Bayard 607

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camaro
  • Startdatum Startdatum
C

Camaro

Bukefolket härinne tycker jag verka sitta inne på mycket information.

Därför skulle jag gärna vilja veta allt ni vet om hingsten Bayard 607 som är morfar till min häst Camaro G. Hans mamma hette Messalina, och hon hade väl inte gjort så hemskt mycket på tävlingsbarorna direkt, dock hade hon erhållit 40 poäng och diplom.
Hon hade däremot en helsyster har jag fått veta som hette Livia, denna ska ha hoppat lite högre klasser. Finns det någon härinne som vet något om denna häst eller släktingar till dessa.

Vore kul att få veta lite, och kanske till och med få se någon bild :bump:

Sv: Bayard 607

Jag såg Bayard en hel del under 80 talet när han var aktiv. Han stod här i närheten och en period var han ute på dressyrbanorna. Han var väl annars en hopphäst. Har ingen bild, men går det inte att söka info på nätet? Thomas Wilhelmsson som har Equality Line ägde honom. Kanske går att få info den vägen?
En snygg och kraftfull herre var han.

Jag såg Bayard en hel del under 80 talet när han var aktiv. Han stod här i närheten och en period var han ute på dressyrbanorna. Han var väl annars en hopphäst. Har ingen bild, men går det inte att söka info på nätet? Thomas Wilhelmsson som har Equality Line ägde honom. Kanske går att få info den vägen?
En snygg och kraftfull herre var han.

Tack för informationen :bow: Jag får söka lite på nätet.

Det som är roligt är att hitta just personer som haft kontakt med någon av dessa hästar personligen som kan berätta lite om hur de uppfattade dem!

En gammal bekant till mig hade en häst som hette Livia. En brun stor och väldigt vacker häst. Undrar om det kan vara samma Livia du menar? Hon bör varit född ca 88-89 någonting skulle jag tro.

Av den informationen jag har fått fram så har denna häst nr 04-81-3531 Livia 24721, Camaros mamma, Messalina är född året därpå och har nr 04-82-3359.
All info mottages tacksamt :bow:

Bayard betäckte 395 ston 1980-96 och några av hans avkommor är Keh Keh, plac SvH, Miss Levad, plac SvH, Baron, export Norge, MsvF, Begona, MsvF, Bequrel, MsvH, Carex, MsvH, Corromant, Prix St Georges, David, MsvH, Eloge, export England, MsvD, Filippa, MsvH, Indiana, MsvF, Livia, MsvH, Maradona, MsvD, Papaya, MsvH, Pilot, MsvF, Pina Colada, MsvH, Rox de Lux, MsvH, Santana, MsvH och MsvF (SM-vinnare), Sham, MsvF, Tarantella, MsvH, Tequila Sunrise, vinnare av Breeder´s Trophy hoppfinalen, export Norge, MsvH, Winston, MsvH, Yazz, MsvD och Ritz, export Norge.
Bayard hade många avkommor högt placerade på Kvalitetsbedömningar o Riks, bl a Rox de Lux, Corrmant, Baron och Yazz. Flera 3-årsston har erhållit diplom.

Han verkade nästan alla sina betäckningssäsonger hos ägaren i Värmland och blev A-premierad. Han bröt benet i boxen och avlivades -96.
Han var en av mina favorithingstar, ädel och flott.

Tack för den informationen :bow: Visste inte att han hade förolyckats :cry: Det måste vara min hästs moster Livia som var omnämnd bland avkommorna..

Ingen som vet hur Bayard var temperamentsmässigt?

Ja, det är samma Livia.

Det jag såg av Bayard var att han hade ett lugnt fint temperament, inga konstigheter.
Han var plac LA dressyr och Msv hoppning (han tävlades av olika ryttare).
De avkommor jag träffat på (ca 10 st av de jag nämnde ovan) har haft bra temperament (inga knepigheter) - helt normala.

Livia var placerad i MsvA (1.40) 1988 (som 7-åring) och hade placeringar i MsvB (1.30) 1989 och 1991.

Messalina startade LB hoppning som 5-åring och 6-åring.

Senast ändrad:

Bayard 607 var ju far till Tarantella (F2) 21411 som i sin tur lämnade valacken Tellwell (e. Tip Top) som vann breeders som 5- o 6-åring. Han tävlas nu av Patrik Kittel. Tarantella är väll Elit nu har jag för mig..?

Hade en bekant som ägde en avkomma e Bayard - Cyrano 457. Stor och grov kille som oftast gjorde som han själv ville. Var inte många som rådde på den hästen! :D
Lite OT kanske, men men..

Jo, Tarantella är med i uppräkningen ovan.
Butterfly Flips syster (som är snyggare men inte hoppar lika bra) Pina Colada också.

Bayards ägare hade en Turban Rose-Bayard-hingst som gick/skulle gå bruksprovet ett år...undrar vad som hände med den?

Om jag stöter på Livias ägare ska jag fråga henne om stammen. Jag har en kompis som också haft ett sto efter Bayard. Hon dog tyvärr efter fölning förra året. Ett sto av väldigt feminin typ, lätt i modellen men ganska stor, ca 170 cm. Rörde sig väldigt bra och ägaren tävlade dressyr med henne. Inte helt lätt att ha med att göra alla gånger. Sto med egna åsikter. Ska höra om det finns någon bild av henne jag kan maila. Yin hette hon.

Jättekul att höra er berätta om detta! Skulle tycka det var hemskt roligt med ett kort på Livia om det finns nåt därute. Då hon är helsyster med min hästs mamma, så känns det extra kul.

Jag hade Messalina här hennes sista tid. Köpte Camaro vid 2 veckors ålder, och lånade hem sto och föl så jag skulle ha dem nära. Messalina var världens snällaste häst. Inget ont i henne! Hon var ju väldigt stor ca 1.72. Ena bakbenet var konstant jättetjockt, något måste ha hänt för det var kronisk lymfangit i det. Eftersom hon började bli lite till åren och med tanke på benet, bestämde ägaren att när Camaro blivit tillräckligt stor skulle hon få sluta sina dagar.
Vad sorgligt det var den dagen hon åkte, jag var med Camaro i hans box, han var 8 månader då. Jag kommer aldrig glömma när hon gick iväg och skulle lastas, hon vände sig en gång mot oss, och gnäggade, sen gick hon rakt på transporten.
Camaro gnäggade länge efter sin mamma....

Jag är iallafall henne evigt tacksam, för hon gav mig den bästa häst jag någonsin kunde få.....

[img=http://img75.imageshack.us/img75/8461/img0003do6.th.jpg][/url]

Jättekul att höra er berätta om detta! Skulle tycka det var hemskt roligt med ett kort på Livia om det finns nåt därute. Då hon är helsyster med min hästs mamma, så känns det extra kul.

Jag hade Messalina här hennes sista tid. Köpte Camaro vid 2 veckors ålder, och lånade hem sto och föl så jag skulle ha dem nära. Messalina var världens snällaste häst. Inget ont i henne! Hon var ju väldigt stor ca 1.72. Ena bakbenet var konstant jättetjockt, något måste ha hänt för det var kronisk lymfangit i det. Eftersom hon började bli lite till åren och med tanke på benet, bestämde ägaren att när Camaro blivit tillräckligt stor skulle hon få sluta sina dagar.
Vad sorgligt det var den dagen hon åkte, jag var med Camaro i hans box, han var 8 månader då. Jag kommer aldrig glömma när hon gick iväg och skulle lastas, hon vände sig en gång mot oss, och gnäggade, sen gick hon rakt på transporten.
Camaro gnäggade länge efter sin mamma....

Jag är iallafall henne evigt tacksam, för hon gav mig den bästa häst jag någonsin kunde få.....

Får man ge upp hoppet om att kunna få se en bild på Livia?
Det verkade ju finnas personer här som kände till hästarna Messalina och Livia. Hade verkligen varit jättekul!

Satt o kollade asvh:s sida där man kan söka hästar och såg att Livia hade 2 avkommor registrerade, varav en namn okänt efter Lasandos. Finns denna avkomma? Någon här som känner till den isåfall? Skulle enligt uppgift om den nu finns vara ett brunt sto...

Liknande trådar

Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka