Bates Innova

Sv: Bates Innova

Skönt med ngn mer än mig som det tog tid för att komma helt ned i InnoVan!

Min häst som rör sig med mkt rygg och har goda längningar hade problem med att man hamnar i "aktiv sits" hur man än gör, hon blev jättestressad. Jag har tidigare (i min Jaguar) kunnat åka lite på fläsket i längningar för att inte störa för mkt, det går inte i InnoVan. Nu när jag kommit ner ordentligt och pålle vant sig är längningarna ännu bättre, med bättre bärighet och ännu mer bakben (vi får nu sällan ngt sämre än 8or).

Förstår dock inte hur ngn med kortare ben (jag mäter 173) kan rida i InnoVan (extended)? Kan man inte slappna av i överskänkeln och ljumskarna helt hamnar knäet för högt upp och skänkeln åker bak med en gång.

Jag stormtrivs med min sadel, synd bara att lädret är som plast.

Jag har precis köpt Innova standard. Extended blev alldels fel för mig, är 167 cm lång. Har ridit lite i den men har bara bild på torridning. Hästen hamnade i sjukhage ett par dagar.
http://www.pixbox.se/?page=pic_link&pic_id=22901337&pic_size=640x480
Hade även jag lite problem i början med att komma ner i sadeln. Blev lite svank i början. Men nu börjar det arta sig. Nu vill man ju bara rida hela tiden....

Jag trivs iaf väldigt bra med Innova extend fastän jag bara är 159 lång.
Jag trivdes inte i standard. Dessa bilder här nedan är på min extend. Jag har bara ridit i sadeln ca 7 ggr totalt.

8.jpg

13.jpg

22.jpg

KL
Jag (157) samt äldsta dottern (154) var och tittade på Bates sadlar i helgen. Hennes 15" caprilli ser så liten och puttig ut på de stora C ponnierna. Först ut kollade vi på LDn men den gillade inte dottern, sen var det Bates ponnydressyr 16" som hade alldeles för korta kåpor. Hennes knän hamnade under kåpkanten, mer lagom för vår lilla 6 åring.:eek: Innovan var störtskön men skulle bli för lång för ponnisarna så det slutade med att vi köpte en till Caprilli fast 16,5" istället. Bruna naturligtvis då ponnisarna är flugskimlar med bruna flugor samt en är gulbrun.

Frågan är bara vilken färg på kavajen man ska ha till brun sadel?

KL
Frågan är bara vilken färg på kavajen man ska ha till brun sadel?

Blååå, såklart!!
Annars så var jag och tittade på ponnyhoppningar i söndags, och såg då en flicka med brun hjälm och brun kavaj (hon satt inte till häst, så jag vet inte vad det var för färg på sadeln) och det var mycket snyggt!

Senast ändrad:

kl*

Är det någon som har en Innova, som skulle kunna slänga in en bild på sitsen tagen uppifrån. Så man ser hur vid den är för ryttaren i sätet?

Vore kalasbra om någon skulle kunna tänka sig att göra det!! :laugh:

Rakt uppifrån? På hästen eller på bock?
Sadeln kom idag, ska hämte den på torsdag, första ridturen blir nog på fredag när jag kommer hem från skolan, ska försöka ta bilder då om inte nån annan hinner före.

Ja, precis, rakt uppifrån. På bock eller häst spelar ingen roll.
Så man ser hur sätet ser ut.

Någon som har en som kan berätta hur den är? Om den är vid i sätet? Funderar på en sådan, men har lite problem att hitta en sadel som inte är för vid i sätet.

Jag tycker den ser ut att ha rejält bred midja, men när jag satt i den upplevde jag den inte lika bred som den såg ut. Jag gillar annars sadlar med smal midja. Man måste nästan prova själv för upplevelsen kan vara så olika!

kl

jag har vanliga stöden och extended på prov hemma, det ska bli jätteintressant att se hur de är att rida i, de var otroliga när jag satt på bocken m sadeln.

Åsså om den passar pålle såklart :o

Jag har en brun "Innova" storlek 0 eller (16,5")

Den är grymt skön att rida i, och snygg är den också. Hästen älskar den!

Dock har jag upplevt följande problem med den.

Lädret är av dålig kvalitet. Det färgar av sig och har liksom rynkat sig på ovansidan och flagar på undersidan. Det är inte engelskt läder i den.

Den kändes stor i början, jag kom inte riktigt ner i den.

Storlekarna är stora.

Kommer nästan aldrig åt att använda knästöden. Inte för att jag egentligen behöver använda dem men de finns ju där... De sitter liksom för långt fram. Jag misstänker dock, då jag har detta problem i de flesta sadlar, att mitt lårben är kort och därför når jag inte fram..

Annars är passformen och designen helt underbar.

storlek 2 är 18 (den har jag)
i butiken sa dom att storlek 1 är 17. (den provade jag också)
så 0 borde vara 16.

Jag vet! Men tycker inte du att din "2:a" alltså 18" är stor för en 18"?

Jag tycker nämligen att min 0 är större än en 16" det var därför jag skrev 16.5 där uppe. Har ridit tidigare i en Wintec som var storlek 17" och den var stor som ett badkar. Och det är ju samma företag som gör Bates sadlarna.

Liknande trådar

Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2