Bästa sättet att äta sjöborre?

Jag har ätit, i Grekland. De klövs på mitten och så skrapades innehållet ut. Tillagades inte alls vad jag minns, kanske var en citron inblandad men jag tror inte det. Kan tänka mig att det funkar med citron.

Ursäkta svammel, men det var så länge sen. Kände mig tvungen att berätta att jag ätit sjöborre. Gott var det. :)
 
Jag har ätit, i Grekland. De klövs på mitten och så skrapades innehållet ut. Tillagades inte alls vad jag minns, kanske var en citron inblandad men jag tror inte det. Kan tänka mig att det funkar med citron.

Ursäkta svammel, men det var så länge sen. Kände mig tvungen att berätta att jag ätit sjöborre. Gott var det. :)
Jag har ställt foten på en sjöborre i Grekland. Det var inte alls angenämt. Tänker att en rimlig hämnd är att äta en 30 år senare.
 
Det smakade... speciellt. Den var lite fet och nötig men med en distinkt bismak. Doften var inte alls särskilt trevlig men citron hjälpte. Bismaken var något väldigt välbekant och efter ett tag gick det upp för mig att det var gammal hund. Alltså den där distinkta doften av otvättad halvblöt hund med lite dålig andedräkt. Äckligt och mysigt på samma gång.

Jag är inte helt avskräckt ändå, vill prova det rått och eventuellt smaksatt.
 
Det smakade... speciellt. Den var lite fet och nötig men med en distinkt bismak. Doften var inte alls särskilt trevlig men citron hjälpte. Bismaken var något väldigt välbekant och efter ett tag gick det upp för mig att det var gammal hund. Alltså den där distinkta doften av otvättad halvblöt hund med lite dålig andedräkt. Äckligt och mysigt på samma gång.

Jag är inte helt avskräckt ändå, vill prova det rått och eventuellt smaksatt.
Ypperlig beskrivning av hur det smakar! 😁
 
Det smakade... speciellt. Den var lite fet och nötig men med en distinkt bismak. Doften var inte alls särskilt trevlig men citron hjälpte. Bismaken var något väldigt välbekant och efter ett tag gick det upp för mig att det var gammal hund. Alltså den där distinkta doften av otvättad halvblöt hund med lite dålig andedräkt. Äckligt och mysigt på samma gång.

Jag är inte helt avskräckt ändå, vill prova det rått och eventuellt smaksatt.
Jag vet inte om jag någonsin fått höra att något var äckligt och mysigt på samma gång tidigare? Och även om jag mest blir osugen av din beskrivning så googlar jag nu sjöborre… 😂
 
Jag vet inte om jag någonsin fått höra att något var äckligt och mysigt på samma gång tidigare? Och även om jag mest blir osugen av din beskrivning så googlar jag nu sjöborre… 😂
Och jag försöker febrilt komma fram till hur man kan beskriva det på det sätt @Milosari gjorde och ändå komma fram till att man inte är helt avskräckt utan gärna vill testa igen O_o:laugh:
 
Jag smakade på sjöborre i samband med en kurs som jag gick på universitetet där vi gjorde ett bottenskrap och fick upp bland annat sjöborrar. Inga tillbehör, minns det som att det smakade salt och beskt.
 
Jag vet inte om jag någonsin fått höra att något var äckligt och mysigt på samma gång tidigare? Och även om jag mest blir osugen av din beskrivning så googlar jag nu sjöborre… 😂
Ja fast det är ju det. Den gamla hunden luktar ju, men det är som ruttnande tång. Det luktar egentligen äckligt, men det luktar ju också hav och hav är något positivt. Kanske kanske att det är något lättare för vana hundägare att äta sjöborrar då ;). Andra har nog sämre associationer till doften av hundandedräkt.

Och jag försöker febrilt komma fram till hur man kan beskriva det på det sätt @Milosari gjorde och ändå komma fram till att man inte är helt avskräckt utan gärna vill testa igen O_o:laugh:
Jag brukar normalt sett ha en liten förkärlek till spännande smaker och konsistenser. Men här kunde jag inte riktigt bestämma mig. Om man kan tona ner bismaken så var själva grundsmaken rätt god ändå. Påminde lite om hästskokrabba (som BARA är gott, ingen skum bismak där inte).
 

Liknande trådar

Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
885
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 245
Senast: Inte_Ung
·
Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
419
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp