Bättre gångarter?

B

Beauty_Boss

Halloj! Vissa jag har pratat med säger att man förbättrar hästens gångarter genom att ria i vatten och snö (som är lite djupare) och vissa säger att det är fint när man går i vattnet/snön, men när man kommer ut på plan mark igen så är det lika dant som innan, hur är det egentligen? :p

*Elon som jättegärna skulle vilja förbättra ponnyns gångarter Ännu mer :p *

Sv: Bättre gångarter?

Det stärker ju att gå i snö och vatten. Men skillnaden kommer inte direkt. Jämför det med cavaletti arbete och allt annat stärkande arbete med hästen. Man börjar ju inte galoppera fem bågar i samma galopp och alltså väldigt snäva svängar i förvänd. Utan man börjar på en långsida bara för att hästen ska få grepp om det och efterhand blir hästen starkare och orkar mer. Likadant med hästens steg. Den orkar gå bättre och bättre.

Man kan rida i sand också men det är inte bra för senorna om man gör det för mkt.

Okejokej, får väls e om jag hittar nån snö att rida i då ^^ men ger det samma effekt att trava över cavaletti som att trava i snö/vatten?

Jag skulle tro att det är jobbigare i snö och vatten (självklart beroende på hur djupt det är). Med tanke på att man rider kanske ett 30 minuters pass i snön och galopperar ett par rundor i vattnet på 500 meter men man ställer inte upp cavalettis runt hela spåret i ridhuset och rider runt, runt i 30 min. På det sättet tror jag snö ger mest.

Hoppas du förstår.

Annars har det nog mest med antal repetitioner och hur långt (vatten och cavaletti) och höjd (vatten och snö). Hoppas att du förstod även det. :D

haha, okej, jao, jag tror att jag fattar :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 674
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar