Bästa saltstenen? (Omröstning!)

Fashionistan

Trådstartare
Jag tror att jag har testat nästan alla stenar ("vanlig ren saltsten, finns i väggstorlek och i 10kg storlek", himalaya, med smak och med mineraler)

Vilka stenar är egentligen bäst?
Vad har ni till era hästar?

Vanlig: []
Himalaya: []
Med smak: []
Med mineraler: []

:laugh:

Sv: Bästa saltstenen? (Omröstning!)

Salt som salt.

Jag har dock en himalayasten till min för att den är enkel att knyta upp. Vanliga har en tendens att trilla ur sina hållare.

Min häst har både en vanlig saltsten och en himalayasaltsten i sin box. Han slickar på båda men verkar slippa mera på himalayasaltstenen.

Jag vet faktiskt inte jag har en "vanlig" saltsten
Stallkompisen hade oxå köpt saltsten i veckan så frågade faktiskt henne hur hon valt men hon påstår att är det en mineralsten så får de inte i sig de salt de behöver då de slutar slicka när de gått i sig de mineraler de behöver....

asch svårt att förlara när man skriver men ja ni kanske fattar.....

Mina röstar lika mellan vanlig och en med tillsatt selen.

himalaya stenen ratades raskt.

Eftersom min häst knaprar i sig en 2 kg sten på en vecka om han är inne på nätterna så vill jag helst att han har en ren NaCl-sten.

Mineraler har jag till min nu, hon hade ren salt innan men hon tycker denna är jättegod, äter inte större än normala mängder så en 2 kg på väggen är perfekt :)

Jag har en himalaya i boxen.
I hagen finns en 10kg med mineraler

Sen tillsätter jag 1msk salt i kraften eftersom hästar sällan får i sig tillräckligt med salt enbart med saltsten.

Eftersom jag vill ha saltsten så köper jag saltsten. Vill inte mineralsten för det behövs inte.
Hästarna får även salt i maten och jag tycker de använder saltstenen mer om de får lite i krubban också.
// Linda

Vanlig: [X]
Himalaya: []
Med smak: []
Med mineraler: []

Har små (2 kg) i boxarna och en 10 kg:s i hagen.

Himalayastenarna kommer jag aldrig att köpa!
Förutom det onödigt höga priset på saltet så är de vansinnigt irriterande. Dunkandet när de dunsar mot väggen för varje slick... :crazy:

Saltsten ger jag för att ge hästen tillskott av SALT. Därför skulle det aldrig falla mig in att köpa en sten som innehåller en massa annat. Den ska inte behöva slicka i sig salt för att få i sig mineraler. Och den ska inte behöva få i sig mineraler för att stilla sitt saltbehov. Och då bryr jag mig inte om vad som är mest smakligt, för det är inte det det handlar om.
Däremot har jag märkt skillnad på hur gärna de äter av olika 100%-salt-stenar.

Mineraler ger jag separat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 392
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?