Bättre på vissa gångarter?

B

Båbbe

Satt just och läste igenom resultaten från avelsvisningarna på Solbacken och kom att tänka på en sak. Viss enkel analys visar att vissa tränare alltid får ganska bra poäng på vissa gångarter, men sämre på andra på ALLA hästar de visar. Är det en slump eller är det så att vi flergångsryttare med tiden helt enkelt blir bättre på att rida vissa gångarter? Är detta kanske nåt man som stoägare bör ta lite hänsyn till när man tittar på bedömningssiffror?

I ett fall tycker jag det stämmer överens med hästar från den gården som jag har ridit också (sämre trav, men oftast trevlig skritt och tölt). Själv skulle jag helt klart vilja säga att jag är bäst på att rida skritt och därefter trav, sedan tölt, galopp och absolut sämst på pass (har inte ens lärt mig lägga häst i pass ännu så det är inte så konstigt...) För mig beror det på att jag är lite feg av mig och gillar att sitta och pilla i skritt, dessutom har jag ridit "stora bruna" (och små för den delen ;)) betydligt längre än jag ridit islandshäst så det är väl inte så konstigt att jag är bättre på trav än tölt. :D

Hur är ni som gångartsryttare? känner ni att ni är bättre på vissa gångarter än andra? Är det något ni tänker på tex vid hästköp så man köper en häst som kompletterar en och är bra på det man själv är sämre på? :confused:

Kan det inte ha att gör med vilken typ av hästar tränaren föredrar? Det känns som en konstig teori att de skickliga tränare som visar många hästar kan säkert välja och vraka mellan hästarna också.

Angående hästköp så väljer man förhoppningsvis gångartsanlag efter vad man ska ha hästen till. Vill man tävla så söker man med säkerhet en häst med så bra gångarter som möjligt och som smtidigt uppfyller övriga krav. Jag har då aldrig hört någon resonera att jag är så bra på att rida i xxx så att det är mindre viktigt bara den är duktig på yyy för där behöver jag hjälp.

Rider jag för att träna så väljer jag gångart utifrån vad och hur jag tänker träna. Har aldrig tänkt på det som om jag skulle vara bättre eller sämre i att rida någon gångart, möjligen då galopp då det ofta är stökigare med en isläning en på de "stora bruna" På långriter är tölt överlägset bekvämast även om jag varierar en del. Hästen får ha ett ord med i laget här, tycker den att det blir för jobbigt måste man ju anpassa sig.

Pass är en härlig gångart, eller hur Svarten :love:. Jisses vad det kan gå undan och sedan får man ett konstigt leende på läpparna efteråt. Kan inte påstå att jag är något vidare passryttare, har testat några gånger och gjort det av misstag andra.

Hur "lägger man i" tölt och pass? har en häst som gärna går pass, men gör det självmant, så han går helst, först skritt, sen pass, sen trav, sen galopp. han är gammal travare men är så omusklad (börjar få upp han) så han föredrar pass framför trav. tydligen lättare.

Jo det är klart att det kan ha att göra med vad man föredrar också. Både som professionell tränare och vanlig ryttare. Man kanske gillar hästar med bra trav tex - men frågan är VARFÖR man gillar det? Kanske för att man tycker det är en trevlig gångart att rida, eller precis tvärtom - har hästen redan bra trav behöver den kanske träna mer på tex tölt...

Sedan är det naturligtvis så att många av hästarna som visas av samma ryttare också har samma stam och det påverkar säkert gångarterna också. Men vissa tränare tycks ju alltid kunna pressa ur minst en 6:a i pass även om hästen förmodligen är 4-gångare, medan andra får 5,0 - har det bara med hästen att göra? Jag tror inte det och jag tror också att man får ta vissa siffror med en nypa salt beroende på vem som visat hästen. Men det är ju bara min teori förstås. ;)

Den typen av pass kallar vi för "grisepass" och är inte något vi tränar eller vill att hästarna ska gå i. Flygande pass lägger man från galopp med hjälper som till viss del liknar de man använder för galoppombyte. Den passen går mycket fort, snabbare än galopp!

Man lägger inte tölt utan rider fram hästen ungefär som i trav. För att få en bra tölt krävs på många hästar att man samlar dem oh får hästen att trampa under sig. I grunden har tölt samma rörelseschema som skritt bara snabbare.

Pass lägger man vanligen från galopp, principen om jag förstått den rätt är att tillfälligt få hästen ur balans/störa rytmen och sedan rida fram i pass. Vissa hästar klarar av att gå i flygandepass från andra gångarter också.

Den pass du rider i är förmodligen sk grisepass, rörelsen är den samma som flygandpass men hästen saknar sväv. Inom islandshästvärden så försöker man undvika grisepass utom möjligen på vissa skämttävlingar.

Vill du lära din häst att tölta bör du nog söka hjälp från någon islandshästkunnig, det är svårt att lära ut via internet.

Givetvis har inte poängen på visningen enbart med hästen att göra, tyvärr kan jag tycka. Det är väldigt svårt att avla på egenskaper som "tränare som är skickliga att ta fram de domarna vill se" eller "Skickliga ryttare som kan få den mest svårridna häst att prestera väl" :angel:.

Det är himla synd att alla inte har samma chans på visningen utan tränar/träningsfaktorn är så stor.

. Jag har då aldrig hört någon resonera att jag är så bra på att rida i xxx så att det är mindre viktigt bara den är duktig på yyy för där behöver jag hjälp.
Men det har jag hört ofta.

Den som börjar att rida Islandshäst och bara har ridit 3-gångare förut, de vill att tölten sitter.
En ryttare med dressyrbakgrund klarar däremot oftast traven bra.
Och en hoppryttare är ofta fena på att fixa till bra galopp.

Jag är bra på tölt och pass och tycker att galopp är svårt att utveckla.
Men det gör ju mina medryttare så gärna åt mig, så det blir ju jättebra i slutändan.

Ni skulle se hoppryttarna, oh la la!
De kan rida Islänning de, man bara länger deras stigläder en meter.

Nog har jag hört folk betona att de vill ha bra tölt av alla möjliga skäl, men just i relation till och på bekostnad av andra gångarter är något nytt för mig. Det vanligaste åsikten från "nya" är en häst av fyrgångstyp med väl åtskilda stabila gångarter. Man lär så länge man lever.

För mig som började med storhästar har traven på sitt sätt varit svårare att knäcka. På en häst med en inte alltför stabil trav vilket är ganska vanligt, kan man inte hålla balansen med tyglarna :angel: och inte heller på de som kräver en lägre hand för att få till traven bra. Jag kände det som jag tappade all kontrol och balans om jag inte hade ett stadigt tag i tyglarna oavsett gångart. Det var bara för mig att lära om och hitta min egen balans någonstanns i gömmorna.

Går det å träna en annan ras förutom tennesse å islandshäst tölt?
visste inte jag :o

Nä, som jag skrev nedan, så har jag ingen isis själv, men kommer hamna på en gård med ett 20-tal sådana, så d är ju bra om man lär sej :)

näe. men grejen varför jag frågar om tölt är att nu när jag flyttar i augusti så kommer jag flytta till en tjej som har en massa islänningar, som tävlas i NM å så, så d är ju bra om man har ett hum om hur man gör iaf *skratt*

hm.. men hur är skänkelgivarna för grisepass då? för det måste vara pass han går (han gör det ALDRIG när man leder honom eller longerar/kör honom, så jag har ladrig sett det från marken hur hans ben går), för när han gör detta, så går höfterna i takt, fram å tillbaka (vänster fram, höger fram, vönster fram, höger fram, jag, ni fattar), så d måste väl vara pass?
Hur kan man träna fram den andra passen? (har aldrig testat å driva på honom i galopp) å hur känns den?

Med tanke på att din häst har lätt för passgång så ligger det nära till hands att tro att det kan finnas en aning tölt också, det är hyfsat vnligt hos travare :).

Jag har föresten blivit slagen poängmässigt i fyrgång av en shettis som dock deltog utom tävlan.

Tufft!
D där hade jag absolut ingen aning om! Åh, ska försöka få fram tölt hos han då. för förra ägaren säger att han töltar, men ja. jag har ju aldrig ridit i tölt så jag vet ju inte om d är tölt han går när han liksom inte "orkar" gå varken trav eller pass (när han var MyCKET omusklad). Då gick han nåt som bara kändes som snabb skritt, det var väldigt bekvämt så förra gången jag skötte honom så lät jag honom gå så, iom. att jag inte gärna ville få de där stora blåmärkena på insidan lår som jag får när jag rider barbacka i trav.. han har väldigt markerad manke och skumpig trav. så då föredrog jag det som han gick istället *skrattar* det konstiga är ju det att när man longerar el liknande så går han bara de vanliga 3 gångarterna. varken pass, eller d andra som jag itne riktigt vet vad d är (tölt?).

Men.. nån som har nå tips om hur jag får reda på vad d är han går? nån som kan beskriva "känslan" om hur d är när man rider tölt?

En femma för passen betyder ju bara att man inte visat den, och även om pass har en hög koeffecient (näst högst efter tölt) på avelsbedömningar så kan man ju välja att inte alls visa den. Att börja jobba med passen kan ju gå ut över de andra gångarterna också.

Att så många visar passen för att få 6-6,5 är ju för att höja totalbedömningen.

Detta är också väl värt att hålla i minnet när du kollar bedömningspoängen. Lånar Tims Askur som exempel. Han har ju en "andra klass" ridbedömning som man sade förr (nu är ju klasserna borttagna). MEN 8-8,5 för ALLA gångarter utom pass, som i detta fall drar ner bedömningen. Fortfarande är det en rasandes fin bedömning för en fyrgångare!!

Hej. Prova att rida islandshäst så får du känna på tölt. Annars kan du säkert ringa till någon som tränar islandshästar och få hjälp om du vill lära din travare att tölta.
Tölt är en "springande skritt" med samma fotförflyttning så det är möjligt att det var det din häst gjorde .

Att en häst grisepassar beror på att den inte är tillräckligt lösgjord. (Fysiskt och mentalt)

Hoppas detta var till nån hjälp...

Ang bedömningar så är de mycket tuffare nu sen det blev FEIF bedömningar. Kraven för att få de olika bedömningspoängen har skärpts....

De flesta tränarna pressar nog inte ur hästen en sexa i pass. Det kan jufaktiskt vara så att den tidigare gått för en åtta men blir spänd på visningen...

Ingen som inte sett hästen hemma på träning kan uttala sig om vadsom egentligen finns i hästen. Många blir säkert spända av visningssituationen

Jag rättar mig själv ...

"Att så många visar passen för att få 6-6,5 är ju för att höja totalbedömningen." - med det menade jag att eftersom passen har såpass hög koeffecient så visas även svag pass ganska ofta, för att man t ex vill ha betäckningstillstånd på sin hingst. Men naturligtvis sker även det motsatta; att passen för dagen inte är bättre pga diverse omständigheter.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 334
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama