Bättre kondition?

A

alma94

Några bra tips för att få bättre kondition på en häst? På uteritter.. :)

Sv: Bättre kondition?

Det finns massor med trådar om det, sök!
Intervallträning är bra, till exempel.

Jag brukar klättra i branta sandtag eller backar, eller galoppintervaller, men tänk på att om hästen inte är så väl tränad så är de bättre o galoppera små stunder sen låta den vila några minuter o galoppera igen :)

klättra i backar, cantra, rida i vatten och på sandstrand, långa skrittturer i off road i bra tempo...

får dom bra kondition av långa skritt turer?? :P det är ju inget minus men tänkte de måste väll vara ganska bra? :)

får dom bra kondition av långa skritt turer?? :P det är ju inget minus men tänkte de måste väll vara ganska bra? :)

Mycket skritt är utmärkt - skritta gärna på "jobbig" mark, krångliga stigar, klättring och allmänt varierat underlag så att hästen måste lyfta på hovarna och gå på halvlång tygel. Beroende på hur vältränad hästen är så kan du lägga in trav och galopp i intervaller.

Hästen ska inte flåsa som en blåsbälg efter en ökning, då har du krävt för mycket. Tänk också på att konditionen ofta blir bättre snabbare än muskler och (framförallt) senor anpassar sig, så ta det lugnt för att inte skada hästen av misstag.

Lycka till med träningen :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 128
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
427
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En fälttävlanshäst behöver ha en bra grundkondition för att orka den ansträngande terrängen och ha energi kvar till den avslutande...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama