Nödstoppet sitter definitivt inte 100 ännu. Funkar oftast men inte på nivån att det verkligen blir ett nödstopp så det jobbar vi vidare på.
Normalt sett följer hon inte kopplet ens i ett neutralt läge. Man kan få henne att bli följsam om man jobbar med att gå i åttor t ex. Då fattar hon och följer fint efter en stund men så snart man släpper övningen är man tillbaka och att ruta ett igen.
Ni får börja gå i åttor hela tiden då
...Nej, men växla med det och annat är ju inte fel. Sen kom jag på att bland det viktigaste (beror också på hunden) är ju att fokusera på följsamheten -som jag skrivit förut- och att hon är följsam utan koppel,men inte i koppel är pga det du säger..hon VET att ni är där bak och bara hänger på! Så vad kan ni göra åt det?
Ni skulle med sele och halsband också ha långt koppel (+3m) eller lina- kortare lina vilket gör att hon inte borde dra lika mycket. Sen börja innan promenaden med lite spring och träning på tomten-det kan vara vilken träning som helst som lite trick, lydnad som lugnar ner henne något. Ni skulle kunna börja promenaden i halsband redan på tomten och gå mot staketet i normal takt och om hon drar där så stannar ni (
dra aldrig tillbaka henne, eller dra aldrig i henne för att ni vill gå åt ett annat håll tex...Om hon ska lära sig att inte dra så kan ju inte ni dra i henne-så tänk på det) och väntar, men det bästa är att reagera innan hon kommer ända fram i kopplets längd och då ropa glatt HEJ istället för nej vilket har funkat för mig och då berömma o belöna och så prova igen, kanske gå i ett Z el 0 och belöna kontakt...
Sen kan ni "packa" ner leksak/er, en del av frukosten, lite godare godis, ev vatten...Sen mixar ni mellan sele och halsband och i halsband är det viktigt att ni är konsekventa-med att hon inte kommer fram en meter. men genom att gå 8or, mitt i vägen=inte såmycket att nosa på) och att ni helt enkelt måste vara roligare -enligt vad hon tycker är roligare.. tex innan vad iaf jag skulle använt ett längre koppel drygt 3m eller kortare lina ca 5m) kopplet/linan sträcks ropa tex HEJ eller JAPP istället för att säga nej när hon drar och vara tråkig - enligt hunden- då kommer hunden vända sig om och då ska ni berömma och belöna med tex godis..och sen upprepar ni och ibland kan ni belöna med leksak och lek, ibland kan ni belöna med att busa lite och ibland med en uppgift tex sitta o vinka, ibland gå in bland gräset och "hitta" mat/godis---vilket ni gömmer för hunden och det kan ni med fördel även göra även vid /i skogen - då ser hunden er som en som är duktig på att hitta mat överallt
Sen i skogen om hon inte kommer på inkallning eller inte tar kontakt eller inte är följsam i skogen (mina är följsamma i skogen så det är inte omöjligt) så bör ni ha lina på henne och göra på samma sätt som under promenaden... En belöning när hon tar kontakt skulle kunna vara ett litet spår som har mat/godis/öra på slutet eller en sök ruta med mat , el en lek...då blir ni roligare!
Sen vet jag inte när labbar ska motioneras mera - om hon inte är för ung annars är det en super bra sak att köra när hon blir tillräckligt gammal - CYKELDRAG-det kör jag och det är bra lågintensiv träning för hundarna.o något riktigt roligt,,,det finns 2 -3 varianter och en är den enklaste där hunden drar bredvid cykeln och det är inte alls som när dom drar framför...Jag brukar köra båda beroende på hund....och den bredvid är ju bättre om man ska köra saktare - den skulle hon kanske klara för då får hon gå/springa i sin takt. Du skrev att ni tränade agility och det är jätte bra aktivering och motion, men innan dom är vuxna så ska man ta det lugnt med för höga hinder.
Sen det sista så är det faktiskt också viktigt att dom aktiveras även motioneras beroende på ålder och att det utvecklas...Gärna någon lydnad så klart, och aktiveringar där hunden får tänka själv, nos aktiveringar och vad passar inte bättre nu på sommaren än personspår vilket labbar brukar älska..För att inte prata om apport-sök-sporten..
Angående klicker träning så gör det ingenting om du skulle använda det - hunden mår INTE dåligt om ni tränar på olika sätt::Tvärtom hunden mår bra om du använder klicker som är det mest positiva du kan träna...Jag kör shejping/klicker, men min man kör vanlig träning och det går utmärkt, hundar är smartare än måna tror och förstår olika metoder LÄTT!
Hemlis
Du behöver ingen klicker för den metoden...du kan som jag o många andra- säga ett speciellt ord tex ett glatt o snabbt yes som jag lärde in som klicker- yes=godis tex använder jag det vid lydnadsövn ute (bra om man glömt klickern) el vid target inlärning osv .En sak är säker hunden lär sig snabbare med klicker/röst även om man som jag växlar mellan klicker och yes. Prova att lär in och sen lära något tex handtarget (hunden ska dutta mot din hand utan att du säger något(
) eller att hunden ska ställa tassarna på ett underlägg...Ja du gör som du vill såklart..men du skulle inte ångra dig...
OJ vad långt det blev - jag ber om ursäkt , men jag kunde inte sluta skriva orden bara flöda fram
:idea1: