BB väskan

pannkaka

Trådstartare
Har insett att det börjar bli dags att planera för att packa BB-väskan, ni som har packat vad har ni med?

Har insett att det börjar bli dags att planera för att packa BB-väskan, ni som har packat vad har ni med?

Behövs inte så mycket saker, men jag har haft nytta av ett bekvämt ombyte att åka hem i (kläder utan resår på magen, ifall det blir kejsarsnitt), och lite underhållning (bok/iPad/laddare etc). Tandborste/tandkräm/hårborste/duschtvål/deo, för man lär väl stanna en natt iaf. Till bebisen några pyjamasar - navelstumpen sitter kvar några dagar, så byxor med resår där är mindre praktiskt. En del vill ha mössa till sina bebisar, men mina barn har inte haft det.

Det är egentligen på BB man behöver grejorna. Under förlossningen har iaf jag haft ont och varit fullt upptagen med att föda barn.

Det behövs inte så mycket.

Godis! Hade en chokladkaka i min väska senast och det var faaaaaantastiskt.
Sköna byxor, stora trosor, tröja som går att öppna (pga viktigt med hud mot hud och praktiskt vid ev amning. Jag hade dock landstingsskjortan på mig mest hela tiden), necessär, ipad, laddare, filt(ar) och pyjamas till bebis. Jag hade med egen kudde också.

Sämsta rådet jag fick att packa med:
"Några bindor".
HAH!
Nej, tack.
Jag skulle inte tro det.
Största feta förlossningsbindan till mig tack.

Jag skulle tipsa om att söka på bb-väska på youtube.
Finns massor med kvinnor som packar sina väskor, en del en hel resväska, andra tandborsten i byxfickan :).

Jag hade packat alldeles för mycket.

Det jag hade användning av var
Sköna kläder, fast jag hade bara landstingets kläder ändå för jag ville inte bloda ner mina egna.
Underkläder/strumpor
Eget schampo, balsam, duschtvål
Tofsar
Necessär
Babykläder till hemgång
Legitimation

Saker jag inte hade användning av
Finare kläder till mig själv
Jag hade inga kläder på min baby förutom när vi skulle åka hem så allt utöver det var onödigt.
Vi blev överrösta med mat, dricka, saft, efterrätter så jag rörde inget godis eller dricka som vi hade med.
Vi fick bindor och blöjor där

Jag hade för mycket grejor första gången så andra gången hade jag

Till mig
Två par mjuka byxor
Två par amningslinnen
En amningen
Amningsinlägg
Strumpor
Bindor (fanns även på BB men ville ändå ha egna)
Hygienartiklar (eftersom jag har känslig hud, duschtvål och schampo finns annars)
Tandborste och tandkräm
Hårsnodd och borste
Dricka (jag tog Mer)
Corny (flera stycken)

Till bebis
Två pyjmaser i stl 50 och en i 56
Mössa till bebisen
Filt
Snutte
Napp
Nagelsax och fil
Blöjor

Fick höra att min bebis var under genomsnittet i storlek så därför hade vi två olika storlekar med oss. Nu vägde han drygt 3,8 kg och var 51 cm lång så han har aldrig ens kunnat ha stl 50. Förra gången fick vi ligga och vänta väldigt länge efter förlossningen pga komplikationer i ett annat rum och jag var så satans hungrig (hade spytt upp allt jag åt under dagen) så den här gången hade jag med mig några stycken Corny för att stilla värsta hungern efteråt. Drickan ville jag ha till när vi kom upp till rummet.

Jag hade för mycket grejor första gången så andra gången hade jag

Till mig
Två par mjuka byxor
Två par amningslinnen
En amningen
Amningsinlägg
Strumpor
Bindor (fanns även på BB men ville ändå ha egna)
Hygienartiklar (eftersom jag har känslig hud, duschtvål och schampo finns annars)
Tandborste och tandkräm
Hårsnodd och borste
Dricka (jag tog Mer)
Corny (flera stycken)

Till bebis
Två pyjmaser i stl 50 och en i 56
Mössa till bebisen
Filt
Snutte
Napp
Nagelsax och fil
Blöjor

Fick höra att min bebis var under genomsnittet i storlek så därför hade vi två olika storlekar med oss. Nu vägde han drygt 3,8 kg och var 51 cm lång så han har aldrig ens kunnat ha stl 50. Förra gången fick vi ligga och vänta väldigt länge efter förlossningen pga komplikationer i ett annat rum och jag var så satans hungrig (hade spytt upp allt jag åt under dagen) så den här gången hade jag med mig några stycken Corny för att stilla värsta hungern efteråt. Drickan ville jag ha till när vi kom upp till rummet.

Lustigt det är med olika barn och storlekar! Cornelis vägde 3790 och var 51 cm, han hade storlek 50 i en månad eller något mer, växte en cm i månaden och 240 gram i veckan i snitt :p

Lustigt det är med olika barn och storlekar! Cornelis vägde 3790 och var 51 cm, han hade storlek 50 i en månad eller något mer, växte en cm i månaden och 240 gram i veckan i snitt :p

Lilleman har rätt lång rygg så bodys i 50 passade inte alls, 56 bara nån vecka. När han var 1 månad hade han gått upp 1,1 kg och vuxit 6 cm på längden :D

Och min dotter var 53 cm lång och vägde 3880 g, och hon hade strl 50 i närmare 6 veckor. Dock inte byxor med fot, de passade inte alls (för långa ben eller för stora fötter?).

Och min dotter var 53 cm lång och vägde 3880 g, och hon hade strl 50 i närmare 6 veckor. Dock inte byxor med fot, de passade inte alls (för långa ben eller för stora fötter?).

Byxor med fot har jag inte förstått mig på alls, cornelis hade nog för korta ben och/eller för små fötter för fötterna hamnade lixom i benen när han rörde sig så satt inte alls bra även om det såg hyffsat ut när man satte på honom!

Fick höra att min bebis var under genomsnittet i storlek så därför hade vi två olika storlekar med oss. Nu vägde han drygt 3,8 kg och var 51 cm lång så han har aldrig ens kunnat ha stl 50. .

Äldsta barnet vägde 3880 gram, 54 cm lång. Hade stl 50 på BB. Följde alla klädstorleksrekommendation.
Mellanbarnet vägde 5270 gram, 57 cm lång. Hade 56 på BB. 1 vecka gammal fick vi börja med 62.
Minstingen vägde 5030 gram, 53 cm lång. Hade 50/56 på BB. 1 månad gammal fick vi börja med 62.

På tal om att fortsätta på ämnet om storlekar på bebiskläder. Av mina barn att döma så har jag varken kunnat förutspå klädernas storlek baserat på vikt eller längd. Och med minstingen fick jag dessutom ta tillbaka att man kan börja med 56, för det var alldeles för stort på honom trots hans storlek :cool:

Byxor med fot har jag inte förstått mig på alls, cornelis hade nog för korta ben och/eller för små fötter för fötterna hamnade lixom i benen när han rörde sig så satt inte alls bra även om det såg hyffsat ut när man satte på honom!
Och jag tycker det är så smidigt för då slipper man hålla reda på strumpor. :D:D:D

Till mej:
Necessär (schampo, balsam, tvål, deo, borste, snodd etc)
Mjuka lösa kläder
Gravidtrosor :love:
JätteLös bekväm amningsbh
Åkahemikläder
En tunnare lång Cardigan el dyl hade jag över sjukhusrocken.
Löst sittande amningslinne
Godis
Dricka

Bebis:
Åkahemikläder
Napp

Detta är vad jag använde, hade lite fler grejor första gången men reducerade till bara detta andra gången.
Hade absolut inte ro att läsa nån bok eller så. Mest tv och telefonsurf på sin höjd.
Bebis hade bara blöja hela bbtiden. Båda gångerna låg vi kvar en vecka.

Båda vägde ca 3950 g och ca 52 långa och jag köpte blöja strlk 2 från början. Kläder 52-56.

Nåt som kanske är lätt att glömma eftersom det inte ska ner i väskan är att ta med babyskyddet.. en tanke bara :)

Jag hade med både strl 50 & 56 men lillen (50 cm 3570 gr) drog 50 i en månad åtminstone. Han är en kräkbebis så jag är glad att jag tog med flera ombyten, vi blev kvar tre nätter (akutsnitt o problem med amningen).

Andra grejer jag/vi hade nytta av:
-dricka/godis (mannen uppskattade det under förlossningen, jag fick inte i mig så mkt..)
-egna stora bindor (på bb hade jag sjukhusets gigantiska men bara känslan att få åka hem med en vanlig och inte en jätteblöja var värd att ta med dem)
-olika byxor (jag har en kollega som åkte hem i samma storlek som hon hade innan graviditeten, helt platt mage, själv såg jag utan att överdriva ut som sjätte månaden-gravid och åkte hem i i mina gravidmysbyxor som jag kom dit i..) Se till att du har riktigt mjuka goa byxor att åka hem i. Vill inte alls vara skrämmande men det är ju fakta att man kan behöva snittas och då vill man inte ha nåt som sitter åt över såret, och man kan behöva sys där nere och då vill man inte ha nåt tajt där.
-hårborste o snoddar
-mobilladdare
-filt till bebis
-ansiktskräm o deo
-nagelfil till bebis
-tandkräm o tandborste

Övrigt använde jag inte så mkt av, hade landstingskläder på bb för jag blödde massa och hade deras bindor. Smink..hahahahhha. Det hade jag nog inte första månaden efter förlossningen. Men så är jag ju en förtappad själ ;)

Jag hade med en bluetoothhögtalare som användes flitigt på BB, det var så skönt att lyssna på musik när jag ammade eller behövde bli på bättre humör. På det BB vi låg var det eget rum för varje familj, kan tilläggas.

Det vi glömde att ta med var någon form av body lotion och ansiktskräm. Eftersom vi blev kvar ett tag så var det kanske det bästa som hände när sambon lyckades komma iväg och köpa lite lotion på apoteket :D

Hade med egna bindor (nattbindor) vilket iaf jag tyckte var skönt eftersom jag inte blödde särskilt mkt efteråt. Behövde aldrig ha de där jättebindorna utan hade egna trosor + vanlig binda.
Godis hann jag inte äta eftersom det snabbt blev snitt men det var sjukt gott med godis dagen efter :) vi använde inga kläder på bebis innan det var dags att åka hem heller.

Vi hade med:
3 pyjamaser
1 set med vanliga kläder för att åka hem i
1 pkt blöjor
2 mjuka filtar
2 mössor
(Alla bebiskläder i strl 48/50, visste att han skulle vara rätt liten)
3 amningslinnen
1 kofta till mej
2 par mysbrallor
Underkläder
Innetofflor
Necessär med det som jag brukar använda.
Bindor körde jag på bb's, blödde rätt mycket efteråt. Hade med egna men började inte med vanliga förrän efter 3-4dagar.

Sist men inte minst 2 kexchoklad, så jäkla gott att proppa i skallen när man varit fastande för snittet som jag va i nästan 1 dygn.

Ångrar att jag inte hade med mej:
Stödstrumpor.. All vätska åkte ner i fötterna efter snittet, va likadant efter förlossningen med första barnet.

Amningsnapp! Hade jag bara vetat att det fanns så hade jag haft med en. Nu fick jag en på bb och det förenklade amningen rejält.

Drack massor av vitamin well.
Sambo åt godis och gick ut och köpte mat till oss men jag hade bara värkar i typ 90min och var på plats söndag lunch till torsdag lunch...

Bebis hade kläder först när vi åkte hem, låg hud mot hud all tid utom blöjbyten, skitstora eftersom han var pytteliten :rofl:

Jag bodde i mjukisbyxor och tjocktröja med dragkedja = lätt att amma i, så stor att inte dragkedjan var i vägen.

Tjocka strumpor och tofflor men hasade inte runt så mycket, det gjorde ont.

Egen tvål, schampo, balsam, deo och hudsmörja. Nattbindor, hade bara sjukhusets första dagen. Mjuka trosor.

Bebis fick blöjor på plats men hade ju med skötväska till bilen.

Hade inga problem med att skicka iväg sambon efter saker vid behov, mycket praktiskt :)

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 143
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 029
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Vad packar/packade ni? Vad tyckte ni vad viktigast och vad blev överflödigt? Jag har tänkt senaste månaden att man inte behöver så...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 833
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 473
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar