Batteri till pulsmätaren

SiZo

Trådstartare
Ja, batteriet till själva pulsmätaren verkar vara slut, eller så är den trasig, men jag vill iaf prova att byta batteri, men har ingen anning om vart jag ska lämna in den?
Och vad ungefär brukar det kosta?

Tack på förhand!

Sv: Batteri till pulsmätaren

Du kan byta batteri själv;) Bara öppna den, ta ut batteriet, titta vad det är för något, köpa ett nytt och sätta i det nya. Vet inte nån som har lämnat in sin pulsklocka/mätare för att byta det.

Lustigt att du frågar.
Min klocka la av förra veckan, och Mia tipsade om att Teknikmagasinet byter batterier.

Det alltså inte själva klockan jag pratar om, utan mätaren, och så vitt jag kan se så finns det inget sätt att öppna den mer än att bryta upp plasten, och det känns lite sisodär!

Klockan har jag nyss bytt batteri på, lämnade in till en vanlig urmakare, betalde typ 50-80 kr har jag för mig.

nån som vet vad det ska vara för batteri?

Det alltså inte själva klockan jag pratar om, utan mätaren, och så vitt jag kan se så finns det inget sätt att öppna den mer än att bryta upp plasten, och det känns lite sisodär!

Klockan har jag nyss bytt batteri på, lämnade in till en vanlig urmakare, betalde typ 50-80 kr har jag för mig.

nån som vet vad det ska vara för batteri?

Aha!!! Trodde det var klockan.

Verkar som att jag får slänga iväg ett mail till Mia och fråga henne!

Det går inte byta batteri i sändaren utan man måste köpa nytt. Vet att Mia vid något tillfälle tog emot den gamla och sålde en ny till rabbaterat pris.

SKOJAR DU MED MIG?!?!?!?!

Menar du på fullaste allvar att man alltså köper en SVINDYR apparat som man måste köpa ny om ca 2 år?!?!

Jag har då fan inte råd att köpa helt ny pulsmätare, varför i hela friden skulle jag sätta i nytt batteri på pulsklockan när den tog slut i samma veva! Man får ju ny pulsklocka på köpet.

Fan så irriterad jag är nu! Måste ju gå att byta ut batteriet på nåt sätt.:mad:

Vad har du för pulsmätare? Den dyrare av de som Mia säljer ska iaf gå att byta batteri i, enligt hemsidan.

Polar Horse RS800CX:
"2 års Garanti.
Batteriets drifttid i sändaren: ca 2500 timmar
Mottagarklocka: i genomsnitt 2 år
Båda batterierna är utbytbara!
"

Ja du den som visste vilken... den är rätt gammal, inte så mkt använd den senaste tiden eftersom tävlingshästen blev halt (3 år sen) och har legat i sin låda tills för kanske 6 månader sen....

Jag tänker ju inte betala 5000 kr för att kunna byta batteri på skiten!

Riktigt jävla förbannad är jag nu!
Kommer aldrig någonsin köpa något som heter Polar igen!!!!

Kollar just nu på alternativa märken, nån som har nåt tips på nåt som funkar på häst? gärna med GPS i nu när jag ändå måste byta!

Aha. Låter som att det troligast är en Polar Easy isf (vet inte hur gammal RS800CX är men har för mig att den kommit medan jag haft min häst, vilket är två år).

Dra ett par djupa andetag, maila Mia och fråga hur man ska göra.

Har mailat, men inte fått nåt svar...
Går det inte att byta batteri så går jag över till Garmin, betydligt billigare och det gick att byta batteri oxå ;)

Räknar på att få betala ca 2000 kr, och det är alltså GPS i den klockan!

Fast väldigt mkt otrevligare än den lilla kostnaden jag hade planerat att betala för ett enkelt batteribyte...

Det kommer dröja åtminstone 3 månader innan jag kan köpa en ny pulsmätare.

Borde stå tydligare att man måste köpa ny när batteriet är slut tycker jag faktiskt!
Känner mig totalt grundlurad.

Bestämde mig för att antagligen köpa en dyrare variant för att få klockan vattentät oxå! Blir väl ca 3000 kr, men det är det nog värt... när om jag får råd med en!

Nu skall vi inte måla fan på väggen...

Polars pulsmätare består ju av två komponenter: Mottagare(Klockan) och Sändare(den lilla bulan på pulshandtaget eller bältet).
På mottagaren går det utmärkt att byta batteri själv, finns på de vanliga "gubbdagisen" som Clas Ohlson mfl. själva bytet görs precis som på en vanlig klocka, skruva bort luckan på baksidan och byt batteri.

På sändaren kan man på vissa modeller ej byta batteri då dessa är vattentäta och limmade, dock har polar inbytesprogram (rabatt på nya sändaren om man lämnar in den gamla i pant) och det kostade vad jag kan minnas senast vi bytte någonstans runt 150-200 kr, man behöver alltså inte köpa en ny pulsmätare då batteriet i sändaren tar slut.
Sedan finns det också sändare där man kan byta batteri precis som på klockan.

Av mia fick jag höra att det kostade 1095 kr iaf, och det är mkt pengar!
Hade det varit som du sa ca 200 kr så hade jag inte blivit så sur, men nu är det en betydligt högre summa!

Jag tycker du ska ta kontakt med Polar direkt och klaga och be om hjälp. Det brukar hjälpa. De har alltid varit mycket servicevänliga för mig.

Och så till något helt annat. Jag gillar Polar för pulsmätningen som jag tycker är bra. Batteritiden för GPSen är dock endast 10 timmar så jag är noga med att alltid har extra batterier med mig för att byta under loppen. Jag tycker GPSen är sådär.

Däremot gillar jag Garmins GPS MYCKET bättre men inte pulsmätaren. Och så måste jag hålla på med laddning i klykan under hålltiderna. Suck.

Kan man inte få allt i ett paket undrar jag filosofiskt. Vad har andra för erfarenheter?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
895
Senast: Angel
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 786
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
624
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar