Bästa strategin mot maskrosor?

tanten

Trådstartare
Förra året hade jag knappt några maskrosor i gräsmattan. I år veerkar det svämma över av dem. Jag har påbörjat kriget genom att gräva upp de största.

Förra gången jag bodde på landet hade jag en gräsmatta som till majoriteten bestod av maskrosor på försommaren. Där var kriget förlorat redan innan jag flyttade dit. Så jag orkade aldrig bry mig. Nu hade jag ju en i stort maskrosfri första sommar förra året och jag minns det med saknad....

Vad gör man? köper RoundUp? Fortsätter Lyfta upp dem med grepen? Ger upp och blundar?

Sv: Bästa strategin mot maskrosor?

Absolut inga gifter tycker ju jag då. Vi måste hjälpas åt att vara rädda om vår jord.
Jag plockade maskrosor vareviga dag den våren jag köpte mitt hus. Höll efter och höll efter. Det märktes stor skillnad till året därpå. Det kräver lite extra insats i början av säsongen men sedan är det inte mycket som kommer upp längre.

Jag kan tipsa om Speeda weedy som är en ogräsupptagare som du kan använda utan att behöva böja dig ner, mycket snäll mot ryggen!

If ju can´t beat them, use them!
Eller vad man nu säger ;)

Syrran gjorde maskrosmarmelad eller saft eller nåt sånt förra året.
Finns säkert mer saker man kan göra av dem.

Annars njut av deras härliga gula färg som lyser så vackert och kör sedan över dem med gräsklipparen innan de ombildar sig till "fluffbollar".

Vill man ha kvar gräsmatta är inte Roundup att rekommendera, det finns annat som tar bara ogräset men låter gräset vara kvar. Vill man gå på den giftfria linjen är det manuell upptagning, men det vägrade maken efter att jag plockat med Speedy Weedy - gräsmattan såg ut som ett såll :(

Vill man gå på den giftfria linjen är det manuell upptagning, men det vägrade maken efter att jag plockat med Speedy Weedy - gräsmattan såg ut som ett såll :(

Originalmodellen är lite "snällare" då den inte tar med sig lika mycket jord som den nyare, kraftigare modellen. Jag brukar trampa till "såret" där maskrosen suttit så syns det mindre. Och på sikt behöver man alltså inte rensa lika ofta.

Nja, jag har den gamla modellen (numera skrotad, väldigt klen konstruktion), och jag måste säga att även om jag tycker det är rätt roligt blir inte resultatet lika kul med alla hålen. Jag tycker inte det hjälper att trampa till, men det beror kanske lite på hur gräsmattan ser ut innan man börjar. Vi har en extremt pedantskött matta, och då märks det ungefär som motsvarande hål på en golfgreen...

Ser till att få ordentlig fart på grästillväxten och sen klippa ofta på högstainställningen så de aldrig hinner blomma?

Vill man ha kvar gräsmatta är inte Roundup att rekommendera, det finns annat som tar bara ogräset men låter gräset vara kvar. Vill man gå på den giftfria linjen är det manuell upptagning, men det vägrade maken efter att jag plockat med Speedy Weedy - gräsmattan såg ut som ett såll :(

Nu hade jag ju inte tänkt spruta gräsmattan ;) snarare dutta en liten aning i varje maskros. Det torde inte gräset dö av - om man inte är för frikostig med medlet.

Vad finns det för medel som tar maskrosorna men inte gräset menar du?

Ser till att få ordentlig fart på grästillväxten och sen klippa ofta på högstainställningen så de aldrig hinner blomma?

Maskrosor är smarta. Klipper man så blommar de bara i markplan så att säga. Stjälkarna blir kortare. Så det funkar inte :meh:

Det finns gräsmattegödning, typ Stroller, som ger gräset näring men dödar annat. Hos mig har det fungerat och där maskrosorna har varit blir det ett hål och sen växer gräset över. Nåt sorts gift är det såklart, annars skulle de inte dö, så man får väl välja ståndpunkt utifrån egna värderingar.

Oj, det finns massor. Vi har tyvärr åkerfräken som invaderar, så vi har främst valt preparat för att försöka få bukt med det otyget.

Har en bekant med pedantskött utställingsträdgård. De berättade att hon i sin iver att utrota maskrosor i rabatten, gått runt med en liten pipett och droppat mitt i rosetten. Tyvärr spred maskrosroten Round-Up så till den grad att hon skövlade halva sin pristrädgård, rabatterna gulnade och dog i varierande omfattning (hur känsliga växterna runt var).

Så pass starkt är giftet, det gäller att vara försiktig.

Jag trodde inte att andra växter dog om man bara droppade på bladen på det som ska bort?
Jag som hade planerat att ta en sväng och droppa round up på alla jäkla nässlor i min ena rabatt, men det kanske är en dum ide.. Vill inte ta död på allt annat..

Det trodde inte jag heller, och uppenbarligen inte trädgårdsinnehavaren heller. Bl a hade en hel slänt med murgrönor dött, efter att det kommit några droppar i en maskros.

Beror nog också på hur känsliga omkringliggande växter är.

Maskrosor som är så fina :)! Däremot tycker jag förfärligt illa om nässlor och kirskål :mad:... Nässlor är värst, för de "försvarar sig" ju till och med när man försöker göra sig av med dem.

Jag trodde inte att andra växter dog om man bara droppade på bladen på det som ska bort?
Jag som hade planerat att ta en sväng och droppa round up på alla jäkla nässlor i min ena rabatt, men det kanske är en dum ide.. Vill inte ta död på allt annat..

Ja, jag har inte riktigt den erfarenheten av RoundUp. Jag sprutade nässlor på gården och de skrumpnade ihop men kom rätt ofta igen. Har också försökt ta död på lönnsly i syrehäcken genom att knipsa av och dutta RoundUp på brottytan och på bladen. Men det gav föga resultat.

Det måste varit underdunder Lovisaleonora_s bekant använde;)

Möjligen skillnaden på liscenspreparat och konsumentmedel?

Nog är det så. Jag har inte möjlighet att få tag på licensmedel så det är den svagare konsumentvarianten jag kan använda. Den lär inte döda speciellt mycket av gräsmattan. Eller mossmattan kanske jag ska kalla den :)

ska kolla lite på olika medel. Verkar finnas något som heter Stroller? Ska jämföra priserna.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix