Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan bara säga att luftpanelerna tryckte sönder min hästs rygg....
Berätta mer om hur den förstörde din hästs rygg.
Jag är också intresserad av sadeln! Har provsuttit den i butik, såå skön att sitta i där!
Vad jag har hört är den största skillnaden vulsterna, på inovan så är de fasta vulster och på den nya kan man byta ut. Alltså precis som på tekna sadeln sitter dem fast med kardborre på insidan. Man kan då byta mellan olika storlekar beroende på hur mycket knästöd man vill ha!
Var exakt vad den jag hade sa till mig oxå, medan den jag har nu som är välkänd, säger tvärtom precis som kiropraktorn... Jag väljer och lita på sistnämnda då jag sett personliga bevis för det...
Delvis kL
Det är bs att sadlar med luft skulle ge brännsår eller bli hårda mot hästens rygg, det är gammalt motsträvigt skitsnack!!!!!
Jag har sett flertalet bevis med tryckmattor m m där dom kan bevisa att luftstoppade fördelar trycket mkt bättre än ullstoppade och latexstoppade sadlar! Däremot så är inte luften en garanti för att sadeln passar alla hästar utan bomformen behöver fortfarande passa. Tex så har Bates i mitt tycke misslyckats med designen på sina nya sadlar då bossorna är alldeles för lite vinklade vid avslutet vilket betyder att det är stor risk för tryck i ländryggen på hästen om inte hästen är absolut spikrak och inte sluttar ngt upp mot korset som dom flesta hästar gör! Detta kan resultera i ryggsmärtor på hästen, men det är inte orsakat av luften utan fel passform för hästen!!
Vissa hästar gillar inte luft och vissa hästar vägrar gå utan men i villet fall så måste sadeln passa hästen! Luft kan aldrig ersätta passform! Tyvärr är inte alla sadelutprovare så skickliga utan provar ut illapassande sadlar, det är inte luftstoppningens eller sadelns fel!!
Hon har en lite känslig rygg, den sadelutprovaren jag hade då, sa att luft var ju så himla bra!! Så jag köpte en sån!
En kort tid därefter fick hästen jätteont i ryggen och svankade när jag borstade och musklerna sjönk ner och blev stenhårda!
Bokade tid hos kiropraktor/vet och hon sa att sadeln förstört hennes rygg då luft blir väldigt hårt! Så precis tvärt om än vad sadelutprovaren sa, kan säga att den sadelutprovaren gick jag inte till sen när jag skulle ha en ny sadel!! Sen om det finns mindre känsliga hästar som trivs med sadeln låter jag vara osagt, men jag lägger aldrig en luftstoppad sadel på nån av mina hästar!
Vad tråkigt att din häst tog skada av sadeln.
Min hästs kiropraktor varnade mig för luftstoppade sadlar då jag höll på att leta ny sadel när hon var ut senast. Hon berättade att hon sett brännskador på hästars ryggar just för att det blir inte samma mjuka svikt som med ullstoppat. Så den lixom rullar runt som en ganska dåligt pumpad badboll och drar med sig hästens hud.
Sadelutprovaren rekommenderade dessutom ullstoppat till min hästs känsliga rygg. Men jag vet också flera som är helnöjda med sina luftstoppade sadlar.