Baucherbett??

Det är en mildare variant av stångbett. Bettet sitter med de små ringarna i tränset, upponer kan man säga.

Det hjälper den outbildade hästen eller den hästen som går med huvudet upp ivädret att söka sig ner och fram, men på ett mildare vis en ett stångbett. På så vis har den lättare att börja arbeta naturligt mot en muskelbyggande form.
Så står det om beskrivning om detta bett.

Såg ett i verkigheten igår, men ingen visste då var det kom ifrån eftrsom ägaren ej var hemma. Det var ett tvådelat jag såg och det var mkt. trevligt anatomiskt utformat och eftersom min häst har visat sig tvias bäst på tvådelat så vill jag nu ha ett sådant för att prova i början av hans utbildning då jag inte vill sätta stång direkt.

MVH/

Det var ju inte riktigt rätt och alldeles fel str.

Det jag såg kom från Shires, men det finns inte med på deras hemsida och priset var endast 249 kr.

MVH/

Det står Baucherbett där också. :confused: Jag är inte insatt i det, tycker det varkar vara en obehagligt bett.

Relativt billiga baucherbett brukar finnas på www.rideaway.co.uk eller så kan du kolla på www.derbyhousesaddlery.com

Baucherbett är INTE ett stångbett. Det är ett tränsbett med överskänklar med fästen för sidstyckena. Detta kan ge ett visst tryck på nacken. De förlängda sidstyckena har också liknande effekt som bettskivor eller en parerstång. Det låser också i vilken riktning bettet kan vika sig och kan t ex förhindra tungfel. Just denna låsning kan vara en nackdel eftersom bettet lättare viks upp i gommen.

Tack, ska kolla.

Bra att du korrigerade att det inte är ett stångbett, men funktionen som beskrivs verkar i mildare grad som ett sådant och det var vad jag menade, men det framkom ju inte.

Det var vad jag kunde få det till när jag läste om detta helt för mig nya bett som jag aldrig tidigare träffat på.

Har du själv provat detta bett? Vad tyckte du i så fall? För mig ser det trevliga ut en ett vanligt tvådelat och eftersom beskrivningen är vad pålle behöver extra hjälp med och trivs bäst på tvådelat så är det helt klart värt att prova.

MVH/

Jag har intrycket att mina hästar har upplevs baucherbettet som lite mindre behagligt än ett vanligt tvådelat, faktiskt. Så jag använder det knappt.

Vad gäller tvådelat så använder jag mest tvådelat full cheek.

Travhästar brukar ha nåt liknande.... Men inta har det väl nån hävstångseffekt, var skulle den isf komma från? :confused:

:eek: Jag har fått höra att det ska vara ett bett som ska "hjälpa" en häst som lätt går på bogarna att komma därifrån....Men det verkar ju tydligen vara en sanning med modifikation. :crazy:

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: Emiro
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 050
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar