Bästa stekpannan

kolblakkur

Trådstartare
Jag behöver köpa en ny stekpanna ASAP men det verkar vara en djungel. Helst vill jag nog ha en gjutjärnspanna men vill inte ha en som har en emalj, utan vill kunna använda metall i den utan att riskera att skada stekpannan. Om inte gjutjärn; vad ska jag då ha? Tar tacksamt emot förslag med länkar pga trött på googling 😆
 
Gjutjärn är ju fantastiskt. Vi är lite för lata för att ta hand om den, så vi kör mest rostfritt för de kan man om man vill köra i diskmaskinen 😅 Metall kan repa, men inget som stör eller förstör tycker vi så det är också skönt att man inte behöver tänka på vad man använder.
 
Gjutjärn är ju fantastiskt. Vi är lite för lata för att ta hand om den, så vi kör mest rostfritt för de kan man om man vill köra i diskmaskinen 😅 Metall kan repa, men inget som stör eller förstör tycker vi så det är också skönt att man inte behöver tänka på vad man använder.
Ta hand om? Vi sköljer av dem om man stekt nått kladdigt typ pastasås, gryta, korvstroganoff. Annars gör vi inget.
 
Ta hand om? Vi sköljer av dem om man stekt nått kladdigt typ pastasås, gryta, korvstroganoff. Annars gör vi inget.
Det är då jag kör min i diskmaskinen eller diskar för hand... sköljer av gör jag alla andra gånger, tex efter att ha stekt svamp eller korv. Vad gör du om du inte sköljer av?
 
Använder mest en i gjutjärn som jag köpt på loppis. Väl instekt och lagom stor till mest bara mig.
Men har också en i lättviktsgjutjärn jag fått i julklapp för några år sedan. I början var jag lite skeptisk, men nu är jag riktigt nöjd!
 
Jag var också team gjutjärn, men maken har fått över mig i team kolstål. Jättebra funktion och inga problem att använda knivar eller vad som i dem. Och de är inte alls så svårskötta som sitt rykte.
 
Jag har två gjutjärnspannor köpta på rusta. De fungerar bra. En vanlig och en grill.
Jag har även en satake stekpanna som jag trivs ännu bättre med, pga vikten.
https://www.satake.se/sv/articles/2...ttviktsgjutjarn-med-honeycomb-non-stick-24-cm
Har använt alla i 1,5 år nu och de är som i nyskick alla tre. Gjutjärnen är tunga och jobbiga med att olja in och så och jag tycker att man ska diska dem, så de är kanske inte rätt för mig, men jag har samtidigt inga problem med att det bränner fast trots att jag kör dem i diskmaskin då och då.

Sataken däremot, den är lätt och inget bränner fast alls och kan diskas i maskin utan bekymmer, vill nog ha fler sådana. Jag gillar till och med de rundade kanteerna, kanske inte perfekt vid pannkakstillagning, men har vant mig vid det nu också. Den vinner, mycket på grund av vikten, så onödigt att de andra är så tunga. Jag kan inte lyfta dem ordentligt.

stekpanna-i-lattviktsgjutjarn-med-honeycomb-non-stick-24-cm.jpeg
 
Jag köpte precis en Satake-panna (som är länkad här ovanför) och den är grym. Har två i gjutjärn också men föredrar nog faktiskt Sataken just nu.
Handtaget ligger verkligen så bra i händerna när man håller i den! Den är lätt att "svänga runt" från att ta tag från spisplattan till att svänga runt och hälla ur lite sås och stekfett som blir kvar. Mina gjutjärns ligger inte alls lika bra i handen när jag gör samma rörelse och så tyngden på det.
 
Jag var också team gjutjärn, men maken har fått över mig i team kolstål. Jättebra funktion och inga problem att använda knivar eller vad som i dem. Och de är inte alls så svårskötta som sitt rykte.
Minuset med kolstål tycker jag är att man inte kan diska ur dem ordentligt när de är heta som man kan göra med en gjutjärn.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 568
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 663
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 898
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp