Bästa tipset/Rådet

Q

qrumelur

Vilket är det bästa tipset/rådet du fått vad beträffar graviditet, förlossning och nyfödda bebisar?

(Jag har bara fått en miljon puckade tips hittils så jag känner mig mest irriterad och arg. :o Främst detta eviga tjat med: "ja, passa på och njut nu för snart är ingenting sig likt"... det känns lite som att det är poängen med att vi valt att skaffa barn faktiskt. :grin: )

Sv: Bästa tipset/Rådet

Håller med MayDay! Lyssna inte på alla utan känn efter vad som passar er. Och lär dig svara "men det här funkar bäst för oss".

För alla som har fått barn nån gång i världshistorien är på något sätt proffs på allas barn och tror alla är likadana. Varför vet jag inte?? Typ "vaddå sover han inte i vagnen?? alla barn gillar vagn, våra barn somnade bla bla bla". Så man får skuldkänslor och alltid tror man gör nåt fel...

Sen kan jag dock hålla med de som säger att du ska passa på och njuta, för aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att livet skulle vändas upp och ner så här mycket, att jag skulle få sova så lite och hinna göra så lite. :D

Annars kan jag skriva så här:

Graviditet - passa på att vila. Jobba inte in till sista dag även om du är pigg och fräsch, gör saker du gillar och var så utvilad du kan när det närmar sig.

Förlossning - läs boken Att föda, den är bra. Annars hade jag svårt att ha förväntningar och skriva brev osv, man vet ju inte vad som kommer att hända så man kan ju inte veta innan hur det känns!

Nyfödd bebis - ro om er själva ordentligt första tiden och låt inte folk komma om det verkligen inte passar. Vi lät ingen komma första veckan (mer än mina och sambons föräldrar som kom med lite mat).

Sen kan jag dock hålla med de som säger att du ska passa på och njuta, för aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att livet skulle vändas upp och ner så här mycket, att jag skulle få sova så lite och hinna göra så lite. :D

Äsch! Jag är ju trött på vardagslunken! :eek:

Bästa tipset: Lyssna inte på alla tips och råd du får! ;)

Tack! Det behövde jag höra.
Jösses vad alla ska tycka till och det ena är mer idiotsikt än det andra.
Jag är nog ganska överkänslig och en jättetråkig människa just nu egentligen. :cry: Undrar om jag har några anhöriga och vänner kvar när det här är över? :o

Undrar om jag har några anhöriga och vänner kvar när det här är över?

Du menar när ungen fyllt 18 och flyttat ? :-)

Själv är jag rätt så häpen över hur folk som får barn nu verkar funka.
Råd vill de inte ha.
Ingen får visa intresse/alternativt blir man upprörd för att intresset inte är tillräckligt stort från omvärlden.
Folk kommer baaaaaaaaaara med korkade kommentarer om magen eller om framtiden med barn.
Man vill inte ärva saker.

Konstiga männskor.

Råd vill de inte ha.
Ingen får visa intresse/alternativt blir man upprörd för att intresset inte är tillräckligt stort från omvärlden.
Folk kommer baaaaaaaaaara med korkade kommentarer om magen eller om framtiden med barn.

Konstiga männskor.

That's me ...

Senast ändrad av en moderator:

Och jag säger tvärtom - det är otroligt mycket vilsammare att vara föräldraledig än att vara (hög)gravid. Jag hinner mer nu när jag är hemma med bebis, än när jag var hemma sjukskriven innan graviditeten. Vi har nog aldrig haft det så välstädat och ordnat hemma som nu!

Visst är det jobbigt med sömnbristen ibland, men man är ju i grunden frisk, man har inte ont hela tiden och kan leva som vanligt, röra sig obehindrat osv. Hälsan är värd så mycket mer! Plus att en bebis är ungefär hundra gånger roligare än en gravidmage.:laugh:

Bästa tipset... Det var väl att handla begagnat, otroligt mycket billigare, och utbudet av begagnade bebisprylar är jättebra.:)

Du menar när ungen fyllt 18 och flyttat ? :-)

Råd vill de inte ha.

Konstiga männskor.

Var har du träffat sådana människor? "Folk som får barn nu" är väl jag, t ex, men jag känner inte igen mig i din beskrivning. Visst, "passa på att njuta nu" är väl inte det bästa rådet till nån som är sjukskriven, knappt kan röra sig och har infekterade sår över hela kroppen. :cool: Men förutom det, så - ärvda saker t ex älskar jag, är ju superbra om man kan få en massa fina saker och slipper köpa!

Då är du konstig :-)

Mitt bästa råd är att plugga in ett par kottar i öronen. Så slipper du höra alla råd.
Kommer någon med läskiga begagnade saker så säg, tack men nejtack.
Om svärmor är jobbig (genomgående annat tema) säg åt henne själv istället för att låta blivande pappan ta dina konflikter.

Du är inte representativ :-)

Läs i de trådarna som finns här på föräldraforumet så kommer du att se att många av de nyblivna är precis så som jag skrev. Inte alla, men väldigt många.

Läste i en tråd häromdagen och fick lust att skriva något dräpande om hur otacksamma folk var när de blev erbjudna begagnade saker som de inte ville ha "baraföratt" men jag höll mig i skinnet.

Eller hur otroligt jobbigt det är när folk kommenterar deras mage. Eller när de tycker att magen är jordens 7 underverk
Eller när nån vill komma på besök. Eller inte vill.
Eller vill ställa upp som barnvakt. Eller inte vill.

Allt är liksom fel

Senast ändrad:

Läste i en tråd häromdagen och fick lust att skriva något dräpande om hur otacksamma folk var när de blev erbjudna begagnade saker som de inte ville ha "baraföratt" men jag höll mig i skinnet.

Men får jag fråga varför du sitter och retar upp dig på såna här saker?

Varför tycker du att alla råd du fått är puckade ? Och varför frågar du i så fall om råd ?

Varför tycker du att alla råd du fått är puckade ? Och varför frågar du i så fall om råd ?

Det är fult att besvara en fråga med en fråga! ;)

Därför att jag har (hittils) fått -i mina ögon - puckade råd.
Råd som är irrelevanta, icke-aktuella och faktiskt helt felaktiga. De kommer iofs. från ett fåtal personer så det är väl inte hela världen... :angel:
Problemet är egentligen inte råden i sig utan andra människors behov av att "sitta på höga hästar" och diktera villkoren för hur min graviditet och mitt liv ser ut, borde se ut och kommer att se ut...

Därför undrar jag över andra råd och tips. Såklart. Nåt vettigt måste det väl finnas? :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Ett annat bra råd är att skölja av barnet under kranen i handfatet när man byter blöja. Enkelt, trevligt för barnet som vänjer sig vid vatten på ett odramatiskt sätt, och blir rent.

He he och då svarar jag på din fråga.

För att jag tycker det är otacksamt och dessutom icke-miljö tänk att inte vilja ha begagnade grejer "baraföratt"

Hade tänkt vara tyst men det går inte... Ursäkta TS det här blir lite OT.

Som ogravid så accepterar jag inte när andra människor klampar in i mitt privatliv helt ohämmat och domderar om det ena eller andra. Men så blir man gravid och plötsligt så ska man tycka att det är ok att människor som på sin höjd kan beskrivas som ytliga bekanta lägger sig i och klampar runt som elefanter i en porslinsaffär. :mad: Jag har fått kommentarer under min graviditet som har varit på gränsen till kränkande (Nej, jag är inte känslig, sist så reageade även min manliga, ogravida kollega som stod sidan om på den oerhört korkade kommentaren). Mycket möjligt att jag uppfattas som känslig och gnällig både som gravid och ogravid men då tänker jag fortsätta att vara det.

Vad gäller att ärva/begagnat så är jag ännu ett undantag från regeln. Tittar man på annonssidor och auktionssajter så är just barnkläder och barnartiklar oerhört attraktiva varor så Mabuse och jag är knappast de enda undantgen.

Slut på OT.

TS lyssna på Mabuse, tycker hon kommer med kloka och vettiga råd.

Vad tråkigt att du känner det så att bara för att man blir gravid så klampar folk ohämmat in i privatlivet.

Kan du ge ett exempel på vad ytliga bekanta som "lägger sig i och klampar runt i porslinsaffär" säger/gör ? Jag är alltså uppriktigt nyfiken för att jag liksom inte förstår vad som kan vara till problem
Antingen hade jag de berömda kottarna i mina öron när jag var gravid eller så har jag aldrig haft den typen av människor runt mig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677
Gravid - 1år Är ni det? Flickvännen till en av killens kompisar är gravid i v 28 och har sedan start varit såååå lycklig!!!! och älskat livet mer än...
2
Svar
24
· Visningar
2 674
Senast: tessiem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24