Bästa tipset/Rådet

Sv: Bästa tipset/Rådet

Jag kunde inte tänka mig något bättre än att få visa världen underverken.

Mina besökare fick både hitta kaffekokare, spis och fixa fikabröd. Och i de flesta fall både byta blöja och mata också.

Fifan, hade jag träffat någon på Ica jag kände när jag efter drygt en vecka fixat att pallra mig utanför huset så hade jag brytit ihop.

NU är det roligt att visa upp mitt underverk. Men det tog tid att känna så. Och det kan drabba vem som helst. Så jag tycker nog att man bör förbereda tjocka släkten på att det kan bli besöksförbud. Jag är väldigt glad att jag gjorde så.

Fast om du ska koka vattnet eller inte beror ju på vad du har för kvalité på vattnet! Vissa har bättre å andra sämre vatten! Vad man har för något går oftast att hitta på sin kommuns hemsida!
Du kan ju tex koka upp vatten och ha det stå i kylen och blanda med nykokat vatten! Fast kanske va det du menade? Fast går ju typ lika fort eller fortare att ha kokat vatten klart i rumpstemp och sen köra i micron i 22sec.

När den är liten och man kör ersättning kan det ju vara bra att koka vattnet innan, jag tänkte inte på det då jag inte kört med ersättning förrän han var långt mer än fyra månader. Så vi har inte kokat vattnet, eftersom han var så stor när han började med flaska med annat än mjölk i. Men att ha kokat vatten och blanda kallt och varmt är nog bra med mindre barn. :)

Ja, om man har en micro som det funkar i är det nog bra, jag har aldrig haft det, men det stämmer säkert som du säger. :) Det går även att ha med hett vatten i termos om man är ute och blanda till, smidigare än att låna micro på något ställe när man inte vet hur länge det ska micras (i den micron). I mitt tycke alltså. :)

Vilket är det bästa tipset/rådet du fått vad beträffar graviditet, förlossning och nyfödda bebisar?

(Jag har bara fått en miljon puckade tips hittils så jag känner mig mest irriterad och arg. :o Främst detta eviga tjat med: "ja, passa på och njut nu för snart är ingenting sig likt"... det känns lite som att det är poängen med att vi valt att skaffa barn faktiskt. :grin: )

Mitt bästa tips är nog att gå in i föräldrarollen rätt förutsättningslöst. Inte ha en massa hang-ups som "mitt barn ska inte" etc.
Att ta till sig sådant man tror kan passa och inte hetsa upp sig över (i sitt tycke) "dåliga" tips eller råd. Att försöka göra det praktiska lätt för sig (ex mikro i sovrummet, barnsäkra så att man kan inte behöver vara lika orolig att barnen ska göra illa sig etc.).

Ni kommer att märka vad som passar just er, vissa vill använda vatten på bebisrumpor, andra våtservetter, vissa byter bara på skötbordet, andra på golvet etc. Det jag själv önskar att jag gjort annorlunda första graviditeten var att jag var så inriktad och fokuserad på förlossningen då det i själva verket är "uppfödningen" som (i mitt tycke) är viktigare. Ut brukar de ju komma hursomhelst...

När det gäller uppfostran så tycker jag att det fungerar ungefär som hästuppfostran!:D

Och om man nu njuter och tycker det är härligt att vara gravid (vilket jag gjorde:love:) så kan man ju passa på och gotta sig när man väl är det. Njuter man inte av det så njuter man förhoppningsvis av resten av tiden när bebisen väl ploppat ut!

Fast anledningen till att jag 'gnällde' var en svar på en fråga, jag var sjukskriven för fogarna och satt i rullstol, och fick frågan om jag inte kunde jobba hemma, och jag förklarade att liksom hela dagen försvann bland annat för att jag var tvungen att sova korta stunder, röra mig, sova igen osv. Och då är det lite halvonödigt att börja kommentera att man skulle minsann få sova ÄNNU MINDRE sen (vilket inte ens är sant, när hon föddes fick jag sova hela 3 timmar innan nästa matning - himmelriket!).

Annars så ville jag som sagt också ha besök på en gång när jag kom hem, jag tyckte det var jätteroligt. Begagnade saker skulle jag gärna tagit mot.

KL:

Om man vill ha besök eller inte är nog väldigt individuellt? Jag älskade att få besök när vi kom från BB, jag ville ju inget hellre än att visa upp sötaste bebisen i världen? Fika fick de ta med själva (vilket de också hade vett till). Lite avlastning dessutom då jag fick nackskott och hade grymt ont i nacken de första dagarna... Dålig ställning när jag ammade ha ha man ville ju se vad liten gjorde men det var inte helt enkelt.

Mitt råd: snäckor! Gick att köpa på BB att ha på bröstvårtorna i början av ammningen OM man får sår eller för att förebygga. Vet att många med mig har tackat gud för dem (de var inte dyra 100 kr kanske?).

Jag har nog en snäll omgivning eller så är jag inte så brydd? Får snälla kommentarer om hur fiiiin magen är (fast jag mest känner mig som en fet flodhäst), och frågor och råd jag kommer inte på något som stör? Var i London för några veckor sen och där kan man snacka om uppmärksamhet pga mage - blev erbjuden sittplats överallt (och folk blev småsur på de som satt om de inte reste sig), jag har nog aldrig pratat med så många "okända" på en resa det var valptricket på hög nivå :-)

*kl*
Apropå bästa tipsen - de bästa jag fått har inte handlat om barnet i sig utan om mig :D. Typ, köp hem mjukt toapapper efter förlossningen, se till att ha megabamsebindor hemma, ha kräm att smörja in brösten med... Sånt där man inte har nån lust att handla sedan men oj vad bra det är att ha. Såna saker är bra tips för man vet ju inte vad förlossningen innebär innan.
Sedan gillar ju jag att diskutera prylar, typ bärselar och babygym och sånt, men det är ju mer sakerna i sig. Vad barnen sedan tycker om är så individuellt.

Egentligen helt OT men tar mig friheten att svara på din fråga:

Senaste elefanten kläckte ur dig:
"Ja, den där har minsann blivit rotfylld" sagt till min chef syftandes på min mage. Jag stod precis sidan om och vi hade precis hälsat på varandra.

Och tyvärr så finns det fler sådana "elefantuttryck" men som sagt så är det inte vad TS tråd handlar om.

Måste bara fråga...
Är det alla svar här på Bukefalos som varit fel??? Du har ju ställt mycket frågor.

Om nu ngn redan tagit upp detta har jag bara läst första sidan.....

Kom på en sak till. I slutet av min graviditet (framförallt när förvärkarna började komma) tyckte jag om att duscha, men tyckte att det var jobbigt att stå längre stunder. Då skaffade jag en stol att ha i badkaret, så jag kunde sitta i duschen. Så det är mitt råd till alla gravida som hamnar i samma sits. :)

Egentligen helt OT men tar mig friheten att svara på din fråga:

Senaste elefanten kläckte ur dig:
"Ja, den där har minsann blivit rotfylld" sagt till min chef syftandes på min mage. Jag stod precis sidan om och vi hade precis hälsat på varandra.

Och tyvärr så finns det fler sådana "elefantuttryck" men som sagt så är det inte vad TS tråd handlar om.

Fy den kommentaren var ju riktigt förnedrande - vad paff du måste blivit. Hoppas besöket var smärtsamt sedan :devil:

Både jag och min andra kollega stod mest och gapade. Jag brukar kunna vara ganska rapp på att ge svar men denna gången så kom jag inte på ett enda dråpligt svar. Tack och lov tog min chef med sig gubbstrutten och försvann annars vet jag inte vad som hänt... ;)

Minns varken att jag fick bra eller dåliga råd/tips.

Men ett bra tips är att de gäster som kommer och hälsar på i början får bjuda på mat istället för att köpa en massa bebiskläder.
Jag har massor av plagg ingen av mina 2 barn hunnit använda!

Donera bröstmjölk om det är möjligt, prata med dem redan på bb för de tar ett tag innan man blir godkänd.
Man måste inte vara någon "monsterkossa" ett sjukt litet barn är en portion kanske bara 5 ml bröstmjölk så kan man donera bara 1 dl/dygn kan man rädda liv.

Xylocain salva, till underlivet efter förlossningen och såriga bröstvårtor (måste tvättas först!)

Nagelfil istället för nagelsax.

Tunna formskurna bindor! De stora är vidriga att ha på sig.

Ta med en bärbar dator med trådlöst internet till förlossningen, mina barn har bara sovit första tiden så de timmar jag vart upp på bb har vart hur långtråkiga som helst.

Köp madrasskydd till din säng, ifall vattnet går när du sover + efteråt skydda mot mjölk, kräkor, avslag osv.

Mitt tips

Alla grviditeter/förlssningar/barn är olika, även mellan syskon kan det skilja mkt.

Jag tackade för alla tips jag fick och gjorde sen som jag ville och som passade/passar mina barn ända :)

Om ni nu inte är gifta så se till att skriva papper hos soc INNAN bebis kommer det gjorde inte vi - sjukt jobbigt då de bara har förmiddagstider och bebis enda sovstund på hela dygnet låg där... Sen kan ju något hända vid förlossningen och då är det skönt att man inte behöver bekymmra sig om faderskapet i alla fall.

Nu har jag funderat och jag tipsar om ett lammskinn/fårskinn att ha i vagnen (och gillar inte barnet vagnen så är det mysigt att ha på golvet och låta barnet ligga på). Jag är så otroligt nöjd med mitt lammskinn som jag har i vagnen, innan blev det ganska kallt när hon låg ute och sov och nu är hon perfekt varm och gosig när det är dags att ta upp henne :)

Om ni nu inte är gifta så se till att skriva papper hos soc INNAN bebis kommer det gjorde inte vi - sjukt jobbigt då de bara har förmiddagstider och bebis enda sovstund på hela dygnet låg där... Sen kan ju något hända vid förlossningen och då är det skönt att man inte behöver bekymmra sig om faderskapet i alla fall.

Vi fick inte göra det :mad: Ringde och försökte efter att jag läst om en mamma som dött på förlossningen och pappan hade haft svårt att få ta barnet då för att han inte officiellt var pappa och yada yada, men de sa bara att vi fick vänta till efter förlossningen. Fast jag vet att andra fått göra det innan, det är väl kommunberoende kan jag tro.

Det är nog kommunberoende - här rekomenderade till och med BM det och ÄNDÅ lyckades vi inte ta oss iväg.. Nu har vi gift oss så nu ska vi slippa det hoppas jag!

Det är inte kommunberoende. Det står om det i Föräldrabalken 1:4:
Bekräftelse av faderskap sker skriftligen och skall bevittnas av två personer. Bekräftelsen skall skriftligen godkännas av socialnämnden och av modern eller en särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet. Är barnet myndigt eller står det enligt 6 kap. 2 § inte under någons vårdnad, skall bekräftelsen i stället godkännas av barnet självt. Socialnämnden får lämna sitt godkännande endast om det kan antas att mannen är fader till barnet.
Bekräftelse kan ske även före barnets födelse.

(Min lagbok ligger i bilen så jag hoppas att googlandet gav rätt resultat.)

Senast ändrad:

Gifte ni er under graviditeten eller innan?
Vi ska gifta oss nästa månad och har bf 14/2. Hoppas också slippa skriva på papper. Men vet inte om de utgår från när man blev gravid eller när barnet kommer.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677
Gravid - 1år Är ni det? Flickvännen till en av killens kompisar är gravid i v 28 och har sedan start varit såååå lycklig!!!! och älskat livet mer än...
2
Svar
24
· Visningar
2 674
Senast: tessiem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24