Bästa sättet för att göra ärrbildningen så liten som möjligt?

Sv: Bästa sättet för att göra ärrbildningen så liten som möjligt?

Nelex finns väl inte längre, men veterinärer brukar skriva ut en annan sort. Minns inte vad den heter just nu,:confused: Har tappat namnet, men det ser till att det inte bildas svallkött vid sårläkning.

Lotagen heter det.:) Prata med din vet.

Om skadan/såret inte sitter dumt till så att det går upp och om hästen är ohalt så rekommenderar jag rörelse för cirkulationen (dålig cirkulation, sämre läkning).
Skrittpromenader, hagvistelse.
Lotagen för att minska svallkött. Aloe vera gel för läkning.

Vad är era tips och trix?

Skadan gäller ett bakben, skenben.

Hej!

Rekommenderar en silikongel som finns att köpa på Apoteket. Den heter Dermatix och minskar ärrbildningar.

210342s.jpg

MVH/Carina

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 373
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka