Bästa understället

Emmie_75

Trådstartare
Min dotter kan inte ha täckbyxor/täckkjol eller liknande då hon rider. Istället har hon softshell ridbyxor, men som ni förstår blir det inte tillräckligt om man rider två hästar per dag utomhus året runt. Hon har också problem med knäna och behöver verkligen hålla sig varm.
Jag funderar på om Back on Tracks långkalonger kan vara ett bra köp till henne, både eftersom jag hört att de håller värmen superbra samt för knäna. Har någon testat dem= Kanske komplettera med långkalsonger i ull över då det är som kallast. Eller är det någon som har något annat tips?

Min dotter kan inte ha täckbyxor/täckkjol eller liknande då hon rider. Istället har hon softshell ridbyxor, men som ni förstår blir det inte tillräckligt om man rider två hästar per dag utomhus året runt. Hon har också problem med knäna och behöver verkligen hålla sig varm.
Jag funderar på om Back on Tracks långkalonger kan vara ett bra köp till henne, både eftersom jag hört att de håller värmen superbra samt för knäna. Har någon testat dem= Kanske komplettera med långkalsonger i ull över då det är som kallast. Eller är det någon som har något annat tips?
Nu har jag bara deras halskrage, men jag tycker absolut att den värmer bra, så det kan säkert funka.
Ull är ju också outstanding, vet inte vilket jag tror blir bäst, jo ull är ju bättre om man blir lite svettig..
Angående knäna så tror jag att det viktigaste är att inte ha så tajta brallor, sträcks de över knäna så minskar blodtillförseln i ett i övrigt ganska blodfattigt område + att kläderna plattas ut och luftspalt försvinner. Så, lite för stora långkallingar i ull + typ såna termoridbrallor som sitter lite fluffigt skulle jag sätta mina pengar på.

• Gilla
Reactions: Ace
Ull är det bästa materialet men det är inte så slitstarkt och går sönder i grenen för mig. På grund av det slog jag till på ett par Houdini "Alpha long jons" för två veckor sedan. Än så länge är jag väldigt nöjd. De är tjockare just över knäna vilket är väldigt skönt.

Från jobbet har jag också fått ett par "förstärkningsunderställ " från Wool power, de är underbara när det blir svinkallt.

Jag har BoT långkalsongerna och jag känner ingen skillnad värmemässigt mot vanliga kalsonger.

Rider man många hästar utomhus är långa chaps oslagbart. De tar även vinden vilket inte softshellbyxor och underställ gör. Själv har jag alltid softshell på vintern och förstärker med långa chaps vid ridning ute och vid strängare kyla. Gillar inte underställ då det kan korva sig.

Varför kan hon inte ha täckkjol eller termobyxor? Chaps i täcktyg kan man tillverka själv genom att "slakta" ett par täckbyxor, om man inte får tag på färdiga chaps.
Om det mest är knäna som är problemet - vet inte alls om det funkar - men kom att tänka på knäskydd som mattläggare brukar ha?

Varför kan hon inte ha täckkjol eller termobyxor? Chaps i täcktyg kan man tillverka själv genom att "slakta" ett par täckbyxor, om man inte får tag på färdiga chaps.
Om det mest är knäna som är problemet - vet inte alls om det funkar - men kom att tänka på knäskydd som mattläggare brukar ha?
Hennes ponny är fullkomligt livrädd och får panik av ljudet som blir av tyg som "prasslar" och/eller är lite väl klumpigt. Han är lite skrajsen av sig gällande vissa saker och både vi och tidigare ägare har försökt jobba med det utan framgång.

Har tyvärr inget att komma med men chaps i skinn är riktigt bra mot väta och vind och man (tycker jag) behåller värmen helt ok. Prasslar inte heller :)

Hennes ponny är fullkomligt livrädd och får panik av ljudet som blir av tyg som "prasslar" och/eller är lite väl klumpigt. Han är lite skrajsen av sig gällande vissa saker och både vi och tidigare ägare har försökt jobba med det utan framgång.

Haha, jag har gått omkring och funderat på om tösen jobbade i uniform eller något! :D

Försök att få tag på ett par gamla militärbyxor m/58 i ylletyg. De är inte vackra men de håller rätt bra mot vind och duggregn och man får plats med många långkallingar under. Fundera även på rejäla benvärmare som går över knäna.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 807
Senast: Pilot
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Övr. Hund Jag kanske är lite skadad av hästvärlden, där man täcker och skyddar och värmer och grejar till absurdum. MEN, jag vill gärna ha ett...
2
Svar
25
· Visningar
3 865
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025