Bättre i snö ?

K

Kurant

Har en häst som inte är så värst rolig att rida ut på..
Eftersom jag bara kan rida på ängar och liknande när jag ska rida ut så blir det ju dit jag går..
Men hon blir trippig när jag är ute och blir jätte virrig och hoppar upp i luften mm.
Skulle fråga om det kan vara så att nu när snön kommer ( snart ) kan underlätta lite för mig eftersom hon måste ta i mera när hon går där i djupsnö och kanske kommer av sig , eller rent av inte orkar när vi nu går där..?
För visst är det väl så att när man rider på en äng på sommaren så blir det lättare att bara rinna iväg i galopp än om hon måste pulsa i snön ?
Mitt första snöväder med henne eftersom jag inte ens haft henne i ett år..
Kom jätte gärna med tips om vad jag kan göra åt dumheterna..
Efter några upplevelser har jag blivit något osäker..
:confused:

Kram

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bättre i snö ?

Jag kan bara tala av egen erfarenhet kanske inte är så med alla hästar. Min medryttarhäst är ganska jobbig att rida ut på ibland, jag har märkt att om man rider där det är snö så han måste lyfta på benen eller i skogen runt träden lugnar han ner sig. Detta är dock i skritt jag talar om. I traven blir det snarare sämre om han måste "pulsa" då galopperar han hellre

Kanse det blir lite lite jobbigare för hästen i början men tänk på vilken kraft hon får sedan när snön försviner och ofta blir hästarna xtra glada när det kommit snö.

Har bara två förslag och den ena är att ALLTID rida med 100% konitrasion från hästen eller om hon springer i från dej så rider du galoppen och när hästen vill stana driver du på mer så hästen galopperar ett tag till, efter ett tag tycker hon inte att det är så roligt för man blir ju jätte tröt.

men prova det första allternativet först, det andra har jag dok använt på två hästar som ägarna har tänkt att slakta då dom alltid stak.

Lycka till.

varför bara rida på ängar och liknande? det kan ju va att utmana ödet lite...

Jag MÅSTE igenom ängar för att komma till en väg som leder vidare..om jag inte har någon lust att gå över motorvägen :o ?

När jag skrev att hon rinner iväg så är det ju såklart i från skritt..då har jag ingen lust att öka på galoppen eftersom det inte var jag som startade den .

tack o hej !

Nä det förstog jag oxå men det går ut på att om han nu vill galoppera så för han göra det men då skall hästen galoppera oxå och inte stanna när han vill utan galoppera vilket han sedan ser som negativft då man blir jätte tröt och då blir det inte sticka = skoj utan det blir stika = jätte trött, men detta kan jag bara rekomendera som sissta utväg från att bli av med att sticka, det första skall vara att man försöker att rida med 100% koll.

Min häst är precis likadan!
Han bara rusar när man är ute. Men för oss funka det super att rida i djupsnö, dels var han tvungen och ta det lugnt, och dels så bygger det muskler :)

Åh vad bra , tack Zindy !
Då kanske jag ska ge mig på ett försök ?
Var ute och red igår men då blev hon ju tokig och asgalopperade ut på åkern ( ? ) från en väg..gick tillbaka till stället och såg att vi hade haft ett råddjur i römpan :D ..
Då hade hon ju anledning men inte att bara rusa iväg....

Tack För Era Svar !

Varför inte lägga lite dressyr arbete på åkern/ängen? lägga lite volter halter mm för att få hästen att tänka på annat.. eller helt enkelt sluta galoppera på den åkern/ängen för att få hästen att förstå att det inte är oki .?

En liten varning bara...tänk på att inte rida för mycket i djup snö det kan orsaka korsförlamning!!!!! :crazy:

det är INTE den primära orsaken till korsförlamning! (sök på korsförlamning och ta reda på vad det kommer av, jag hinner inte förklara...)

däremot överansträngda ben. man ska ALDRIG träna mycket i snö då det frestar på senor oerhört mycket.

Det eller skogen.. Allmänt bra för hästen att få titta var den sätter fötterna. Min kuse rusade i 100km i timmen från början men efter en del skogsridning och ridning med andra hästar blev han lugn och fin.

Ja men jag menar att det blir en väldig ansträngning för musklerna= om hästen har en tendens till det kan det bli förvärrat...Lång ritt i snö blir en överansträngning till slut.... :crazy: villket resulterar spända muskler... :crazy:

qodrofenia skrev:
varför riktar du det svaret till mig?

för övrigt så har inte korsförlamning med snö att göra..
Ber om ursäkt var inte till dig.... :o

Det kan stämma.. msuklerna blir dock inte spända om man varvar ner efteråt och stretchar ordentligt. Men man måste ju alltid ta det i förhållande till hästens kondition. Ofta har hästen redan överansträngt sej (eller rättare sagt ansträngt dej så mycket att det tar lång tid att återhämta sej med risk för överansträngning om man gör det fr ofta) när den visar att den är trött. Om den inte har mycket dålig kondition. Riktigt DJUP snö ska man bara rida ca 20 meter i till att börja med, det är RIKTIGT jobbigt.

ja precis det är det jag menar riktigt DJUP snö...

hehe , tack för era svar !
Det är nog ingen risk att jag rider i snön alls eftersom det är barmark ..yehu. :banana:
Det där med korsförlamningen hade jag ingen aning om..
Tack för tipset det ska jag tänka på framöver..nästa år förhoppningsvis :)

Hej med er!

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama