Bates dressyrsadel

steril

Trådstartare
Någon som testat nya Bates dressyr cair ?
Bates-dressyr-CAIR-NEW_1808.jpg

Sv: Bates dressyrsadel

Vad är det som är nytt med den?
Har Innovan själv och den ser ju typ likadan ut och har cair. Så jag är nyfiken vad de har ändrat :)

Nyhet..
BATES DRESSAGE CAIR NEW
Bates, ny lyxig dressyrsadel som kombinerar traditionell design och elegant utseende.
Innovativa funktioner som garanterar hästen komport och ryttaren optimal balans.
Med "Cair"luftpanelsystem, justerbara flexiblock, utbytbara koppjärn, justerbart Y-gjordssystem.
Samt lätt tillpassningsbar med "Easy Change Rider System" gör att den är lätt att anpassa till nära nog alla hästar.
Mycket smal i sitsen och större sittyta.
Ergonomiskt utformade stigläderkrampor som sitter längre bak.
Tillverkad i vegetabiliskt garvat anilinläder i bästa kvalite.
Sadeln säljs med 10 års garanti på bommen och 5 år på luftpanelerna.
Sadeln levereras med medium koppjärn.
Sadelöverdrag medföljer.
Finns i svart och brun.
Storlek 16,5", 17", 17,5", 18".
Pris: 12.750:-

Med tanke på priset kanske det är en utveckling av caprillin. Ser trevlig ut och liknar innovan lite mer i modellen. Själv gillar jag ju starkt batessadlarna. Tycker de är sköna. Hästarna gillar dem med. Är som med allt annat, de ska passa hästen

Jag är också intresserad av sadeln! Har provsuttit den i butik, såå skön att sitta i där!
Vad jag har hört är den största skillnaden vulsterna, på inovan så är de fasta vulster och på den nya kan man byta ut. Alltså precis som på tekna sadeln sitter dem fast med kardborre på insidan. Man kan då byta mellan olika storlekar beroende på hur mycket knästöd man vill ha!

Hon har en lite känslig rygg, den sadelutprovaren jag hade då, sa att luft var ju så himla bra!! Så jag köpte en sån!
En kort tid därefter fick hästen jätteont i ryggen och svankade när jag borstade och musklerna sjönk ner och blev stenhårda!
Bokade tid hos kiropraktor/vet och hon sa att sadeln förstört hennes rygg då luft blir väldigt hårt! Så precis tvärt om än vad sadelutprovaren sa, kan säga att den sadelutprovaren gick jag inte till sen när jag skulle ha en ny sadel!! Sen om det finns mindre känsliga hästar som trivs med sadeln låter jag vara osagt, men jag lägger aldrig en luftstoppad sadel på nån av mina hästar!

Jag är också intresserad av sadeln! Har provsuttit den i butik, såå skön att sitta i där!
Vad jag har hört är den största skillnaden vulsterna, på inovan så är de fasta vulster och på den nya kan man byta ut. Alltså precis som på tekna sadeln sitter dem fast med kardborre på insidan. Man kan då byta mellan olika storlekar beroende på hur mycket knästöd man vill ha!

Fast det har man på alla andra än inovan modeller på Bates kunnat göra länge typ 10år

Vad tråkigt att det blev så för dig. Alla sadelutprovare jag pratat med, typ 4 st och alla väldigt välkända, har sagt att typ luft är det bland det bästa man kan ha på hästen just av den anledningen att det inte är hårt utan anpassar sig efter trycket på ryggen.

Var exakt vad den jag hade sa till mig oxå, medan den jag har nu som är välkänd, säger tvärtom precis som kiropraktorn... Jag väljer och lita på sistnämnda då jag sett personliga bevis för det...:(

Var exakt vad den jag hade sa till mig oxå, medan den jag har nu som är välkänd, säger tvärtom precis som kiropraktorn... Jag väljer och lita på sistnämnda då jag sett personliga bevis för det...:(

Vad tråkigt att din häst tog skada av sadeln. :(
Min hästs kiropraktor varnade mig för luftstoppade sadlar då jag höll på att leta ny sadel när hon var ut senast. Hon berättade att hon sett brännskador på hästars ryggar just för att det blir inte samma mjuka svikt som med ullstoppat. Så den lixom rullar runt som en ganska dåligt pumpad badboll och drar med sig hästens hud.
Sadelutprovaren rekommenderade dessutom ullstoppat till min hästs känsliga rygg. Men jag vet också flera som är helnöjda med sina luftstoppade sadlar.

Delvis kL

Det är bs att sadlar med luft skulle ge brännsår eller bli hårda mot hästens rygg, det är gammalt motsträvigt skitsnack!!!!!

Jag har sett flertalet bevis med tryckmattor m m där dom kan bevisa att luftstoppade fördelar trycket mkt bättre än ullstoppade och latexstoppade sadlar! Däremot så är inte luften en garanti för att sadeln passar alla hästar utan bomformen behöver fortfarande passa. Tex så har Bates i mitt tycke misslyckats med designen på sina nya sadlar då bossorna är alldeles för lite vinklade vid avslutet vilket betyder att det är stor risk för tryck i ländryggen på hästen om inte hästen är absolut spikrak och inte sluttar ngt upp mot korset som dom flesta hästar gör! Detta kan resultera i ryggsmärtor på hästen, men det är inte orsakat av luften utan fel passform för hästen!!

Vissa hästar gillar inte luft och vissa hästar vägrar gå utan men i villet fall så måste sadeln passa hästen! Luft kan aldrig ersätta passform! Tyvärr är inte alla sadelutprovare så skickliga utan provar ut illapassande sadlar, det är inte luftstoppningens eller sadelns fel!!

Delvis kL

Det är bs att sadlar med luft skulle ge brännsår eller bli hårda mot hästens rygg, det är gammalt motsträvigt skitsnack!!!!!

Jag har sett flertalet bevis med tryckmattor m m där dom kan bevisa att luftstoppade fördelar trycket mkt bättre än ullstoppade och latexstoppade sadlar! Däremot så är inte luften en garanti för att sadeln passar alla hästar utan bomformen behöver fortfarande passa. Tex så har Bates i mitt tycke misslyckats med designen på sina nya sadlar då bossorna är alldeles för lite vinklade vid avslutet vilket betyder att det är stor risk för tryck i ländryggen på hästen om inte hästen är absolut spikrak och inte sluttar ngt upp mot korset som dom flesta hästar gör! Detta kan resultera i ryggsmärtor på hästen, men det är inte orsakat av luften utan fel passform för hästen!!

Vissa hästar gillar inte luft och vissa hästar vägrar gå utan men i villet fall så måste sadeln passa hästen! Luft kan aldrig ersätta passform! Tyvärr är inte alla sadelutprovare så skickliga utan provar ut illapassande sadlar, det är inte luftstoppningens eller sadelns fel!!

Exakt så! Min har rak rygg så Innovan ligger som en smäck. Hon skulle säkert kunna ha denna också.

Dessutom finns det ju många skillnader på luft i olika sadlar. Vissa har Cair och andra Flair och sen finns det ju de asgamla som bara luft är pumpat rakt in i bossorna. Just den typen av luftstoppning kanske inte är at föredra :D

Vet du det där är ren BS . Väldigt tråkigt att sadelutprovare sprider sån skit , kan inte vara ngn vare sig kunnig eller professionell .

Hon har en lite känslig rygg, den sadelutprovaren jag hade då, sa att luft var ju så himla bra!! Så jag köpte en sån!
En kort tid därefter fick hästen jätteont i ryggen och svankade när jag borstade och musklerna sjönk ner och blev stenhårda!
Bokade tid hos kiropraktor/vet och hon sa att sadeln förstört hennes rygg då luft blir väldigt hårt! Så precis tvärt om än vad sadelutprovaren sa, kan säga att den sadelutprovaren gick jag inte till sen när jag skulle ha en ny sadel!! Sen om det finns mindre känsliga hästar som trivs med sadeln låter jag vara osagt, men jag lägger aldrig en luftstoppad sadel på nån av mina hästar!

Fast det stämmer ju inte. Har haft bates på ca 20st olika typer av hästar allt från känsliga till sådana som du kan lägga träsadel på. Bates blir väldigt mjuka när de värms upp så att de skulle vara hårda stämmer inte.

Skulle inte tveka en sekund på att lägga bates på känsliga ryggar. Däremot så är det ju inte sagt att bates skulle passa alla ryggar i formen och oavsett sadelmärke så skadar de ju ryggarna om de är dåligt tillpassade

Vad tråkigt att din häst tog skada av sadeln. :(
Min hästs kiropraktor varnade mig för luftstoppade sadlar då jag höll på att leta ny sadel när hon var ut senast. Hon berättade att hon sett brännskador på hästars ryggar just för att det blir inte samma mjuka svikt som med ullstoppat. Så den lixom rullar runt som en ganska dåligt pumpad badboll och drar med sig hästens hud.
Sadelutprovaren rekommenderade dessutom ullstoppat till min hästs känsliga rygg. Men jag vet också flera som är helnöjda med sina luftstoppade sadlar.

Knappast luftstoppade sadlars fel att sadeln är så dåligt tillpassad att den ger brännskador. Och knappast är luftstoppade sadlar överrepresenterade när det gäller att fara omkring på ryggen

Liknande trådar

Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: MimmiNO
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 604
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Loma
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama