BC -vallträning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare monsterblom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 261
M

monsterblom

hej hej, jag har två stycken border collies som tränas och används i arbetet dagligen.
så nu undrar jag om de finns några andra som håller på eller vill träna sin BC eller annan vallras men inte har möjligheten. jag har "träningsfår" och vill jättegärna ha sällskap när jag tränar.
det börjar bli ganska tråkigt och stå i hagen aldelles själv. sen är det mkt roligare om man är fler.

jag bor på berga naturbruksgymnasium, där min får också bor, hemma hos min pojkvän som är instruktör på skolan. skolan ligger strax utanför västerhaninge. ca 20 min från centrala sthlm.
du ska helst vara mellan 16-20 då jag själv är 18, men alla är välkomna att höra av sig :rofl:

Sv: BC -vallträning

Jäkla synd att du bor så långt bort.....:crazy:

Kan vilka får som helst vallas??
Eller måste de vara tränade??

nää, jag var och jobbade på en gård med får då

Jäkla synd att du bor så långt bort.....:crazy:

Kan vilka får som helst vallas??
Eller måste de vara tränade??

man kan valla vilka får som helst, men i börja springer de extra mkt eftersom de inte är vana. men de lugnar ner sig till slut, de blir sk. invallade får. helst ska man undvika att träningsvalla på får med horn eftersom de gärna använder dem mot hunden.

Jag bor i Upplands Väsby, trettio min ifrån centralen:D
Har en Bearded Collie tik på 5 år som har vallat 6 gånger när hon var yngre, jag har dock inte varit med dem gångerna men har fått höra att det har gått bra, men att hon varit väldigt taggad på fåren :p Skulle vara kul att prova själv med henne faktiskt då hon har väldigt mycket vall i sig.

men det är bara att du tar dig hit om du vill prova din hund i vallning. :D
skulle vara jätte trevligt med lite sällskap när man tränar

Åh, jag har ingen BC men jag skulle velat kolla på när ni tränar. Tycker det är så fascinerande att se arbetande BC's.

Synd att alla alltid bor så långt bort, jag hade velat prova valla med min och se hur hon fixar det. Finns några svarta får här i närheten men dem är hon rädd för:D
Vita får har hon sett och var mer nyfiken på dem än på de svarta.
Hon har en halvsyster som vallar lite.
Jag misstänker dock att hon skulle nafsa efter fåren.....:angel:

Åh, jag har ingen BC men jag skulle velat kolla på när ni tränar. Tycker det är så fascinerande att se arbetande BC's.

det är väll bara att du tar vägen förbi någon gång och kollar på. tränar både en ovan hund och en äldre hund som kan det mesta som bara ska fräscha upp sitt minne.:bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej där ute! Tankarna på att köpa hund är väldigt stora. Anledning: Jag vill ha en vän för livet, samt sällskap och kärlek. Jag är en...
Svar
18
· Visningar
1 546
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att skaffa hund igen. Min förra fick jag tyvärr lämna hos fd pojkvännen. Jag bor utanför Sthlm, pendlar ca 1,5...
2
Svar
31
· Visningar
5 288
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka