar till det. :angel:

Mycket duktigt, må jag säga!

Ett tips är att ha en person som stöd istället för väggen, då har du säkerhet åt alla håll vilket gör att du kan fokusera helt och hållet på att hålla ihop bålen utan att behöva tänka på åt vilket håll du ska falla. Dessutom, har man en vägg är det lätt hänt att man liksom "slappnar av" åt det hållet, om du förstår vad jag menar, och då är det väldigt lätt hänt att nacken får sig en knäck.

Mycket duktigt, må jag säga!

Ett tips är att ha en person som stöd istället för väggen, då har du säkerhet åt alla håll vilket gör att du kan fokusera helt och hållet på att hålla ihop bålen utan att behöva tänka på åt vilket håll du ska falla. Dessutom, har man en vägg är det lätt hänt att man liksom "slappnar av" åt det hållet, om du förstår vad jag menar, och då är det väldigt lätt hänt att nacken får sig en knäck.

Jag förstår absolut vad du menar! Får se om jag kan få hjälp någon gång, får flörta lite extra med sambon :D

Nu är jag hemma igen efter att ha spenderat en vecka i omgivnigarna runt Kebnekaise. I lördags sprang jag och min pojkvän ett fjällmarathon. Det kan sammanfattas som 42 km sten i olika former fördelat på 1300 höjdmeter (i den brantaste stigningen längs kanten på en glaciär fick vi i princip klättra, alltså ta oss fram med både händer och fötter). Trots att det var så varmt denna vecka så har juni varit kall och det låg en hel del snö kvar på högre höjd, så vi har även skuttat över stora snöfält. Det tog oss 6 timmar och 37 minuter att ta oss runt banan (som referens har jag sprungit Stockholm Marathon på 3:53) men eftersom man var tvungen att fokusera på _varje_ steg så kändes det inte alls som om vi höll på så lång tid.

Bild från precis i början av loppet. Så här pass slät stig var det typ i 200 meter, resten betyyydligt stenigare ;)
10357129_539795969485529_8714772724499716763_n.jpg

I tisdags gjorde vi en topptur till Kebnekaises sydtopp också (fortfarande Sverigest högsta med sina 2104 meter, men glaciären smälter så snart kommer kanske nordtoppens 2097 meter vara högre - den toppen är solid rock). Vädret var som sagt strålande och det känns verkligen som att man står på världens tak och ser ner på allt omkring sig. Så mäktigt. Nio timmar tog den turen upp och ner och mina ben var helt döda efteråt. Inte den bästa uppladdningen när man ska springa marathon fyra dagar senare men så värt det - och loppet gick ju också vägen :).

10500364_10152238764861662_4424516883035825400_n.jpg

Sjukt imponerande! Och jag blir väldigt avundsjuk... vill till fjällen :love:

Det var någon som frågade vad jag ska plugga i höst och det är journalistik! Ska bli spännande :) Varit sjukskriven i 7 (!) år nu så jag är jätte orolig och rädd samtidigt för hur det ska gå och om jag kommer ihåg hur man pluggar och om jag kommer orka. Just nu mår jag ju ganska skit, har kontakt med akutpsyk flera gånger i veckan, varit inlagd, fått ECT, maten är ett problem, är deprimerad, trött, sover typ en till två timmar per natt, har massor av ångest hela tiden, tar för mycket tabletter osv. så just nu känns det svårt att klara av men jag hoppas jag är lite stabilare i september. Kommer iaf ge det en chans!

Nästan samma läge här, har varit sjukskriven men pluggat deltid som "rehabilitering". I augusti är jag inte längre sjukskriven utan student. Just nu känns det helt omöjligt... jag vill så gärna att det ska gå men jag mår så dåligt att alla vardagliga saker tar upp all min energi. Och sover knappt nånting. Många nätter sover jag inte en enda minut. Börjar känna mig ganska sliten. Men jag vet att sommaren är det värsta för mig, mår alltid som värst då. Så jag hoppas att jag kan återhämta mig snabbt när hösten kommer och skolan börjar.

Hade tanken att springa idag men kände att det räckte med en 5 km promenad. Så nu njuter jag av att bara vara och äta lite nyttigheter :)

Jag har shoppat ny långärmad funktionströja, en Kari Traa Butterfly Hoodie (finns på Tradera bl.a)
10420170_10152639143710712_7272595671040064321_n.jpg

Den invigdes ikväll! Sjukt skön och behaglig att ha på sig :) Det kan nog bli mer saker av det märket framöver, de har så färgglada och fina saker :)

Passet i sig var väl inte jättejippie. Insåg efter ~500m att jag inte tagit allergimedicin idag och luftröret blev bara mindre och mindre... Men jag kämpade på och trots att jag gick små sträckor då och då så blev det en helt ok tid tycker jag
1908375_10152639633055712_1048749272778837540_n.jpg

Ska ha en gymdejt senare i veckan också vilket känns välbehövligt och bra!

Åh, jag har sådan sjuk ångest, helt galet.Hur ska jag ta mig igenom kvällen? Hatar att mitt liv ser ut så här. Umgicks med en kompis i tre timmar på eftermiddagen och det var mer än jag klarade, var totalt slut efter det och hade svårt att orka med den sista timmen. Varför klarar jag inte sådant som andra klarar? En "vanlig" människa skulle väl klarat att göra något mer en sådan dag men det gör inte jag, det är max vad jag klarar av förutom att ta hand om hunden då.

Nu är ångesten extrem, ångest för att jag känner mig så ensam, lämnad av de kompisar jag trodde jag betydde mer för och ångest över maten och kroppen. Ska ha vägning hos vikariebehandlaren på torsdag och är totalt livrädd för att ha gått upp massor i vikt. Jätte rädd! Och jag är så rädd för all mat, och så rädd för att röra mig för lite. Ser framför mig hur vågen visar högre siffror än sist trots att jag ätit mindre, vet inte hur jag ska hantera det, kommer jag behöva äta ännu minde än nu för att inte bli tjock? Äter jag mycket eller äter jag lite? Tankarna säger att jag äter massor och min terapeut säger att jag äter lite, det går inte att få ihop de två sidorna.

Varje dag vill jag gå så mycket jag orkar och hinner, måste stoppa mig själv för att inte låta det ta över helt, och egentligen har jag ju kanske inte lust att promenera runt ensam timme efter timme. Älskar promenader men när det är tvånget som styr är det inte lika roligt.

Men jag har också en sådan där diffus ångest som jag inte vet vad den beror på, den bara är där och fyller upp hela mitt jag.

Åh, jag har sådan sjuk ångest, helt galet.Hur ska jag ta mig igenom kvällen? Hatar att mitt liv ser ut så här. Umgicks med en kompis i tre timmar på eftermiddagen och det var mer än jag klarade, var totalt slut efter det och hade svårt att orka med den sista timmen. Varför klarar jag inte sådant som andra klarar? En "vanlig" människa skulle väl klarat att göra något mer en sådan dag men det gör inte jag, det är max vad jag klarar av förutom att ta hand om hunden då.

Ja, en frisk människa klarar troligtvis något mer. En person som är sjuk kanske inte klarar något mer. När mamma dog hade jag perioder då en vän bokstavligt talat fick dra upp mig ur sängen och fösa in mig i duschen för att jag skulle orka vakna till (och då hade jag ändå en frisk kropp, bara ett trasigt inre).

Nu är ångesten extrem, ångest för att jag känner mig så ensam, lämnad av de kompisar jag trodde jag betydde mer för och ångest över maten och kroppen. Ska ha vägning hos vikariebehandlaren på torsdag och är totalt livrädd för att ha gått upp massor i vikt. Jätte rädd! Och jag är så rädd för all mat, och så rädd för att röra mig för lite. Ser framför mig hur vågen visar högre siffror än sist trots att jag ätit mindre, vet inte hur jag ska hantera det, kommer jag behöva äta ännu minde än nu för att inte bli tjock? Äter jag mycket eller äter jag lite? Tankarna säger att jag äter massor och min terapeut säger att jag äter lite, det går inte att få ihop de två sidorna.

Sjukdomar, trauman och annat som kraftigt påverkar ens liv har tyvärr ibland effekten att relationer förändras till det sämre. Det handlar inte om att du inte betyder mycket, det handlar om att du har en oerhört destruktiv sjukdom som är väldigt svår att hantera som anhörig. Jag försvarar inte deras beteende, jag tycker personligen inte att man gör så, men det är tyvärr mänskligt.

Om du har gått upp i vikt, vilket jag verkligen hoppas att du har för det behöver du, så får du hantera det då. Bestäm dig inte i förväg för hur din reaktion ska bli, för hur du känner och tänker nu - idag, tisdag - kan vara något annat än vad du har möjlighet att känna och tänka på torsdag. Jag ska göra en potentiellt asdålig liknelse, så du får stoppa den i papperskorgen om du vill:

Jag är nå gud förbannat rädd för tandläkaren, det är helt utan konkurrens det värsta jag vet. En vanlig undersökning kastar mig in i ångesthelvetet långt innan det ens är dags. Jag tänker precis som du "Vad händer om, vad händer om, vad händer om..." och så femton olika händelseförlopp på varje "om". Jag tror det var min sambo som sa, eller åtminstone ledde in mig på spåret, att jag ska inte göra sådana analyser, för det handlar inte om att förbereda mig utan det som händer är att jag målar in mig i ett hörn. Genom alla de där "vad händer om" så låser jag mig vid att det bara kan finnas ett visst antal "om" och så en möjlig följd på det. Sist jag var hos tandläkaren så hände det värsta av allt, bedövningen tog inte. Nu har jag lyckats låta bli "vad händer om"-tänket inför de senaste besöken med resultatet att jag fick tackla det hela NÄR det faktiskt hände. Jag hann få panik, bryta ihop, gråta och allt möjligt men utgången blev den enda som mitt katastroftänk i förväg aldrig hade kunnat förutse; jag kunde, med hjälp av tandläkaren och sköterskan, lugna ner mig och vi kunde göra klart.

Som sagt, asdålig liknelse eftersom min tandläkarfobi inte är jämförbar med din sjukdom, men jag tror ändå att principen är lite densamma; vi stänger dörrarna till en möjlig framgång genom vårt sätt att tänka. Chansen till framgång må vara mikroskopisk, men den finns där.

Varje dag vill jag gå så mycket jag orkar och hinner, måste stoppa mig själv för att inte låta det ta över helt, och egentligen har jag ju kanske inte lust att promenera runt ensam timme efter timme. Älskar promenader men när det är tvånget som styr är det inte lika roligt.

Men jag har också en sådan där diffus ångest som jag inte vet vad den beror på, den bara är där och fyller upp hela mitt jag.

Vad är det du älskar med promenader? Går det att översätta till något annat? Skulle det möjligen gå att använda promenaderna som ett incitament att äta mer genom att tänka "Nu har min kropp burit mig i elva kilometer, den förtjänar att få bränsle så att den kan läka trötta muskelfästen, fylla på alla små depåer i kroppen och kanske rent av orkar göra skelettet lite starkare"?

Som sagt, asdålig liknelse eftersom min tandläkarfobi inte är jämförbar med din sjukdom, men jag tror ändå att principen är lite densamma; vi stänger dörrarna till en möjlig framgång genom vårt sätt att tänka. Chansen till framgång må vara mikroskopisk, men den finns där.

Ungefär som att om det går bra har man oroat sig i onödan och går det dåligt så har man i onödan lidit sig 2 gånger för det skulle ju ändå hända.

Klokt inlägg i övrigt också! Håller med helt.

Ungefär som att om det går bra har man oroat sig i onödan och går det dåligt så har man i onödan lidit sig 2 gånger för det skulle ju ändå hända.

Klokt inlägg i övrigt också! Håller med helt.

Ja, det är också en följd av det hela när man tar ut eländet i förskott. Att man mått dåligt i onödan går dock att skaka av sig, men om man genom sitt sätt att tänka förhindrat en möjlig framgång så är det ju snäppet värre.

@snow Vad kul att fjällmaran gick så bra och att både du och pojkvännen njöt av det! Jag är så imponerad att jag inte riktigt vet var jag ska bli av :eek: :D

@Emtherlia Det låter sunt tycker jag, och 5 km promenad är ju verkligen inte så bara!

@Qelina Jag tycker att du ska lyssna jätte, jättemycket på Tassetass som än en gång bevisar hur klok och insiktsfull hon är.

KL

På mitt håll ser det ut att bli en bra träningsvecka. Körde ett hårt benpass i måndags före jobbet, imorgon bitti kör jag samma tid (japp, jag har blivit lite frälst av det här med tidig morgonträning) fast fokus armar och mage istället, på torsdag ska jag gå på ett gratis styrkepass på ett av stans nya utegym och i helgen ska jag rida en sväng (:love:) samt vara i sommarstugan där det brukar bli en massa promenader. Känns skönt, samtidigt som jag inte sköter maten speciellt bra (faller alldeles för mycket för frestelser på eftermiddagen) och är lite tjurig på mig själv för det. Men det är ju så svååårt! Jaja, jag får väl vara nöjd med att i alla fall en del (träningen alltså) funkar i alla fall...

@fryckan och @Mineur (och alla andra som grattat): tack! :) Jag var faktiskt rätt så nervös innan start, mest för att jag av våra turer tidigare i veckan hade förstått hur jäkla lång tid det skulle ta att genomföra denna mara. Den överjävliga träningsvärken i framsida lår som jag fick efter toppturen gjorde mig inte direkt mindre nervös (att ha ont i benen redan på startlinjen på ett marathon är liksom inget drömscenario).

... och Mineur, var inte tjurig på dig själv för att du fikar! Livet är för kort för att inte göra det.

@Tassetass Tusen tack för att du tog dig tid att svara. Ja promenaderna är dubbelt, de är bra för att de ger mig rutiner och jag får komma ut och göra något men det är även de som gör att jag överhuvudtaget vågar äta för jag känner att jag måste förbränna för att få äta. Jag har svårt att tänka så där positivt att de stärker mig och gör att jag behöver äta mer, de är mer som tvång för att jag ska få äta överhuvudtaget. Men ditt tankesätt är ju mycket bättre. Jag kan ibland känna så att jag är glad att väga mer och orka mer, i vintras skulle jag ju aldrig klarat av att promenera 3 timmar och nu gick det bra, kanske lite trött i trappuppgången hem men inte mer än någon annan, så det är en motivation, att se skillnaden i vad jag orkar och klarar att göra nu.

Det är så svårt att inte gå runt och oroa sig men jag förstår verkligen att det skulle hjälpa mig att inte ta ut så mycket i förskott. Jag vet ju inte alls vad vågen kommer visa, och jag kommer känna mig misslyckad oavsett om den visar upp eller ner. Tycker också att det är så jobbigt att stå i bara trosor och linne framför någon annan människa och nu är det en absolut främling. Och egentligen ska väl inte en siffra få bestämma om jag duger och är värdefull? Jag vet ju dessutom att om jag går ner i vikt kommer jag behöva börja med näringsdrycker och då går jag ju upp allt igen. Så en viktnedgång är egentligen helt meningslös.

Ska läsa ditt inlägg igen några gånger, du är så klok!

@Qelina Bra att du gör kopplingen mellan din förbättrade hälsa (för det är det vikten för med sig: bättre hälsa) och att du orkar mer på promenaderna. Tänk dig den dagen då du skickar in så mycket energi i kroppen att den börjar kunna producera energi tillbaka med resultatet att du rent av blir pigg och du vill ut och skutta för att det spritter i benen och inte för att ångesten trycker i bröstet.

Givetvis speglar inte vågen ditt värde som människa. Tyvärr är ju det här med vikt så laddat, för många kan det aldrig bli något neutralt och objektivt. Tänk om de istället för din vikt kunde mäta på andra sätt, att du fått en halv miljon nya blodplättar, att ditt skelett blivit två procent starkare eller något annat lattjo.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka