Nu är jag hemma igen efter att ha spenderat en vecka i omgivnigarna runt Kebnekaise. I lördags sprang jag och min pojkvän ett fjällmarathon. Det kan sammanfattas som 42 km sten i olika former fördelat på 1300 höjdmeter (i den brantaste stigningen längs kanten på en glaciär fick vi i princip klättra, alltså ta oss fram med både händer och fötter). Trots att det var så varmt denna vecka så har juni varit kall och det låg en hel del snö kvar på högre höjd, så vi har även skuttat över stora snöfält. Det tog oss 6 timmar och 37 minuter att ta oss runt banan (som referens har jag sprungit Stockholm Marathon på 3:53) men eftersom man var tvungen att fokusera på _varje_ steg så kändes det inte alls som om vi höll på så lång tid.
Bild från precis i början av loppet. Så här pass slät stig var det typ i 200 meter, resten betyyydligt stenigare
I tisdags gjorde vi en topptur till Kebnekaises sydtopp också (fortfarande Sverigest högsta med sina 2104 meter, men glaciären smälter så snart kommer kanske nordtoppens 2097 meter vara högre - den toppen är solid rock). Vädret var som sagt strålande och det känns verkligen som att man står på världens tak och ser ner på allt omkring sig. Så mäktigt. Nio timmar tog den turen upp och ner och mina ben var helt döda efteråt. Inte den bästa uppladdningen när man ska springa marathon fyra dagar senare men så värt det - och loppet gick ju också vägen .
Bild från precis i början av loppet. Så här pass slät stig var det typ i 200 meter, resten betyyydligt stenigare
I tisdags gjorde vi en topptur till Kebnekaises sydtopp också (fortfarande Sverigest högsta med sina 2104 meter, men glaciären smälter så snart kommer kanske nordtoppens 2097 meter vara högre - den toppen är solid rock). Vädret var som sagt strålande och det känns verkligen som att man står på världens tak och ser ner på allt omkring sig. Så mäktigt. Nio timmar tog den turen upp och ner och mina ben var helt döda efteråt. Inte den bästa uppladdningen när man ska springa marathon fyra dagar senare men så värt det - och loppet gick ju också vägen .