Beach 2013, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del VI

Kl
Jag hänger mest med i bakgrunden och skriver lite till och från, men försöka kan man ju iaf.
Under 2011 gick jag ner 17 kg, har hållit mig på nya vikten sen dess. Egentligen vill jag ner ca 10 kg till, men inväntar motivation för att satsa på det ordentligt.
Att äta bättre (främst i form av mer regelbundet och inte så mycket godis) och komma igång med träningen på riktigt igen gäller dock nu!
Arbetslöshet, flytt och valptid har gjort att det bara blivit hemmaträning och skidåkning senaste månaderna, men nu har jag precis tecknat nytt gymkort som börjar gälla 6 april så då ska det tränas! (Fram till dess bör jag ta det hyfsat lugnt nån vecka till iaf då jag precis varit sjuk).

Glömde ju bort mina träningsmål!

*Kunna springa 5 km utan att stanna.
*Kunna springa 2 km på 10:30 minuter.
*Träna minst 2 ggr i veckan eftersom det får mig att må bra.

Dessa mål har jag hela året på mig att klara, har inte bråttom :p

Heeej tråden! :D

Jag har gått ner 6-7 kilo sedan i somras/höstas, och har nu hållit igång med träningen sedan oktober ungefär. Jag kör pass på gymmet (spinning, bodypump, hiit, crosstraining, shape mfl.), joggar och simmar. Har en plan att komma igång med något yoga eller bodybalancepass i veckan också. Träningen varierar beroende på hur jag jobbar, men försöker träna minst fem gånger i veckan, helst mer. Har precis insett att jag måste se över min kost, vilket betyder mindre portioner och minskat småätande. Har bara hållit på några dagar men än så länge går det bra. Ligger nu på 76, svårt att säga ne målvikt eftersom jag vill öka i muskler, men jag vill väl ha bort 10-15 kg fett.

Långsiktiga mål:
  • Överleva (utan hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och andra överviktsrelaterade sjukdomar)
  • Må bra
  • Orka det jag vill göra
  • Känna att jag är stark, smidig och energisk

Eftersom jag har tjuvläst hela den förra beachtråden utan att förmå mig att skriva någonting kanske jag skulle passa på nu, när det är nystart för alla? :p

Vet inte om ni minns mig här ;) eftersom jag försvann från allt beachigt nånstans i höstas. Det blev lite för jobbigt att hålla på och räkna kalorier när det mest var sambon som lagade mat :angel: och tillslut blev det för kallt för att springa, hästen blev halt och jag tappade lusten rent allmänt :p Vikten höll sig faktiskt still fram till jul, och det ser jag lite som en bedrift. Sen blev det som sagt jul och jag triggade igång sötsuget rätt rejält med totalt +5kg som resultat från höstvikten räknat när jag vågade ställa mig på vågen i februari :crazy:

Nu är jag iallafall på g igen :banana: Har räknat kalorier i en månad och sprungit några gånger + att hästen är igång igen. Väntar på att snön ska försvinna så man kan springa lite mer regelbundet. Senaste gången gick RIKTIGT bra och det kändes knappt som om jag haft vinteruppehåll öht.

Mer kortfattad presentation:

Längd: 177cm
Startvikt 1: 89kg (1 jan 2012)
Startvikt 2: 82kg (när jag drog igång igen i feb 2013)

Nuvarande vikt: 80 kg (var nere på 79, sen blev det lite väl mycket fikor förra veckan...)

Målvikt: kortsiktigt 75 kg till att börja med. Jag var nere och vände där i somras, men lyckades inte hålla mig stabil. På lång sikt vill jag ner till 70 kg, mest för att jag inte riktigt minns när jag vägde så lite sist :o

Andra mål: kunna springa 5 km på hyfsad tid (vilket inte känns alltför långt borta, så sen blir det väl längre mål)

Just det, kan ju tillägga att jag hänger på endomondo och att det bara är att PMa om någon vill bli vän med mig där. :)

Strategin jag har är att främst begränsa kaloriintaget, har legat på knappt 1400kcal/dag senaste veckorna, fast har gått över budget på helgerna. Det gjorde jag även sist så det känns inte som någon katastrof. Och som jag ser det, även om jag "överäter" en dag och hamnar på t.ex. 1600kcal så ligger jag ändå på underskott. Och så länge trenden är åt det hållet är jag på rätt väg, tänker jag :)

Bättre kost rent allmänt, lite mindre kött och potatis/pasta/bröd etc., och mer grönsaker och bönor. Och så mer vardagsmotion, plus ridning (alltid barbacka för tillfället, jobbigt!) och löpning förstås. Mer träning än så blir det inte, jag har varken råd eller tid med gymkort t.ex., och känner att stallet ger mig ganska mycket vardagsstyrketräning och det är jag nöjd med.

Så nu kastar jag mig in i ert beachgäng igen, och hoppas jag hinner följa med på allt som skrivs! :love:

Hellooo! Kör en liten presentation dårå:
Längd cirkus 167 cm
Vikt okänd (äger ej någon våg)
Status: Ständig rehab, just nu ökad belastning på knäna med mer benträning för att se om de återhämtat sig. Dålig kondition, allmänt dåligt skick för tillfället.

Onwards and upwards. ;)

Fjädern, låter som vi haft det lite liknande. :p Sak efter sak som tagit bort lust eller möjlighet att fortsätta med den hälsosamma livsstilen i höstas. Men nu är det peppigt och på väg framåt! :)

Tog två bilder idag före frukost och jaaa... det var ju inte vad jag ville se! Bara att jobba på.
Idag blir det GYMMET, crosstrainer och styrka. :d Känns nästan som lätt träningsvärk i vissa muskler från massagen igår och är mycket trött, men det känns också väldigt fint i kroppen.

Senast ändrad:

Ja fy, någon enstaka motgång kan man väl ta sig igenom, men sen när allt bara hopar sig, och det dessutom blev mörkt och uschligt ute var det liksom droppen... iallafall för mig :p

Sen var jag iofs ganska nöjd med att vikten stod still på ~77kg hela hösten, kändes som om jag ändå hade en bra balans på energi in och energi ut, liksom. Men sen blev jag nog lite bekväm av just detsamma, och vips satt inte kläderna bra längre :p

Är det "bara" knäna som är ditt problem? Beror det på något speciellt eller är det rent allmänt? Jobbigt när det är så! Men positivt att det är på rätt väg!

knapp!

Presentation då:) Status för tillfället: 167 cm/58,5 kg. Joggar, yogar, styrketränar och promenerar. Sprang ett 10km-lopp i helgen på 54:31.

Mål: Kungsbackaloppet 12 km 20/4, Göteborgsvarvet 21 km 18/5, något mer millopp i juni/juli och sen Prinsens Minne 21 km 17 aug.

-----

Startade dagen (ledig) med en promenad på 40 min/4 km. Löpning i eftermiddag. Korta intervaller har jag tänkt mig, men får se om jag kör inne eller ute. Beror lite på väder och vind... Ser ut att spricka upp lite nu så har jag tur är det inte jättehemskt väder i em:p

Senast ändrad:

*knapp*

Kul med lite presentationer, man glömmer ju bort sånt och så kommer det ju nya med! :D

Längd: 175
Startvikt: För mycket
Viktmål: ner minst 10kg från där jag står idag, vilket är lite drygt -3 från start. Kanske -15, men jag får se hur det känns när jag närmar mig! :p
Dagens: Drygt -3 kg från start

Jag kör på viktväktarna, vilket fungerar bra för mig när det gäller maten. Det jag gått ner hittills har jag gått ner med en hel del slarv och onyttigt, vilket känns bra. :p

Utöver det rider jag och kör yoga hemma. Så fort det faktiskt blir +grader ute ska jag börja jogga igen, men jag pallar inte när det är såhär kallt hela tiden. Blir bara bitter då. :p

Belönar mig genom att pierca mig vid 5 kg, och vid 10 och ev 15 om piercingen jag tänkt funkar att göra... :D

Presentation:

24 år. Opererat knäna 2011 och 2012 och därmed varit väldigt inaktiv i över två år. Det är först nu, ett år efter sista operationen, som jag får börja träna ordentligt och på egen hand.
Har ett BMI som ligger gott och väl inom gränserna för idealet, så jag är inte i tråden för att gå ner i vikt (167cm lång och strax över 60kg senast jag vägde mig, har dock ingen våg hemma så jag vet inte om det fortfarande stämmer).
Mitt mål är att göra om fett till muskler, få bättre kondition och bättre styrka. MEN det får inte ske på bekostnad av knäna så jag skyndar väldigt långsamt. Har även råkat ut för täta blodtrycksfall/liknande sedan i somras och är under utredning då det eventuellt kan vara hjärtat som krånglar, får därför inte träna för intensivt så jag ligger ganska lågt nu.
Ägnar mig mest åt ridning på lägre nivå (åter igen, vill inte pressa hjärtat för mycket när jag är ensam ute i skogen) och mina 3 km löpning som jag försöker förbättra kvaliteten på istället för att förlänga sträckan (även det för att inte pressa mig för mycket). Sedan några dagar tillbaka ligger jag mest i soffan p.g.a. trasigt knä till följd av en vrickad fot, hoppas att det ger sig snart.

Just nu ligger fokus på att äta. Har sedan i höstas ätit dåligt, saknar aptit större delen av tiden och kan utan problem gå nästan en hel dag utan att stoppa i mig någonting - och inte komma på det förrän jag är för trött för att göra något åt saken. För tillfället är det att äta alls som gäller, därav ljusa baguetter, cheeseburgare och alla möjliga saker som vanligen räknas som onyttiga och inte borde passa in i den här tråden. Är på väg åt rätt håll, men har tyvärr lång väg kvar innan mina matvanor kan räknas som normala.
Hoppas att ingen känner sig provocerad när jag hoppar in i tråden och skriver om hur dåligt jag ätit vissa dagar, det är inte alls menat så utan snarare att jag erkänner det för mig själv genom att skriva ner det och skicka iväg - och så får jag ofta bra respons om att fixa något ätbart NU, samt bra tips på tillfälliga lösningar.

Dagens frukost:
ida_3698.jpg

består av:
ida_37081.jpg

Det var det! Och det bästa av allt är att det räckte till två glas, så jag har ett till i kylen :D

Jag tycker inte att någon borde känna sig provocerad. Alla är unika och har sina egna problem, tråden är ju till för att stötta alla i den att komma till rätta med sina problem. Vad är det egentligen som skiljer om du skriver för att få pepp för att äta något, och någon annan skriver och får pepp för att inte äta något, båda för ju hjälp att lösa sina problem? :)

knapp

Eftersom jag precis haft ont i axlarna ville jag inte göra frivändingar och powerpress igår på passet. Körde marklyft istället när de andra körde dem. Det känns i baksida lår och rumpa idag. :p

Nej kroppen är strulig, jag är överörlig, får lätt muskelinflammationer och sådär. Vred ett knä ur led 2007 och överansträngde då vänsterknäet som kompensation, rehab tog lååång tid... Nu har jag varit hästlös i ett år och slutade rida helt i oktober, och detta året har kroppen blivit allt sämre trots att jag tränat 3 dgr/v på gym och även gått promenader osv.

I feb/mars förra året överansträngde jag skenbensmusklerna pga snabba promenader och kunde knappt gå långsamma promenader på någon månad. Överansträngde knäna i juni med för mycket cyklande, sedan dess har de inte riktigt repat sig trots vila, olika hemmakurer (värme, spikmatta etc) samt antiinflammatoriskt i omgångar. I höstas var livet mest skräp och stress och i december överansträngde jag eller sträckte ryggen på gymmet och fick vila helt då den mesta träningen (även promenader...) påverkade ryggen negativt.

There you have it. ;) Men jag är envis och förlikar mig med att Voltaren gel är min nya vän. Flyttar snart och hoppas komma igång med hästeriet snart igen! Tror den träningsformen är väldigt skonsam för mig, så länge jag hittar en häst som inte kommer skicka mig i backen eller springa över mig för jämnan... :p Har liiiite för många skador i kroppen för att det ska kännas hållbart!

Den där smoothien såg riktigt god ut! Har nog aldrig haft apelsin/citrus i, ser fräscht ut (och annorlunda för mig)! :)

Såg jättegott ut! Smoothie-ingredienser ska kg köpa hem! Fler receotförslag? Lätt att slänga ihop innan jobbet tänker jag.

Ang att provocera: det jag tycker är så bra med beach- trådarna är att fokus inte ligger (enbart) på vikt och kalorier utan att må bra i allmänhet och att det är kul att alla har så olika mål.

Tillägg: Nää, jag ska inte alls göra smoothies. Mixern är ju trasig :(

Håller med Mammas, den här tråden är till för att peppa dess "invånare" (eh?) till ett nyttigare liv. Vad det är skiljer sig från person till person. Tror som Lindgren sa i förra tråden att det viktigaste är att först få igång en ätrutin, för att sen justera den. Annars blir det för stort hopp på en gång.

Jag gör smoothie på lättyoghurt med vaniljsmak, lätt kvarg, banan och frysta hallon och mango. Ibland stoppar jag i en dadel också. Nån gång har jag haft krossat linfrö i med.

En normal frukostsmoothie så blir det 2dl yoghurt, 3 rågade msk kvarg, en banan och så lite lagom med hallon o mango. Tycker den blir aaaaassssssgoooooood! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 569
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4