Bättre på kandar?!

flurrizen

Trådstartare
Min pålle, går bättre på kandar än på träns. Han är rätt svår flörtad och har svårt att komma till jobb på tränset, stretar emot rätt mkt innan han ger sig men på kandaret är han helt tvärtom. Jobbar jättebra från början. Även fast man inte ens håller i stången. Den kan hänga helt om det är så och jag endast rider på bridongen.
Har funderat lite varför det är så, antar att han tycker om när det är mkt i munnen. Går bra på Waterford bett i hoppningen, det är ju lite tjockare än ett vanligt.

Någon som har en teori, eller en häst som också är så här?

Sv: Bättre på kandar?!

har också en häst som gärna stretar emot fick tipset att rida på tredelat bett och ett smalt stångbett som man använder på travare.. vet inte vad det heter men börjes har det.. det blir ju 2 bett i munnen och så får man både ett odela bett och ett tredelat.. finss något tråd om det på ringning-utrusting.. tror tråden heter.. bett åt min häst? men är inte säker..

Min kille är likadan. Han jobbar visserligen helt okej på träns, men det blir ändå en otrolig skillnad när kandaret kommer på (även om jag bara har mycket lätt kontakt, eller inte kontakt alls med stången), slappnar av direkt, jobbar på med stor glädje, är mjukare, lättare i handen, stadigare i formen och allmänt mycket mer arbetsvillig o positiv.

Har en teori om att han trivs med "tyngden" av betten, då jag en gång red på att alldeles för stort och tjockt, och därmed tungt, tränsbett (i brist på annat där jag var just då) och fick ungefär liknande resultat. Jag har ändå inte velat rida med det sen eftersom jag tycker det ligger illa, men det är kanske dumt..

Jag funderar fortfarande vad det kan bero på och om jag kan göra nåt med det bettet han har som passar han anatomiskt för att han ska trivas bättre, så jag väntar med spänning på teorier!

Även om man inte tar i stångtygeln så inverkar stången lite genom sin tyngd. Om hästen höjer huvudet så strävar skänklarna på stången efter att hamna i lodrät läge. Då spänns kedjan lite och hästen får en lätt impuls att sänka huvudet och föra fram pannan och söka handen. Det kanske är det som din häst upplever? Vissa hästar kan man t.ex. longera med ett stångbett utan tyglar (med linan fäst i en kapson) och få sökningen framåt-neråt pga bettets lilla inverkan.

Åtminstonde en teori :idea:

Okej, men det får man ju tyvärr inte tävla på. Det är lite synd. Min är inte riktigt klar för kandarklasserna än så vi kämpar på med träns ett tag till. Men jag ska kolla upp det iaf. Visst blir det så att det bettet sitter bara i tygeln och inte i sidostycket då?!
Tack för tipset. :bow:

Kan nog vara så. Inte provat att longera med stång, kanske ska prova det och se hur det påverkar han, när inte jag sitter och stör. :D
Han har ju ett waterford bett i hoppningen och det går han jätte bra på. kanske kan det vara lite tynd han gillar, eller att det blir tjockare än ett vanligt tredelat, för mkt teorier har jag iaf. :D

Min häst är precis likadan, vill egentligen inte alls vara sammarbetsvillig på träns, men när kandaret kommer på är det en helt annan häst :)

Min är exakt likadan.Älskar sitt kandar men man får inte ta i stångtygeln! Nu rider jag med den hängande och resultatet är ändå anmärkningsvärt mycket bättre. Har tyvärr ingen aning om varför..än..
Annars tycker min häst bäst om tunna lätta bett, medan det här är ju precis det motsatta. Men tyngden i kandaret är nog nåt som han ändå gillar.

I övrigt så tror jag i vårt fall att jag iom kandaret blir stadigare och mer 'försiktig' i den mening att jag blir mer tydlig i mina budskap. Jag ger inte för otydliga och för många signaler utan använder mej bara av det som liksom behövs.. Vilket hästen förstås uppskattar..:smirk:
Det är JAG som rider bättre på kandaret helt enkelt..
Jag blir stadigare i handen men även i kroppen och det speglas ju på hästen som blir likadan. Mycket stadigare och mer alert för hjälperna, mycket mer lyhörd än annars trots att han är en av de mest lyhörda hästar jag suttit på.

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar