Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag hemma igen efter att ha spenderat en vecka i omgivnigarna runt Kebnekaise. I lördags sprang jag och min pojkvän ett fjällmarathon. Det kan sammanfattas som 42 km sten i olika former fördelat på 1300 höjdmeter (i den brantaste stigningen längs kanten på en glaciär fick vi i princip klättra, alltså ta oss fram med både händer och fötter). Trots att det var så varmt denna vecka så har juni varit kall och det låg en hel del snö kvar på högre höjd, så vi har även skuttat över stora snöfält. Det tog oss 6 timmar och 37 minuter att ta oss runt banan (som referens har jag sprungit Stockholm Marathon på 3:53) men eftersom man var tvungen att fokusera på _varje_ steg så kändes det inte alls som om vi höll på så lång tid.

Bild från precis i början av loppet. Så här pass slät stig var det typ i 200 meter, resten betyyydligt stenigare ;)
10357129_539795969485529_8714772724499716763_n.jpg

I tisdags gjorde vi en topptur till Kebnekaises sydtopp också (fortfarande Sverigest högsta med sina 2104 meter, men glaciären smälter så snart kommer kanske nordtoppens 2097 meter vara högre - den toppen är solid rock). Vädret var som sagt strålande och det känns verkligen som att man står på världens tak och ser ner på allt omkring sig. Så mäktigt. Nio timmar tog den turen upp och ner och mina ben var helt döda efteråt. Inte den bästa uppladdningen när man ska springa marathon fyra dagar senare men så värt det - och loppet gick ju också vägen :).

10500364_10152238764861662_4424516883035825400_n.jpg

Idag har jag kört ett benpass. Kändes rätt bra, lite lagom mör efteråt. När jag kom hem provade jag att stå på händer mot väggen. Det funkade! :D fast huvudet blev alldeles blodfyllt och tungt, det minns jag inte från när jag var liten. . .
Vädret ska nog vara lite sämre den här veckan jämfört med förra, så det blir nog mindre grill och mer träning. Tråkigt nog blir det säkert mindre bad också.

@Ninnurur all träning är värd att göra!

Kl
100 squats i olika former, 70 situps, 15 armhävningar och så en andra cykeltur avklarat ikväll. Och grillat till middag :)
Imorgon kommer en av mina absolut bästa vänner hit några dagar, blir nog inte så mycket träning mer än promenader men tänkte hinna springa innan dess iaf.

@snow Åh vad häftigt alltihop! Jag måste verkligen besöka svenska fjällen någon gång (annat än för att åka slalom, alltså! :D), ska bara hitta någon som vill åka dit med mig, öh och lite pengar nånstans :angel:

@Praeterea Kul att stå på händer! Jag lekte lite med att stå på huvudet igår, mot väggen. Inte helt lätt! Skulle verkligen vara häftigt att kunna stå på händer. Har du gjort det mycket förut? Hur har du börjat? :)

@Jenka Bra jobbat! :up:

Kände mig riktigt trött och slö igår men tänkte att jag har ju precis varit sjuk så kan ju liksom inte bli det igen.. Gick till gymet iaf, det gick ganska uselt, trött och seg. Samma sak i söndags faktiskt. Sen igår kväll kände jag ganska tydligt att: jo.. jag är sjuk igen, eller kanske fortfarande? Snorig, lite huvudvärk och allmänt seg + att min astma blir försämrad. Börjar ju jobba idag med efter 2 veckor semester så det får bli en lugn förmiddag utan löpning (den egentliga planen). Ska gå och handla och laga linssoppa till lunch och bara ladda inför jobb i em:)

@zassoo: så härligt det låter med yogan! är också sugen på att komma igång med det igen men har inte riktigt tagit mig dit än. Pv är också sugen så vi har tänkt att vi ska sätta igång båda två:)

@snow: Är inte det minsta avundsjuk på marathonet (;)) men bilden från sydtoppen ser ju helt fantastisk ut!

[GNÄLL]Nu är det fjärde natten i rad som jag sover asdåligt. Somnar inte förrän vid tre-fyra-tiden men sover ändå inte längre än till halv nio-nio.[/GNÄLL]

[GNÄLL]Nu är det fjärde natten i rad som jag sover asdåligt. Somnar inte förrän vid tre-fyra-tiden men sover ändå inte längre än till halv nio-nio.[/GNÄLL]

Shit vad jobbigt!
Jag hade varit ett vrak.

Mvh,
person som går och lägger sig klockan 22, somnar innan 23 och vaknar mellan klockan 6 och 7. Rubbas den rytmen är jag inte rolig att ha och göra med. :o

Fy vad drygt!

Får jag också gnälla? Har haft huvudvärk sedan igår eftermiddag och det går inte över :( Blä.

Shit vad jobbigt!
Jag hade varit ett vrak.

Mvh,
person som går och lägger sig klockan 22, somnar innan 23 och vaknar mellan klockan 6 och 7. Rubbas den rytmen är jag inte rolig att ha och göra med. :o

Jag är typ ett vrak. Nu är jag i princip helt ledig så det är ingen fara på det sättet, men jag börjar bli väldigt less...

Fy vad drygt!

Får jag också gnälla? Har haft huvudvärk sedan igår eftermiddag och det går inte över :( Blä.

Gnäll på! Känner igen det där med huvudvärken, tror vätskebrist är en rätt stor bov i det hela, det är inte lätt att dricka tillräckligt när det varit så varmt.

Jag sover också jätte dåligt,sover alltid max en halvtimme eller en timme i taget sen vaknar jag och har svårt att somna om. Oftast ligger jag vaken i princip hela nätterna, ser klockan ticka och önskar att tiden ska gå fortare. Senaste tiden har jag sovit ungefär 1 timme totalt per natt, på riktigt. Nu har jag iaf sovit några timmar i natt och natten före men långt ifrån tillräckligt. Vore ju så skönt att få sova bort lite tid, dygnet blir så långt när man inte får sova och man känner sig ju inte riktigt pigg på morgonen direkt så jag har svårt att ta mig ur sängen, blir att jag går upp sent fast att jag varit vaken länge just för att jag är så utmattad...

Just det, jag tar ju dessutom 5 sömnmediciner plus lugnande tabletter varje kväll och ändå är det på det här viset. Ända gången jag får flera timmars sömn i rad är när jag överdoserar medicinerna och det är ju kanske inte så bra.

Jag vilar från träningen av skäl som anges i föregående inlägg och har bara idag lyckats bränna nästan 6000 spänn på hästprylar, formgjutna fotbäddar, hudkräm av olika slag (!) samt frisörbesök. Imorgon blir det helkroppsmassage. Det är fan dyrt att inte träna, får nog sätta igång snart igen innan jag hinner ruinera mig :p.

Vad jag roar mig med när jag är ledig :D:D
10547283_1409981325910661_2101537244_n.jpg

Det var lättare än jag trodde, men fortfarande inte lätt. Började igår :p Vill vara nära väggen för att våga, för skulle jag tappa balansen så tar väggen emot mig. För att komma upp med benen från det här läget krävs en jäkla massa bålstyrka som jag ännu inte har, bara att fortsätta träna.

Kul när träning känns som lek! :up:

@zassoo Snyggt! Hur jag gör... höll på mycket på gräsmattan hemma när jag var liten och mot en dörr. (Stackars min familj så många gånger jag dunkade upp mot den på en dag i perioder) Sen blev jag vuxen och slutade med sånt, tills ett yogapass för ett år sen då vi fick testa att att stå mot väggen. Lätt det flummigaste och roligaste yogapass jag varit på. Häromveckan såg jag yogainstruktören på mitt nuvarande gym stå på händer mot väggen, så jag blev lite sugen. Så jag testade mot väggen igår och teknik... tja, jag mest bara hoppade. För att kunna stå utan väggstöd i mer än en millisekund behöver jag träna bålen mer. Kan kanske vara ett bra mål.

@Tassetass Stackars dig! Jag är som blåbäret med en strikt mat- och sovklocka. Får jag inte följa den blir jag inte glad. Tur i oturen att du är ledig, men hoppas det styr upp sig snart.

Det finns ett café här i trakten som har enorma smörgåsar. Haha, kände att jag var tvungen att dela denna skapelse med er ;) En köttbullemacka hos honom består av en halv hålkaka, ca 350gr köttbullar och sen ett gigantiskt lass med rödbetssallad. Var tvungen att ta kort på det som bevis :p Någon som skulle kunna få i sig denna tror ni?

Fick inte till det med att lägga in bilden,det krånglade så jag får länka till den istället.

Bildbeviset: http://teatimes.blogg.se/2014/july/gigantisk-macka.html

@snow Gud vad häftigt! Kommer du göra om det igen tror du?

@zassoo Oj, jag är livrädd för att vara upp och ner, även för kullerbyttor och att dyka och så så jag blir sjukt imponerad av dig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka